صنعت، معدن، تجارت

توافق با بانک مرکزی برای تامین سرمایه توسعه تولیدات داخلی

معاون وزیر صنعت از توافق با بانک مرکزی برای حمایت از توسعه تولید داخل خبر داد و گفت: وزارت صنعت قرار است سبدی از پروژه های توسعه ساخت داخل را برای تامین منابع مالی به بانک مرکز اعلام کند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صنعت، فرشاد مقیمی در اولین پنل تخصصی نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید که با عنوان چالش ها و راهکارهای ساخت داخل در صنعت، برگزار شد، با تشریح مهمترین چالش های فراروی توسعه ساخت داخل خواستار برگزاری نشستی با محوریت طرح راهکارهای اجرایی در این زمینه شد.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه عدم تجمیع تقاضاها و نیازهای صنعتی، معدنی کشور به صورت یکپارچه و منسجم را یکی از چالش های فراروی توسعه ساخت داخل برشمرد و گفت: یکی دیگر از چالش ها نبود اطمینان کافی برای صنعتگران از سرمایه گذاری در توسعه ساخت داخل و احتمال عدم حمایت دستگاه ها از بهره مندی از قطعات داخلی سازی شده است.

مقیمی همچنین تاکید کرد: برای ایجاد ضمانت خرید کالاهای مورد سفارش در قالب قرارداد های منعقده در نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید کاملاً ضروری است.

وی همچنین ایجاد اطمینان از سوی مدیران صنعتی تصمیم گیر و تصمیم ساز به استفاده از تجهیزات و قطعات داخلی را از دیگر موضوعات برشمرد و تاکید کرد: لازم است آینده پژوهشی و شناسایی دقیق بازار های هدف و اولویت بندی ساخت نوع کالاهای هدف از سوی واحدها رعایت شود.

وی ادامه داد: فارغ از توجیه ناپذیر بودن ساخت برخی اقلام کالایی در داخل کشور که امری کاملاً مرسوم در دنیاست؛ امروز یکی از چالش های موجود در بخش صنعت که نیازمند هدف گذاری است، نبود چارچوب مشخصی در تجمیع نیازها و تقاضاهاست.

جلوگیری از ورود کالاهای مشابه ایرانی به کشور

معاون وزیر صمت به لزوم سیاستگذاری مناسب بین دستگاه ها برای بهره مندی از سیاست های تعرفه ای و مدیریت واردات کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی به کشور گفت: عزم جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این محور است که با اصلاح نظام تعرفه ای و مدیریت واردات به رونق تولید و ساخت داخل کمک نماید.

وی تصریح کرد: نمایشگاه حاضر می تواند شکاف موجود در ارتباط میان دانشگاه و صنعت را ترمیم کند و به یک ارتباط سازنده تبدیل کند.

مقیمی افزود: واحد های تحقیقاتی، پژوهشی، فناوری و دانش بنیان؛ باید در قالب پیشنهادات موجود در نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید توان خود را به نمایش بگذارند و برای عملیاتی کردن ظرفیت های بالقوه خود پیش قدم شوند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا