ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

صنعت آی‌تی توسط ایرانی‌ها توسعه یافته

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به بقای الکامپ به دلیل برگزاری توسط بخش خصوصی گفت: صنعت فناوری اطلاعات ایران غیر از بخش سخت‌افزار توسط ایرانی‌ها توسعه یافته و حضور بازدیدکنندگان خارجی در الکامپ برای ما از این جهت مهم است که منجر به انعقاد قرارداد همکاری و صادرات فناوری ایران می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدباقر اثنی‌عشری امروز در نشست خبری رونمایی از پرتال جدید سازمان نصر، با بیان اینکه بیش از ۱۸ سال از تشکیل این نهاد می‌گذرد،گفت: بیست و پنجمین سال متوالی است که الکامپ برگزار می شود. احساس می کردیم در این شرایط اقتصادی با ریزش مخاطب مواجه شویم، اما بازدید از نمایشگاه چیز دیگری نشان می‌داد.

وی در خصوص تاثیر این نمایشگاه بر کسب‌وکارهای حوزه فناوری  گفت: الکامپ نمایشگاه کل صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است و نباید آن را مختص استارت‌آپ‌ها بدانیم. ۷۵ درصد فضای نمایشگاه کسب‌وکارهای حوزه فناوری هستند و بخشی از آن نیز به استارت‌آپها اختصاص پیدا کرده است.

همچنین بخوانید

رئیس سازمان نظام صنفی با بیان اینکه الکامپ توسط بخش خصوصی برگزار می شود و یکی از دلایل بقای رشد الکامپ نیز همین است، اظهار کرد: در روز اول که با غرفه داران صحبت می کردم اکثرا از نمایشگاها و حضور بازدیدکنندگان راضی بودند و تنها مشکل گرما بود که به زیر ساخت‌های نمایشگاه مربوط می شود. شرکت‌ها علی‌رغم مشکلاتی که دارند با انرژی و شور در غرفه‌هایشان حاضر هستند و این نشان می‌دهد که برای الکامپ ارزش قائل هستند و آن را در حوزه کسب‌وکارشان موثر می‌دانند.

اثنی‌عشری در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری نمایشگاه جداگانه برای الکام استارز گفت: ۳۲ هزار متر فضای مفید کل نمایشگاه است و بیش از ۸۰۰۰ متر به استارت‌آپ‌ها تعلق گرفته است. الکام استارز با تمام پرمخاطب بودنش بخشی است که سازمان نظام صنفی در برگزاری آن ضرر می‌دهد و اگر بخواهد به شکل مستقل انجام شود اقتصادی نخواهد بود. ترکیب این زیست‌بوم باعث می‌شود چنین مشکلات اقتصادی به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه در سال۶۰ بزرگ‌ترین شرکت آی‌تی از ایران رفت و هیچ‌وقت شرکت بزرگ حوزه فناوری در ایران فعالیت نداشته، افزود: تمام صنعت فناوری اطلاعات ما غیر از بخش سخت‌افزار توسط ایرانی‌ها توسعه یافته است. ما به نمایشگاه الکامپ بیشتر نگاه صادراتی داریم و حضور بازدیدکنندگان خارجی برای ما مهم است. بازدیدهایی که از دیروز تا کنون انجام شده، منجر به انعقاد قراردادهایی شده است.

رئیس سازمان نظام صنفی در پایان خاطرنشان کرد: ما ۱۰۰ مهمان خارجی داشتیم که هزینه حضور آن‌ها در ایران را معاونت علمی ریاست جمهوری پرداخت کرده است. حضور کشورهای خارجی نه تنها به کسب‌وکارهای ما کمک می‌کند، بلکه در دیپلماسی ایران نیز تاثیرگذار است.

نمایشگاه جزیره‌ای جواب نمی دهد

همچنین رسول سراییان -دبیرکل نظام صنفی رایانه‌ای کشور- گفت: سازمان تلاش کرد در این دوره سه ساله برنامه‌ای داشته باشد به نام بیستون که نمادی از به تحقق رسیدن اهداف ما در نظام صنفی است. ما هم از بعد بازار و هم محصولات و بازیگران که مهم‌ترین اهداف تحول صنفی است، شاهد پویایی هستیم. نمایشگاه بستری است در اختیار برنامه بیستون تا برنامه‌هایی که برایش پیش‌بینی شده را محقق کند.

وی خاطرنشان کرد: حضور استارت‌آپهای بزرگ در الکامپ نشان می‌دهد میزان پیشرفت در این نمایشگاه به چه میزان بوده است. شرکت‌هایی که تا چند سال قبل یک استند ساده در نمایشگاه داشتند، اکنون توان این را پیدا کرده‌اند که غرفه‌های بزرگ داشته باشند. اما اگر نمایشگاه را به شکل جزیره‌ای پیش ببریم هیچ بهره‌ای نخواهیم برد.

تعرفه ارزی برای شرکت‌های داخلی نداشتیم

رضا حیدری -دبیر اجرایی الکامپ – نیز در این نشست گفت: فرآیند برگزاری نمایشگاه یک دوره چهار روزه است اما از بهمن ماه جلسات منظمی برای این نمایشگاه برگزار شد. یکی از بخش‌های جدیدی که در این نمایشگاه ایجاد شد، الکام جابز است که توانسته توجه زیادی را به خودش جلب کند. الکام تاکز نیز بستر جدیدی است که در پنج نقطه مختلف فضاهایی به صورت رایگان در نظر گرفته شده تا شرکت‌کنندگان بتوانند نظرات و مطالب خود را با مخاطبین در میان بگذارند.

وی در ادامه با بیان اینکه تعرفه ارزی برای شرکت‌های داخلی نداشتیم، افزود: در حالی که بسیاری از هزینه‌ها در دو سال گذشته دو تا سه برابر شده، اما سازمان نظام صنفی هیچ هزینه‌ای را بالا نبرده و تعرفه‌ها تقریبا مانند سال گذشته است. سعی کردیم با بازدیدکنندگان مشارکت کنیم تا از بازدیدشان راضی باشند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا