ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تلاش برای امن‌سازی ارتباطات بین نیروگاهی

تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان فناوری اطلاعات و مپنا در حوزه تامین امنیت سایبری شبکه نیروگاهی کشور منعقد شد در این جلسه از سوی رئیس سازمان فناوری اطلاعات عنوان شد که باید بتوانیم ارتباطات بین نیروگاهی خود را امن‌سازی کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- امروز در نشست خبری تفاهم همکاری بین سازمان فناوری اطلاعات و مپنا برای تامین امنیت سایبری بخش نیروگاهی در حاشیه نمایشگاه الکامپ، گفت: دنیا به سمت صنعت چهارم می‌رود و بخش‌های مختلف صنعتی از فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند و همه‌ی این موارد به سمت صنعت بهره‌مندتر می‌رود، این جهتی است که صنایع دنیا پیش گرفتند ‌اما ما خیلی اوقات فرصت را از دست می‌دهیم و درگیر موضوعاتی می‌شویم که به ساختار برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم ارتباطات بین نیروگاهی خود را امن‌سازی کنیم، افزود: امروز جمع‌آوری و کنترل داده بر مبنای بستر اطلاعاتی است که اگر امکان نفوذ فرد دیگری با هدف دیگری باشد، از امنیتش کاسته شده و از تاب‌آوری در برابر مشکلات کاسته می‌شود.

همچنین بخوانید

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه این تفاهم برای این است که از دانش یکدیگر استفاده کنیم و شبکه ارتباطی و شبکه برق خود را ایمن کنیم، گفت: امیدواریم با این همکاری به دور از اینکه بجنگیم چه کسی مسوول چه کاری است، همکاری داشته باشیم و با این همکاری قابلیت دسترسی به سایر بخش‌های نیرویی کشور را هم داشته باشیم.

ناظمی همچنین خاطرنشان کرد: امنیت یک مجموعه از توانمندی‌های مختلف است که در حال حاضر شرکت‌های خصوصی چنین توانمندی‌ای را در قطعه‌های مختلف یک پازل دارند. این مهم است که بتوانیم بخش‌های مختلف را کنار هم بگذاریم که امنیت شبکه برق را تامین کنیم. در نهایت بنا داریم زنجیره کاملی از احتیاجات مورد نیاز برای شبکه زیرساختی ارائه دهیم.

تفاهمی برای تامین امنیت فعالیت‌های سایبری

همچنین عباس علی‌آبادی -مدیرعامل مپنا- در این نشست با بیان اینکه این تفاهم‌نامه اقدام مهمی در حوزه تامین امنیت برای فعالیت‌های سایبری است، گفت: تحولات جدی در صنعت توسعه هوش مصنوعی و صنعت دیجیتال در بخش ارتباطات خواهد بود. از همین ابتدا باید به چند موضوع توجه کرد؛ بخش زیرساخت‌های فناورانه که باید صنایعی ایجاد و تقویت کرد برای اینکه کشور دوام بیاورد.

وی ادامه داد: موضوع اشتغال برای جوانان هم موضوع مهمی است و نکته دیگر بحث تامین امنیت است برای اینکه کاربران در یک فضای امن و قابل قبول اطلاعات خود را منتقل کنند. این کار نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است، همان‌طور که برای صنعت برق شرایطی را فراهم کردیم که امنیت وجود داشته باشد.

 ابوالقاسم صادقی -معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران- نیز خاطرنشان کرد: هدف از این تفاهم‌نامه این است که کمک‌های متقابل و زیرساخت‌های لازم برای تامین امنیت در زیرساخت‌های حیاتی فراهم شود. صنعت برق جزو زیرساخت‌های حیاتی است که اگر خطرات سایبری آن را تهدید کند می‌تواند چالش‌های زیادی ایجاد کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا