صنعتصنعت، معدن، تجارت

وزارت صمت تنها متولی سیاستگذاری ساخت داخل نیست/توجه به ساخت داخل منجر به افزایش اشتغال شده است

معاون امور صنایع اظهار امیدواری کرد عمق ساخت داخل منجر به توسعه بیش از پیش با نرخ بالاتر در حوزه صنعتی کشور باشد، ساخت داخل توان تولید را افزایش داده و منجر به افزایش اشتغال شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی ، فرشاد مقیمی امروز در بازدید از نخستین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق ‌تولید در جمع خبرنگاران گفت: مرکز ساخت داخل به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به تایید سازمان امور استخدامی کشور شکل گرفت؛ آنچه در وزارت صمت تشکیل شده، وظیفه نظارت و راهبردی و سیاستگذاری مربوط به ساخت داخل را برعهده دارد و البته ساخت داخل تنها معطوف به وزارت صمت نیست، تولید بحث گسترده ای در مجموع دارد و دستگاه های متعدد متولی امر تولید در کشور از جمله وزارت جهاد کشاورزی، بهداشت، ارتباطات، فرهنگ و ارشاد نکات متعدد و مسایل پیرامونی زیادی وجود دارد.

او ادامه داد : صرفا وزارتخانه ها و مجموعه سیاستگذاری که در کشور متولی این امر هستند منجر به ساخت داخل نخواهد شد و ارگان های مختلف در توسعه ساخت داخل کشور تاثیر گذارند .

مقیمی به نقش موسسات مالی به عنوان پشتیبان نهضت ساخت داخل اشاره و گفت: موسسات مالی باید پشتیبان باشند تا اهداف ساخت داخل توسعه یابد که خود زمینه ساز اصلی رونق تولید در کشور هم می شود.

او به سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی معاونت و علمی و فناوری، وزارت دفاع به عنوان دستگاه های متولی در بحث سیاستگذاری های کلان و همچنین تداوم همکاری ها برای ساخت داخل اشاره کرد.

مقیمی در بخش دیگری از صحبت هایش به قانون حداکثری که به تازگی توسط مجلس تصویب و ابلاغ شده است اشاره کرد و گفت: هیات نظارتی برای این قانون پیش بینی شده است ولی مسئولیت اصلی برعهده وزارت صمت و وزیر صنعت، معدن و تجارت است، ولی سیاستگذاری کلان مورد تایید و ابلاغ قرار می گیرد و همه حوزه ها و دستگاه ها باید به عنوان رویکرد اصلی در تصمیم گیری ها دنبال کنند.

او‌ درباره واردات گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم که واردات ما به گونه ای باشد که ساخت داخل مورد حمایت قرار بگیرد و تعرفه ها به گونه ای تنظیم شود که تسهیل گر باشد، البته تعرفه ها با کارگروه های مشترک‌ با وزارت صمت و نهادهای متولی تنظیم می شود ولی نگاه اگر به این سمت باشد که الویت ها به توان و پتانسیل های داخل کشور باشد، در تصمیم گیری های جمعی در کارگروه مذکور سریعتر به نتیجه می رسیم و ‌راحتر می توانیم اجرا کنیم.

مقیمی گفت: ما اعتقاد راسخ دارم که اگر این سیاست را همه افراد و همه ارگان ها پشتیبانی کنند،بخش قابل توجهی از نیازها که از خارج از کشور تامین می کنیم، به دست پژوهشگران و صنعتکاران داخل کشور قابل تعمیم است و آن بخش دیگر، در یک زمان میان مدت قابل دستیابی به دانش و فناوری است.

معاون امور صنایع در بخش دیگری از صحبت هایش درباره نخستین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری داخل و رونق تولید بیان کرد: دستاوردهای این نمایشگاه می تواند دستاوردهای عملی، مذاکرات دو‌جانبه یا چند جانبه بین واحدها ‌و همچنین محلی برای شناسایی توانمندی های در کشور و متصل کردن نیاز با توان باشد .

وی عنوان کرد: در این نمایشگاه برخی از نیازها و توان ها، منجر به قرداد شده است که از آن جمله می توان قراردادهای بین خودرو سازان و قطعه سازان اشاره کرد که پیش از این از خارج از کشور وارد می شد.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا