امور زیربناییراه و ساختمان

برنامه کاهش ۵۰۰۰ نفری تلفات رانندگی در پنج سال/ رشد بیش از ۱۱ درصدی تصادفات

پیش‌نویس تصویب‌نامه نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور در نشست یکصد و چهارم کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد، جلسه جمع بندی نهایی برای ارائه به دولت دوشنبه هفته آینده در وزارت راه و شهرسازی برگزار شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، یکصد و چهارمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با حضور شهرام آدم نژاد دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور و معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، اعضا و نمایندگان دستگاه‌ها در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
 
آدم نژاد در یکصد و چهارمین نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور  اظهار داشت: یکی از راهبرد‌های کلان اعتلای حمل‌ونقل کشور برنامه‌ریزی ریل‌پایه است که اعتباری خوبی از سوی دولت برای اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی در نظر گرفته شد که به سرانجام رسید. در راستای ارتقا ایمنی راه‌ها و کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی هم به یک برنامه کاربردی با بودجه و اعتبارات کافی نیاز بود که «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور» از سوی وزارت راه و شهرسازی در دست تهیه و تدوین قرار گرفت.
 
دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دست اندرکاران و تهیه کنندگان «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور» در ادامه تاکید کرد: بی شک قرار داشتن دولت در تنگنای مالی بر هیچ کس پوشیده نیست. بر همین اساس باید با اتحاد و همفکری در راستای ارتقای ایمنی راه‌های کشور چند تصمیم مشترک از جمله اختصاص بخشی از اعتبارات برخی طرح‌ها در دستگاه‌های تاثیرگذار به حوزه ایمنی، اتخاذ شود تا از بروز مشکلات و اتفاقات ناگوار طی سال‌های آینده جلوگیری شود.
 
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این تصمیمات علاوه بر اجزای بخش حمل‌ونقل شامل اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، اورژانس، هلال احمر و آموزش و پرورش، سازمان استاندارد، خودرو و … نیز می‌شود.
 
آدم نژاد نقشه راه ایمنی راه‌های کشور را یک اقدام اثر بخش در راستای کاهش تلفات و جراحت‌های ناشی از حوادث رانندگی خواند و بر بررسی تامین منابع مالی ٖآن تاکید کرد.
 
دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با بیان اینکه حساس سازی نسبت به ایمنی باید افزایش یابد گفت: بعد از رونمایی فاز اول طرح جامع حمل‌ونقل کشور، به منظور استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور از نشریات، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و  پایگاه‌های اطلاع‌رسانی با هدف دست‌یابی به «همپیمانی حساس‌سازی ایمنی راه‌ها» دعوت به عمل خواهد آمد.
 
بر اساس این گزارش، پیش‌نویس تصویب‌نامه نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور در نشست یکصد و چهارم کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت که طبق دستور دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مقرر شد جلسه جمع بندی نهایی برای ارائه به دولت دوشنبه هفته آینده در وزارت راه و شهرسازی برگزار شود.

 رشد ۱۱.۶ درصدی تصادفات جاده ای در ۳ ماه اول سال
 
همچنین در جریان برگزاری این نشست گزارشی از تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بر اساس آمار پلیس راه اعلام شد که بر اساس آن، ۱۵ هزار و ۲۸۸ فقره تصادف فوتی و جرحی در سه ماهه اول سال ۹۷ با رشد ۱۱.۶ درصدی  به ۱۷ هزار و ۴۶ تصادف در سه ماهه اول سال ۹۸ افزایش یافته است که  شامل افزایش ۶.۳ درصدی تصادفات فوتی، ۸ درصدی فوتی های سر صحنه و ۱۲ درصدی مجروحین است.
 
طبق گزارش ارائه شده از سوی دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور»  برای یک دوره پنج ساله (شامل یک دوره سه ساله میان مدت و یک دوره پنج ساله بلند مدت) از سال ۱۳۹۸ تا  ۱۴۰۲ با چشم انداز تامین  حمل‌ونقل روان و ایمن  برای تمامی  کاربران و هدف کمی کاهش کشته ها  از ۱۷ هزار نفر به ۱۲ هزار نفر با اعتبار مورد نیاز ۲۴ هزار میلیارد تومان است تدوین شده است.
 
جزئیات برنامه‌های  کاری نقشه راه ایمنی راه‌های کشور بر اساس «پنج ستون ایمنی راه‌ها- توصیه سازمان بهداشت جهانی» و «بانک جهانی» تدوین شده به شرح زیر است؛
 
مدیریت ایمنی: در این حوزه برنامه‌هایی مبنی بر  تقویت جایگاه کمیسیون ایمنی راه‌‌ها به عنوان نهاد راهبر،  توسعه سامانه ثبت آمار و سوانح، ارتقا  و توسعه سامانه‌های اطلاع رسانی، اصلاح فرایندهای ثبت تخلف ( وصول مبلغ جریمه و اصلاح ماده ۲۳ قانون رسیدگی تخلفات و نحوه بر خورد  با متخلف) در نظر گرفته شده است.
 
کاربر ایمن: در این زمینه  برنامه‌های تبلیغاتی و پویش‌های آگاه‌سازی، اعمال موثر‌تر مقررات راهنمایی و رانندگی با تاکید بر مدیریت سرعت و رفتارهای پرخطر رانندگان، توسعه  بهبود بهره‌وری سیستم‌های هوشمند نظارت بر راه‌ها به ویژه دوربین‌های کنترل سرعت، سیستم‌های کنترل کننده ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ارتقا  نظام صدور گواهینامه،آموزش امداد و فوریت‌های پزشکی و کمک‌های  اولیه به دانش آموزان در مقاطع مختلف به عنوان بر نامه‌های بلند مدت پیش‌بینی شده است.
 
همچنین برنامه‌های کوتاه مدت شامل اجرای برنامه‌های ویژه درک خطر تصادفات توسط دانش آموزان برای گروه‌های سنی مختلف، ارتقا ایمنی کاربران آسیب پذیر مانند عابران و موتور سواران و دوچرخه سواران به علاوه ایمن سازی و اجرای  طرح  درجه بندی ایمنی مدارس در نظر گرفته شده است.
 
راه ایمن: برنامه‌های کاری شامل،   توسعه  بهبود نظام بازرسی ایمنی راه‌ها، ارتقا ایمنی حاشیه راه‌ها شامل اصلاح شیب شیروانی،  اجرای  طرح شیار لرزاننده، خط کشی دوبل  در راه‌های دو خطه دارای اولویت و در برنامه‌ میان مدت: توسعه و رفع نقاط  پر تصادف مد نظر قرار دارد.
 
خودرو ایمن: برنامه کوتاه مدت تدوین شده در این بخش ارتقا نظام معاینه فنی خودروها، ارتقا  ایمنی ناوگان باری، توسعه سیستم‌های مدیریت ناوگان عمومی، ارتقا استانداردهای تولید  موتور سیکلت و برنامه میان مدت؛ اجرای استانداردهای هشتاد و پنج گانه تولید خودور است.
 
امداد و فوریت‌های پزشکی: این بخش نیز همچون سایر مباحث دارای دو برنامه کوتاه مدت و میان مدت است که در بخش کوتاه مدت؛ ارتقا نظام مدیریت، رسیدگی به مجروحان، توسعه  پایگاه‌‌های پیش بیمارستانی زمینی و هوایی، توسعه  ناوگان امداد پیش بیمارستانی، آموزش تخصصی نیروهای نجاتگر شاغل در پایگاه‌های  امداد و نجات و ارتقا سیستم اطلاع رسانی به واحدهای و پاسخگو مد نظر قرار دارد.
 
همچنین در برنامه میان مدت؛ ارتقا نظام رسیدگی به مجروحان تصادفات با توسعه پایگاه‌های پیش بیمارستانی زمینی و هوایی  و مراکز تروما، توسعه پایگاه‌های امداد و نجات در سراسر کشور، بهبود کیفیت و افزایش ناوگان امداد و نجات، توسعه تیم‌های واکنش سریع و تکمیل ناوگان  عملیات اورژانس و پیش‌ بیمارستانی در دستور کار قرار گرفته است.
 
در ادامه این گزارش عنوان شد؛ سازمان برنامه و بودجه موظف است بودجه  مستقل پیاده سازی طرح ارتقا ایمنی راه‌های کشور را در بودجه سالانه وزارت راه و شهرسازی (کمیسیون ایمنی راه‌های کشور) لحاظ کند و تامین اعتبار پیاده سازی  «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور» از محل  در آمد حاصل از جرایم رانندگی و بند الف تبصره ۱۰ بودجه سالانه صورت پذیرد.
 
بر اساس نقشه راه ایمنی راه‌های کشور، وزارت راه و شهرسازی موظف است نسبت به تدوین برنامه کاهش مجروحان تصادفات رانندگی بر مبنای شاخص شدت جراحت اقدام کند و هر یک از دستگاه‌های موثر موظفند برنامه عملیاتی سالانه خود را برای دست یابی به اهداف نقشه خود تنظیم و تا پایان مرداد هر سال به وزارت راه و شهرسازی ارائه کند تا پس از تایید برای درج در بودجه سالانه به سازمان  برنامه و بودجه ارائه شود.
 
از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی موظف است مجموع اقدامات انجام شده از سوی هر یک از دستگاه‌های موثر را در بازه زمانی شش ماهه مورد ارزیابی قرار دهد و گزارش آن را به دولت ارائه کند.
 
در ادمه نشست موضوع ارتقای ایمنی موتورسیکلت‌ها و راکبان آن‌ها ارائه و پیشنهاد شد؛ با تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای تهیه طرح مربوطه،‌نسبت به تدوین  قانون استفاه از موتور سیکلت‌ها و ایمنی آن اقدام شود.
 
 
 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا