امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

برنامه‌ریزی شیلات برای استفاده از علوفه تازه در تغذیه ماهیان

اهواز – رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور از برنامه‌ریزی سازمان شیلات برای استفاده از غذای کنسانتره و علوفه تازه به جای مواد شیمایی در تغذیه ماهیان خبر داد.

همچنین بخوانید

سیمین دهقان مدیسه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص استفاده از مواد شیمیایی برای تغذیه ماهیان پرورشی اظهار کرد: در برنامه‌ریزی‌های جدید شیلات در ترکیب گونه‌ها، عمدتاً از گونه‌هایی استفاده می‌شود که با غذای کنسانتره و علوفه تازه تغذیه می‌شوند و در تغذیه این‌گونه ماهیان از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

دهقان مدیسه بیان کرد: استفاده از کودهای ترکیبی آلی و معدنی (شیمیایی)، در ابتدا و طول دوره پرورش و برای غنی‌سازی آب و بهبود کیفیت مواد غذایی و رشد جوامع پلانکتونی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بدن آبزی با تغییر ماهیت به عنوان منبع پروتئینی مورد تغذیه ماهیان قرار می‌گیرد و این عمل جزئی از روش جهانی آبزی‌پروری گرمابی است.

وی با اشاره به اینکه در طول دوره پرورش آبزیان، غنی‌سازی غذا با مکمل‌های ویتامینه و مواد معدنی (بهبوددهنده رشد) استفاده می‌شود، افزود: اخیراً در برخی از مزارع مدرن از پروبیوتیکها استفاده می‌شود که میکرب‌های زنده به صورت افزودنی غذایی هستند و موجب بهبود سلامتی انسان و حیوانات اهلی، افزایش رشد و راندمان غذایی و کمک به پیشگیری از شیوع بیماری‌ها می‌شوند و این کار پشتوانه کاملاً علمی دارد.

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور تصریح کرد: اگر ابهاماتی در این خصوص وجود دارد باید به شکل مستقیم و با انجام پیگیری‌ها و آزمایش‌های مربوطه مشخص شود و اظهارنظر در خصوص مصرف مواد غیراستاندارد و خارج از پروتکل‌های آبزی‌پروری و بهداشتی نیازمند مستندات علمی است.

دهقان گفت: از آنجایی که آبزیان در جهان به عنوان سالم‌ترین ماده غذایی شناخته شده‌اند و تلاش جهانی برای افزایش سرانه مصرف آبزیان روز به روز رو به گسترش است؛ کنترل کیفیت محصولات آبزی وظیفه سازمان دامپزشکی کشور است و به طور مستمر با استانداردهای OIE، WHO و.. ارزیابی می‌شوند و در صورت مشاهده هرگونه ابهامی در خصوص سلامت محصول، برخورد جدی و کارساز صورت خواهد گرفت.

وی افزود: مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اجرای طرح اصلاح نژاد کپور و به گزینی نمونه‌های برتر جمعیت‌های مختلف در صدد انتخاب مناسب‌ترین لاین از نظر رشد و مقاومت به بیماری است که مستلزم کار طولانی و مستمر اصلاح نژادی است و افزایش رشد با استفاده از صفات ژنتیکی مرتبط با آن امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا