انرژی

افزایش قیمت نفت در پی تحولات جدید خاورمیانه

بهای معاملات نفت روز جمعه در پی تحولات جدید در خاورمیانه افزایش پیدا کرد. همچنین تحت تاثیر دورنمای تقاضای کمتر و ادامه رشد تولید نفت آمریکا، کاهش هفتگی سنگینی را تجربه کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، قیمت‌های نفت در معاملات روز جمعه میان کاهش و افزایش در نوسان بودند و در ابتدای معاملات از ادعای آمریکا مبنی بر این‌که روز پنج شنبه یک پهپاد ایرانی را در نزدیکی تنگه هرمز هدف قرار داده و از بین برده است، حمایت یافته بودند اما ایران چنین ادعایی را تکذیب کرد.

با وجود افزایش قیمت‌ها در روز جمعه، قیمت نفت آمریکا به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد تقاضا و بهبود روند رشد تولید نفت آمریکا پس از وقوع طوفان گرمسیری بَری،  برای کل هفته به شدت کاهش پیدا کرد.

همچنین بخوانید

به گفته جیمز هاتزیگیانیس، تحلیلگر ارشد کالا در گروه بازرگانی لانگ لیف، بازارهای نفت هفته گذشته به دلیل تقاضای کمتر که ناشی از کندی رشد اقتصاد جهانی و انتظارات برای مازاد سالانه عرضه نفت خام آمریکا بود، روند نزولی دیوانه‌واری پیدا کردند. تصور می‌کنم بازار بیش از حد واکنش نشان داد و احتمالا قیمت‌ها در هفته جاری در صورت پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین و وقوع هر گونه تنش در خاورمیانه اندکی بهبود پیدا کند.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۳۳ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش یافت و در ۵۵ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۷.۶ درصد کاهش داشت که بزرگترین کاهش هفتگی از هفته منتهی به ۳۱ مه بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت ۵۴ سنت یا ۰.۹ درصد افزایش پیدا کرد و در ۶۲ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۶.۴ درصد کاهش داشت.

همچنین ایران ساعت‌ها پس از این‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد یک ناو آمریکایی روز پنج‌شنبه یک پهپاد که بسیار نزدیک به آن پرواز می‌کرده را هدف قرار داده است، چنین اتفاقی را تکذیب کرد.

قیمت‌های نفت اوایل هفته گذشته به دلیل نشانه‌های کاهش تنش‌ها در خاورمیانه با کاهش روبه‌رو شده بودند. همچنین آمارهایی که نشان دادند ذخائر نفت خام آمریکا کمتر از حد انتظار کاهش هفتگی پیدا کرده و فرآورده‌های نفتی این کشور رشد قابل توجهی داشته است، به علاوه بهبود تولید نفت منطقه خلیج مکزیکوی آمریکا پس از طوفان بَری و انتظارات برای کندی رشد تقاضا، همگی قیمت‌های نفت را پایین آورد.

در این بین فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، روز پنج‌شنبه به رویترز گفت: این آژانس پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۱۹ را از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و خاطرنشان کرد اگر اقتصاد جهانی به خصوص اقتصاد چین ضعیف‌تر شود، ممکن است این آژانس در نرخ‌های مورد پیش‌بینی خود دوباره تجدیدنظر کند. با این حال وی گفت: تصمیم اخیر اوپک و متحدانش برای تمدید کاهش تولید نفت بایستی برای پایین بردن سطح ذخائر در اقتصادهای پیشرفته تا پایان سال کافی باشد، اما این محدودیت عرضه باید در سال ۲۰۲۰ ادامه پیدا کند تا بازار نفت به تعادل نزدیک شود.

براساس گزارش مارکت واچ، در این بین گزارش شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد: شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته پنج حلقه کاهش یافته و به ۷۷۹ حلقه رسیده که سومین کاهش هفتگی متوالی بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا