امور زیربناییراه و ساختمان

وجود ۵۰ میلیارد دلار تقاضای سوداگری و پول کثیف در بازار/ نگران تامین کالاهای اساسی از مسیر آبراه تنگه هرمز و خلیج فارس نیستیم

وزیر اسبق بازرگانی گفت: در حال حاضر تمام نیاز ارزی برای تجارت چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار است اما تقاضای کاذب در بازار به چیزی حدود ۱۰۰میلیارد دلار میرسد. این ۵۰ میلیارد دلار مازاد تقاضای روانی، سوداگری و پول کثیف است.

همچنین بخوانید

یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تامین کالاهای اساسی در شرایط ایجاد تنش در تنگه هرمز و افزایش ریسک عبور خطوط کشتیرانی اظهار داشت: موضوعات باید با توجه به اهمیت عوامل تاثیرگذار مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. اثرات مثبت موضوعاتی در حد میلیارد است اما امکان دارد اثر منفی در حد میلیون هم داشته باشد. بنابراین باید منطق علمی و ریاضی را در تجزیه و تحلیل‌ها در نظر گرفت.

وی افزود: توقیف کشتی یک عظمت بزرگ اقتداری برای کشورمان ایجاد و تمام دنیا را تحت متاثر کرده است و نباید این موضوع را تحت تاثیر افزایش قیمت برخی از کالاها قرار داد.

وزیر اسبق بازرگانی گفت: از سوی دیگر ۲۴ قلم کالای اساسی در انحصار همراهان و هم پیمانان دولت آمریکا نیست که بتوانند در این حوزه اعمال قدرت داشته باشند و اساسا از طریق مسیر خلیج فارس تامین نمی‌شوند.

آل‌اسحاق با تاکید بر اینکه این اتفاقات تازگی ندارد و شدیدتر از آن هم در منطقه رخ داده است، ادامه داد:‌ در زمان مدیریت بنده در وزارت بازرگانی، کشتی‌های حامل کالاهای اساسی حتی مورد اصابت موشک قرار می‌گرفت.

وی افزود:‌ در آن دوره برای اینکه کشتی‌ها سالم به بندر امام خمینی برسند، به صورت کاروانی حرکت می‌کردند به این معنا که ۷ فروند کشتی به صورت زنجیره‌ای و متصل به هم توسط نیروی هوایی، زمینی و دریایی در دریا اسکورت و محافظت می‌شدند که البته از ۷ فروند کشتی متصل به هم یکی مورد اصابت قرار می‌گرفت.

وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه ما دوره جنگ کشتی‌ها را تجربه کرده‌ایم و پشت سر گذاشته‌ایم اما شرایط امروز با آن وضعیت بسیار فاصله دارد، گفت: توقیف نفتکش بریتانیایی اشاره‌ای بود به اقدام ناجوانمردانه‌ای که در مواجه با کشتی ما در جبل‌الطارق انجام دادند.

وی همچنین درباره تامین کالاهای اساسی در این شرایط اظهار داشت: از گزارش‌های مسئولان وزارت صمت به نظر می‌رسد که در تامین کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد و در مورد ذخایر کالاهای اساسی جای نگرانی وجود ندارد. البته کالاهای اساسی یک موضوع استراتژیک محسوب می‌شود و ذخایر استراتژیک حداقل باید برای ۹۰ روز تامین باشد.    

آل اسحاق درباره دلایل عدم کاهش قیمت کالاها در شرایطی که قیمت ارز کاهش پیدا کرده است، گفت:  اقدامات خوبی در حوزه ارزی اتفاق افتاد و در بانک مرکزی نظام عرضه و تقاضا را به کنترل درآوردند.

وی تاکید کرد:‌ در حال حاضر تمام نیاز ارزی برای تجارت چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار است اما تقاضای کاذب در بازار به چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. این ۵۰ میلیارد دلار مازاد، تقاضای روانی، سوداگری و پول کثیف است.

وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه بانک مرکزی توانست این تقاضای کاذب را از بازار خارج سازد به همین دلیل قیمت ارز تا حدودی در بازار کاهش یافت، اظهار داشت: در سیاست‌های عرضه هم زمینه عرضه ارز را با افزایش نرخ نیمایی و رساندن آن به قیمت ارز بازار آزاد، تقاضا برای عرضه ارز صادراتی را بالا برد. بنابراین سیستم تجارت به نظام ارز نیمایی متصل شد. دولت توانست با یکسری برنامه‌های تجاری و مالی و مدیریت مالی، سیستم عرضه و تقاضا را کنترل کند.

وی تاکید کرد: تاثیرگذاری کاهش قیمت دلار بر روی کالاها معمولا زمان‌بر است و موضوع مهم اعتماد به استمرار آن است به این معنا که دوباره شاهد نوسانات قیمت ارز در بازار نباشیم. چراکه این نگرانی وجود دارد که قیمت ارز ثبات نداشته باشد و دوباره شاهد افزایش قیمت آن باشیم. البته عده‌ای سوء‌استفاده‌گر هستند که اجازه کاهش قیمت ها را نمی‌دهند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا