ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

خودتحریمی کالاهای IT در رگولاتوری و وزارت صمت

اعضای کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با انتقاد از روند ثبت سفارش و واردات کالاهای فناوری اطلاعات توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و وزارت صمت، خواستار بهبود این روند شدند.

به گزارش آرمان اقتصادی، نشست خبری کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) امروز در حاشیه نمایشگاه الکامپ برگزار شد و اعضای این کمیسیون انتقادات خود را نسبت به روند ثبت سفارش در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان صمت اظهار کردند.

در این نشست آزاد معروفی -رئیس کمیسیون شبکه سازمان نصر – با بیان این‌که مشکلات اصلی واردات کالاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزرات صمت مربوط می‌شود، گفت: قصد داشتیم با تعامل دوطرفه مشکلات را بیان کنیم و به همین دلیل از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و وزارت صمت دعوت کردیم در این نشست حاضر شوند، اما آن‌ها تا کنون حاضر نشدند و این دومین سالی است که این اتفاق می‌افتد.

همچنین بخوانید

وی همچنین خاطرنشان کرد: سازمان نظام صنفی چند سال است که در تعامل با رگولاتوری عمل می‌کند اما مشکلات مربوط به واردات بیش از دو سال طول کشیده است. فشارها درباره ثبت سفارش از سازمان تنظیم، موجب افول در اقتصاد دیجیتال می‌شود، توسعه‌ زیرساخت‌ها را کند می‌کند، به بیکاری دامن می‌زند و موجب دامن زدن به اقتصاد پنهان خاکستری و قاچاق می‌شود.

معروفی با بیان این‌که سازمان نصر متشکل از ۸۰ درصد تولیدکننده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، اظهار کرد: تکنولوژی روزبه‌روز در حال تغییر است و توسعه هم نیازمند تجهیزات است. بنابراین امیدواریم تحریم‌های داخلی شکسته شود و در آن صورت است که استارت‌آپ‌ها راه می‌افتند و دولت الکترونیک ایجاد می‌شود. در غیر این صورت زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات که زیرساخت‌های خیلی از صنایع است، متوقف خواهد شد.

از موانع رگولاتوری عبور نکردیم

همچنین احسان زرین‌بخش -دبیر کمیسیون شبکه سازمان نصر- در ادامه اظهار کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفتند استارت‌آپ‌ها توانستند از سه مانع مقاومت در برابر تغییر، مدیران دولتی که به کارشان وابسته‌اند و تحریم‌ها عبور کنند، اما درحالی که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم این موانع را دارد، ما بر خلاف استارتاپ‌ها نتوانستیم از این مرحله عبور کنیم و در آن زمین‌گیر شدیم.

وی با اشاره به قانون تایید نمونه تجهیزات فناوری اطلاعات در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات اظهار کرد: این قانون امسال وارد سال دوازهم خود می‌شود و کهنه بودن این قانون معضلات زیادی را به وجود آورده است. رگولاتوری ناخواسته به قاچاق کالا، ورود کالای بی‌کیفیت، مشکل سرمایه در گردش و عدم پرداخت عوارض گمرکی دامن زده است و کارآفرین‌ها با این قانون به مشکل برمی‌خورند.

دبیر کمیسیون شبکه سازمان نصر اظهار کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات حتی اجازه نداد پیشنهاد بخش خصوصی در کمیسیون تنظیم مقررات مطرح شود، افزود: فناوری اطلاعات، اطلاعات به‌روز را برای تصمیمات اقتصادی در اختیار مدیران ارشد می‌گذارد، بنابراین اگر IT را از کشور حذف کنیم، مثل ماشینی هستیم که در تاریکی قدم می‌گذاریم.

زرین‌بخش گفت: یکی از اعتراضاتی که داریم، مربوط به آزمایشگاه‌های تست تجهیزات فناوری اطلاعات است. تست برخی از تجهیزات واردشده در این آزمایشگاه‌های قدیمی واقعاً امکان‌پذیر نیست درحالی که بخش خصوصی می‌تواند از عهده‌ی آن برآید. ما تجهیزاتی وارد می‌کنیم که تحریمی است و باعث ورود فناوری به کشور می‌شود؛ بنابراین انتظار داریم سازمان‌ها و مجموعه‌ها، خودتحریمی را به ما تحمیل نکنند.

وی با اشاره به اعمال محدودیت برای واردات کالاهای فناوری اطلاعات گفت: برای واردات کالا محدودیت دلاری در نظر می‌گیرند و یا می‌گویند باید کالایی وارد شود که قبلا هم وارد شده است؛ درحالی که سرعت رشد محصولات تکنولوژی بسیار بالاست و اگر بخواهیم کالایی وارد کنیم که قبلا وارد شده است، هیچ‌گاه نمی‌توانیم تجهیزات نسل پنجم را وارد کشور کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا