انرژی

۱۰۰ هزار کنتور تا اواخر تابستان روانه بازار می‌شود

با حضور وزیر نیرو، تفاهمنامه نصب ۵ میلیون کنتور فهام بین شرکت توانیر و شرکت ساتکاب به امضا رسید و قرار است ۱۰۰ هزار کنتور تا دو ماه آینده روانه بازار شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، صبح امروز یکشنبه با امضای تفاهمنامه‌ای میان شرکت‌های توانیر و ساتکاب، فاز دوم طرح ملی فهام با هدف هوشمندسازی شبکه برق، با حضور وزیر نیرو آغاز شد.
بر اساس این تفاهمنامه که به امضای محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر و محمدولی علاءالدینی، مدیرعامل شرکت ساتکاب رسید، فاز دوم طرح فهام وارد مرحله عملیاتی شده و ۵ میلیون مشترک برق طی دو سال به کنتورهای فهام (هوشمند) مجهز خواهند شد.

 ۱۰۰ هزار کنتور تا دو ماه آینده روانه بازار می‌شود

همچنین بخوانید

وزیر نیرو در این جلسه گفت: براساس تفاهم‌نامه امروز شرکت‌های توانیر و ساتکاب پنج میلیون مشترک برق طی دو سال به کنتورهای فهام(هوشمند) مجهز خواهند شد.

رضا اردکانیان افزود: بنا به تکلیف قانونی که در بودجه ۹۸ متوجه وزارت نیرو است، شرکت‌های توانیر و ساتکاب توافق کرده‌اند تا ساخت پنج میلیون کنتور هوشمند برای اندازه‌گیری و مدیریت انرژی مشترکان بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی را آغاز کنند.

وزیر نیرو ادامه داد: طبق وعده داده شده، اولین مجموعه این محصولات به تعداد ۱۰۰ هزار کنتور ظرف دو ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

وی کنتور هوشمند را یکی از پیش‌نیازهای اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف برشمرد و افزود: هرگونه تحولی در چگونگی مصرف انرژی مستلزم دستگاه‌های اندازه‌گیری چندزمانه است که کنتورهای هوشمند این نقش را ایفا می‌کنند.

بر اساس این گزارش، در فاز اول طرح فهام، مشترکان دیماندی برق به کنتورهای هوشمند مجهز شدند و علاوه بر این استانداردها، مشخصات فنی و دانش فنی ساخت کنتورهای هوشمند داخلی تحقق یافت.
در قالب فاز دوم قرار است ۲.۵ میلیون مشترک سه فاز آمپری از جمله مشترکان کوچک صنعتی، تجاری، باقی‌مانده مشترکان کشاورزی و سه فاز خانگی و همچنین ۲.۵ میلیون مشترک تک فاز تجاری و خانگی، با اولویت مشترکان پرمصرف، به کنتورهای هوشمند مجهز شوند که از این طریق رفتار مصرفی این دسته از مشترکان قابل مدیریت خواهد شد.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، علاوه بر این طرح قرار است ۲۰۰ هزار کنتور مرجع هوشمند نیز در مجتمع‌های تجاری و مسکونی نصب شود که از این طریق نیز رفتار مصرفی حدود ۱۰ میلیون مشترک مدیریت‎‌پذیر خواهد شد.
این ۲۰۰ هزار کنتور مرجع خارج از تفاهمنامه با ساتکاب بوده و توسط شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور اجرایی خواهد شد و جمعا با تفاهمنامه ساتکاب طی دوسال آینده ۱۰ میلیون مشترک با اولویت مشترکان پرمصرف به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد.
بر پایه این گزارش، طرح فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی (فهام) یکی از پروژه های ملی و مهم صنعت برق و به‌عنوان اولین و زیربنایی‌ترین قدم در زمینه هوشمندسازی سیستم قدرت به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا