بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

سرنوشت کارت‌های اعتباری پس از پیاده‌سازی تراشه‌ها و پین‌کدها

بانک فدرال رزرو آتلانتا، گزارش‌هایی از روش‌های کلاهبرداری پس از پیاده‌سازی استاندارد EMV در انگلستان، فرانسه و استرالیا داده است تا به توسعه کلاهبرداری‌های رخ‌داده در میان کارت اعتباری آمریکا پس از پیاده‌سازی استاندارد در سال ۲۰۱۶ پی برده شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، هرچند فرآیند پذیرش در حال انجام است، اما صنعت پیشرفت خوبی پس از تغییر مسئولیت پایانه فروش (POS) از اکتبر ۲۰۱۵ داشته است.

  • اکثر کارت‌های اعتباری و نقدی که امروزه در آمریکا صادر می‌شود، دارای تراشه هستند و تقریبا ۹۷درصد از پرداخت‌های کشور با این کارت‌ها انجام می‌شود.
  • تقریبا دوسوم از مکان‌های پذیرنده در آمریکا برای پذیرش کارت‌های پرداخت مبتنی بر تراشه EMV راه‌اندازی شده‌اند.

.

انگلستان

در سال ۲۰۱۷، میزان کلاهبرداری کارتی، در ازای هر ۱۰هزار پرداخت، ۷ یورو بوده است. این نرخ نسبت به سال ۲۰۱۰ با نرخ ۷/۴، حدود ۵ درصد کاهش داشته است.

پس از کاهش این نرخ در سال ۲۰۱۱، روند افزایش نرخ کلاهبرداری در هر سال افزایش یافت و در سال ۲۰۱۵ به ۸/۴ رسید.

در سال ۲۰۱۷، کلاهبرداری CNP (Card Not Present) نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش یافت و به میزان ۴۰۹/۴ میلیون پوند رسید. دو عامل در افزایش این نرخ تاثیر داشته است؛ اول اینکه EMV در انگلستان، برای جلوگیری از جعل شدن یا کلاهبرداری کارت‌های دزدیده یا گم‌ شده، با انجام احراز هویت صاحب کارت با پین‌کد طراحی شده است. پس طبیعی است که کلاهبرداران از کلاهبرداری از این نوع صرف‌نظر کرده و بر CNP متمرکز می‌شوند. دومین عامل این است که چون تراکنش‌های CNP رشد سریع دارد، پس منطقی به نظر می‌رسد که آمار کلاهبرداری نیز افزایش یابد.

.

فرانسه

در سال ۲۰۱۷، نرخ کلاهبرداری کارت‌های صادرشده در فرانسه، ۵/۴ بوده است که نسبت به سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، کمترین نرخ کلاهبرداری سالانه را داشته است. میزان کلاهبرداری از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ افزایش داشته، در سال ۲۰۱۶ کم شده و در ۲۰۱۷ به میزان قابل توجهی حدود ۱۰درصد کاهش ‌یافته است.

این کاهش به دلیل استفاده از راهکار موثر احراز هویت مشتری توسط موسسات مالی و پذیرندگان در معاملات CNP است.

.

استرالیا

با ظهور EMV، میزان و نرخ کلاهبرداری افزایش قابل توجهی داشته که حتی پس از زمان‌های تغییر مسئولیت ادامه یافته است. میزان مبالغ کلاهبرداری شده از ۲۰۴ میلیون دلار استرالیا در سال ۲۰۱۰ به ۵۶۱ میلیون دلار استرالیا در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت. در این سال‌ها، نرخ کلاهبرداری کارت‌های اعتباری دو برابر شد و از ۳/۸ به ۷/۵ رسید.

کلاهبرداری CNP، در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به‌طور ثابت رشد و در ۲۰۱۴، به دلیل تغییر مسئولیت به‌شدت افزایش یافت. هرچند که افزایش نرخ کلاهبرداری CNP در سال ۲۰۱۵ کاهش یافت، اما میزان مبلغ کلاهبرداری شده در سال ۲۰۱۷، ۱۳درصد رشد داشته و به ۴۷۶ میلیون دلار استرالیا رسیده است.

پس بر طبق گزارش‌ها نتیجه می‍‌شود که انگلستان و فرانسه امکاناتی را فراهم کرده‌اند و توانسته‌اند کلاهبرداری CNP را پس از ورود EMV کاهش دهند.

 

منبع
Payments Journal

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا