انرژی

اجرای ۸۰۰ کیلومتر خط انتقال گاز تا پایان سال/پایان پرونده گازرسانی به زاهدان تا سال ۹۹

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از قرار گرفتن طرح احداث ۸۰۰ کیلومتر خط انتقال گاز در دستور کار این شرکت خبر داد و گفت: راه‌اندازی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز روی خطوط نیز از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت است.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهرام صلواتی درباره پروژه‌های خطوط انتقال گاز که از ابتدای سال تاکنون به بهره‌برداری رسیده‌اند، گفت: تاسیسات تقویت فشار گاز دیلم و کوهدشت و خورموج از جمله پروژه‌هایی‌ هستند که تاکنون راه‌اندازی شده‌اند، ضمن آنکه ایستگاه کنترل فشار گاز اردستان نیز اردیبهشت‌ماه امسال به بهره‌برداری رسیده است.

وی از راه‌اندازی اولیه خط رابط سایت ۱ و ۲ پارس جنوبی خبر داد و افزود: این خط تزریق گاز شده و در حال انجام مراحل تکمیلی است و با نصب لانچر و رسیور به‌زودی به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

همچنین بخوانید

صلواتی درباره پروژه‌های در آستانه بهره‌برداری و تزریق گاز توضیح داد: پروژه دهگلان – سقز به طول ۱۲۴ کیلومتر در آستانه بهره‌برداری است تا پس از آن مشکل کمبود گاز و افت فشار این مناطق در فصول سرد سال به طور کامل برطرف شود، ضمن آنکه پروژه‌های کام‌فیروز و بیرم نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند. افزون بر این، راه‌اندازی تاسیسات تقویت فشار گاز اهواز، دیلم، حسینیه، بیدبلند و کوهدشت و همچنین بهره‌برداری از تاسیسات پارچین، سمنان، دشت، آب‌پخش، صفاشهر و فراشبند نیز در برنامه سال ۹۸ شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران قرار دارند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، گسترش چتر گازرسانی در سیستان و بلوچستان، تکمیل پروژه زاهدان – دوراهی دشتک، آغاز عملیات اجرای پروژه‌های زاهدان – خاش، خاش- میرجاوه و دوراهی دشتک – زابل را از دیگر طرح‌های در دست اقدام شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد و ادامه داد: راه‌اندازی بخشی از خط لوله بیدبلند – اهواز، احداث ابنیه، راه و مراکز بهره‌برداری مانند مراکز بهره‌برداری بیجار و کرمان، مامورسراهای جهرم، خاوران و صفاشهر و اسکله بندر طاهری از جمله طرح‌های مهم این شرکت تا پایان امسال است.

وی از تدوین راهبردهایی برای بهبود و ارتقای شفاف‌سازی و ایجاد فرصت‌های برابر، بهبود فرآیندهای موجود برای کاهش زمان و ورود به بازارهای جهانی به‌منظور استفاده بهینه از توان صنعت گاز خبر داد و اظهار کرد: استفاده از فناوری‌ها و روش‌های جدید به‌منظور کاهش هزینه و حفظ محیط زیست با جدیت در دست پیگیری است و در عین حال، در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های ژئوگرید، جرثقیل‌های کابلی، لوله‌هایی با گرید مناسب و قابل تولید توسط شرکت‌های داخلی، جوشکاری اتوماتیک و الگوهای جدید تعیین حریم خطوط لوله نیز به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم.

پرونده گازرسانی به زاهدان سال ۹۹ بسته می‌شود

از سوی دیگر در شرایط فعلی ساخت و توسعه شبکه گاز در استان سیستان و بلوچستان به طور ویژه در دو بخش احداث خطوط لوله گاز فشار قوی و گازرسانی به شهرها، صنایع و نیروگاه‌های برق در دستور کار دولت قرار گرفته است که در این باره حسن منتظر تربتی – معاون وزیر نفت – اعلام کرده است: عملیات ساخت خط لوله ۲۶۲ کیلومتری ایرانشهر به زاهدان سال ۱۳۹۵ و برای طراحی و ساخت این خط لوله بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و همزمان با پایان ساخت خط لوله، توسعه شبکه گاز در شهرهای مختلف این استان پهناور آغاز شده است.

 بهره‌مندی ۲۳ هزار خانوار زاهدان از نعمت گاز

وی  با بیان این‌که هم اکنون بیش از ۲۳ هزار خانوار در قالب نصب حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ علمک در زاهدان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند، اظهار کرد: برای گازرسانی به این مشترکان حدود ۴۰۰۰ متر شبکه تغذیه و حدود ۱۲۰ هزار متر شبکه توزیع گاز شهری احداث شده است.
به گفته تربتی، تاکنون وسعت شبکه تغذیه و توزیع گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان به ۶۰۰ کیلومتر رسیده است و همزمان با توسعه شبکه گاز شهری، اتصال نیروگاه های برق با هدف کاهش مصرف سوخت مایع و کاهش آلایندگی هم در برنامه شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: در پروژه‌های خط انتقال حدود ۱۰۰۰ نفر و در شبکه داخلی نیز ۵۰۰ نفر در قالب پیمان‌های نصب علمک مشغول به کار بوده که ۸۰ درصد این نیروها بومی منطقه هستند.
معاون وزیر نفت درباره آخرین وضعیت گازرسانی به نیروگاه‌های استان سیستان و بلوچستان، توضیح داد: تاکنون از مجموع شش نیروگاه برق این استان سه نیروگاه به شبکه گاز متصل شده اند.
تربتی با اشاره به اتصال نیروگاه ۲۲۵ مگاواتی زاهدان به شبکه گاز، تاکید کرد: هشت واحد این نیروگاه به شبکه گاز متصل شده و در پیک مصرف روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی در این واحدها مصرف می شود که به همین نسبت مصرف فرآورده های نفتی کاهش یافته است.
به گفته این مقام مسئول، نیروگاه بخار ایرانشهر و نیروگاه سیکل ترکیبی بمپور نیز به شبکه گاز متصل شده و در مجموع بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی در این دو نیروگاه مصرف می شود.
وی با بیان اینکه علاوه بر نیروگاه‌ها، گازرسانی به شهرک صنعتی و سایت نمایشگاه بین‌المللی زاهدان نیز آغاز شده است، گفت: نیمه دوم امسال، عملیات اجرایی گازرسانی در ۴ محور صنعتی شهر زاهدان آغاز خواهد شد.
معاون وزیر نفت در تشریح آخرین وضعیت گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان، بیان کرد: همزمان با توسعه شبکه گاز شهری در زاهدان، گازرسانی به هفت شهر دیگر این استان شامل زابل، بمپور و محمدان، دلگان، خاش، بزمان، چابهار نیز آغاز شده و طرح توسعه شبکه ایرانشهر نیز در دست اجراست.
بنا بر اعلام شرکت ملی گاز، وی با بیان این‌که برای نخستین بار گازرسانی به زابل به روش سی ان جی اجرایی شده است، گفت: همزمان با ساخت و توسعه شبکه گاز شهری، ساخت خط انتقال زاهدان – دو راهی زابل با پیشرفتی بالغ بر ۳۰ درصد در دست اجراست و خط لوله انتقال گاز از دوراهی تا زابل نیز مراحل عقد قرارداد را طی می کند.

 بمپور تا پایان تابستان گازدار می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به گازرسانی به شهر محمدان از گازرسانی کامل به بمپور تا پایان تابستان خبر داد و تصریح کرد: با گازدار شدن شهر بمپور امکان گازدار شدن ۱۴ روستای این شهر نیز فراهم می شود.

وی با اعلام اینکه خط لوله انتقال گاز خاش و میر جاوه پیمان سپاری و در مرحله تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی است، تاکید کرد: برای ساخت و توسعه شبکه گاز شهر خاش و سیمان خاش هم پیش بینی می شود تا مرداد ماه امسال عملیات اجرایی آغاز شود.

تربتی با بیان اینکه پکیج طراحی گازرسانی به دلگان هم آماده و در مرحله انجام فرآیند مناقصات بوده که پیمانکار اجرایی در شهریورماه انتخاب خواهد شد، تاکید کرد: علاوه بر این، عملیات اجرایی به شهر «بزمان» هم حال انجام و برای گازرسانی به ایرانشهر هم ساخت و تکمیل شبکه درون شهری آغاز شده است.

سهم گاز در سبد انرژی کشور ۷۵ درصد است

در حال حاضر به بیش از ۹۹.۵ درصد مناطق شهری و ۸۲ درصد از مناطق روستایی ایران گازرسانی شده است؛ هدفی که از دولت یازدهم در صدر کارهای دولت قرار داشت و اکنون به مراحل پایانی خود نزدیک‌تر شده است.

طبق گفته‌های سعید مؤمنی – مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران – امسال به ۴۹ شهر با ۲۹۰ هزار خانوار و ۳۰۶۲ روستا با ۲۱۰ هزار خانوار گازرسانی خواهد شد و اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور ۷۵ درصد است.

به‌تازگی نیز نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند ۱,۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی روستاها در سال ۹۸ اختصاص یابد، به تازگی نیز رئیس جمهوری ضمن اشاره به اتصال روزانه ۱۰ روستا به شبکه سراسری گاز وعده داد که سالانه ۳۰۰۰ روستا به شبکه گاز کشور وصل می‌شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا