انرژی

بارگیری نفت لیبی برای صادرات متوقف شد

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد بارگیری نفت در یک پایانه کشتیرانی تحت کنترل دولت را متوقف کرده است و پس از بسته شدن خط لوله‌ای که فعالیت‌های بزرگترین میدان نفتی این کشور را تعطیل کرد، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی،  شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی اعلام کرد برای بارگیری نفت خام در بندر زاویه وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

در این بیانیه آمده است: وضعیت اضطراری نتیجه مسدود شدن غیرقانونی خط لوله شراره توسط یک گروه ناشناس بین منطقه حماده و بندر زاویه در بعدازظهر روز جمعه است.

همچنین بخوانید

اعلام وضعیت اضطراری، یک اقدام حقوقی است که یک شرکت را به دلیل وضعیتی که خارج از کنترلش است، از تعهدات قراردادی آزاد می‌کند.

میدان الشراره که در حدود ۹۰۰ کیلومتری جنوب طرابلس قرار دارد، ۳۱۵ هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند که حدود یک سوم از تولید نفت لیبی است اما اغلب مورد حمله گروه‌های مسلح قرار می‌گیرد.

مصطفی سانالا، رییس شرکت ملی نفت لیبی اقدام اخیر در مسدود کردن خط لوله میدان نفتی الشراره را محکوم و اعلام کرد این شرکت و مقامات لیبی، عاملان این اقدام را یافته و مجازات خواهند کرد.

وی گفت: اقدامات عمدی برای خرابکاری در خطوط لوله و تولید به درآمد نفت ملی و منبع مهم تامین نیرو برای همه شهروندان لیبی لطمه می‌زند.

صادرات نفت تقریبا منبع کل درآمد دولتی در لیبی است که بزرگترین ذخایر قطعی نفت در آفریقا را دارد. اما پس از سقوط و مرگ معمر قذافی، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور با رقابت گروه‌های مسلح متعدد برای به دست گرفتن کنترل کشور، دچار هرج و مرج شده است.

چاه‌های نفت، خطوط لوله و پایانه‌های بارگیری مرتبا هدف حمله قرار گرفته یا توسط گروه‌هایی که خواستار امتیازات سیاسی یا پول هستند، تصرف می‌شوند.

شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد تعطیلی اخیر خطوط لوله، مانع صادرات نفت به ارزش روزانه ۱۹ میلیون دلار شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، این شرکت پیش از این در دسامبر پس از حمله یک گروه مسلح، در پایگاه الشراره وضعیت اضطراری اعلام کرده بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا