امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ایران تنها به تولید انبوه زعفران می نازد

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران گفت: ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیاست و تنها به تولید انبوه خود می نازد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی حسینی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این افتخار به تنهایی کفایت نمی کند بلکه باید گام های بلندی در مسیر رشد و تعالی صنعت زعفران در کشور برداشت.

وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه زیر ساخت های لازم را برای صنعت تبدیلی و فرآورده های جانبی این محصول مهم و راهبردی هنوز در کشور فراهم نشده است.

همچنین بخوانید

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران گفت: وقتی توان و قابلیت تولید سالانه بیش از ۴۰۰ تن زعفران در کشور وجود دارد بی انصافی که برای صنعت تبدیلی و فرآورده های جانبی این محصول از قبل فکری نشده باشند.

وی افزود: هم اکنون طلای سرخ ایران از نظر قیمت داخلی و صادرات با افت مواجه است.

حسینی اظهارداشت: برای کاهش صادرات و افت قیمتی زعفران در بازارهای داخلی می توان به دلائل مختلفی از جمله کم شدن تعداد خریداران زعفران ایران در سطح بازارهای جهانی، بازگشت ارز صادراتی، تشدید قاچاق، کاهش قدرت خرید مردم و غیره اشاره کرد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: صادر کنندگان معتبر به هیچ وجه نمی توانند با قاچاقچیان رقابت کنند چرا که قاچاقچی بدون هیچ گونه محدودیتی زعفران را از مرزهای مملکت خارج می کند در حالیکه یک صادرکننده شناسنامه دار باید بر اساس مقررات جاری کشور صادرات انجام دهد و در ضمن ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما برگرداند به همین دلیل صادرات قانونمند اکنون با رشد منفی مواجه است.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قاچاق زعفران همیشه یک دغدغه مهم و جدی بوده یا نه در این اوضاع و احوال تشدید شده است، افزود: شاید تا دو سال پیش قاچاق زعفران مطرح نبود چون برای قاچاقچیان هیچ گونه توجیهی نداشت ولی در شرایط فعلی برای قاچاقچیان توجیه دارد چون موانع زیادی پیش پای صادرکننده شناسنامه دار و قانونی در کشور وجود دارد و این شرایط به هیچ وجه برای قاچاقچی متصور نیست.

وی همچنین در خصوص این پرسش که آیا صادرکنندگان زعفران ارز حاصل از صادرات را نمی توانند به چرخه اقتصادی کشور برگردانند، اظهارداشت: همان چالشی که دولت برای بازگشت ارز حاصل از فرآورده های صادراتی خود مواجه است صادرکنندگان نیز با همان چالش ها مواجه هستند.

حسینی در ادامه یادآورشد: وقتی بانک ها در خارج از کشور توانایی حواله و ارسال پول به مقصد ایران برای صادرکنندگان را ندارند یا از این قضیه ترس و واهمه دارند نمی توان با مشتری چانه زد که چگونه پول خود را به صادرکننده تحویل دهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا