ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربناییبیمه

پست تمامی مرسولات را بیمه اجباری می‌کند

بیمه مرسولات پستی، واژه‌ای غریب که شاید برای بسیاری از افراد جامعه که کم و بیش با پست هم سروکار دارند چندان نام آشنا نباشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از چابک آنلاین، بیمه مرسولات پستی، واژه‌ای غریب که شاید برای  بسیاری از افراد جامعه که کم و بیش با پست هم سروکار دارند چندان نام آشنا نباشد.

اما بیمه مرسولات پستی درشرایط فعلی یک واقعیت بوده چراکه هر واحد خدماتی، بر حسب ماموریت و شرایط کاری،ضریبی  از خسارات و نواقص احتمالی را در ارائه خدمات خود در نظر می گیرد.

البته امکان کاهش ضایعات با پیش بینی و تمهیدات بیشتروجود دارد، اما رساندن این عدد به صفر، امری غیر ممکن به نظر می رسد.

واقعیت این است که با وجود کمرنگ  شدن نامه و نامه نگاری،پست همچنان به حاشیه نرفته و در سال ٩٧ ایرانی‌ها چیزی حدود ۴٠٠‌میلیون بسته پستی برای یکدیگر ارسال کرده اند.

این حجم از جابجایی اهمیت بسزایی دارد و از همین رو شرکت پست با هدف گسترش امنیت مرسولات و امانات پستی همه مرسولات خود را بیمه می کند.

این بیمه نامه ، شامل مرسولات پیشتاز ، امانات بسته های کوچک و مرسولات و سرویس های سفارشی حاوی وجوه نقد، اوراق و اسناد بهادار با ارزش اظهار شده توسط مشتری است.

حق بیمه نامه مرسولات پستی در دو بخش”تعهد غرامت اجباری” یا عمومی و “تعهد غرامت با ارزش اظهار شده” از مشتریان دریافت می شود و پراخت غرامت شامل ۴  مورد آسیب دیدگی، دست خوردگی، مفقودی و تاخیر است.

مدیرکل کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست برای توضیح بیشتربه چابک آنلاین گفت که “طبق نرخ نامه مصوب کمسیون تنظیم مقررات، از همه مرسولات ثبتی اعم از سفارشی و پیشتاز حق بیمه‌ای تحت عنوان تعهد غرامت اجباری سرویس های ثبتی داخله و خارجه دریافت می شود.”

حق بیمه اجباری این مرسولات ۶۵۰۰ ریال بوده و تعهد غرامت آن تا سقف ۶۵۰ هزارتومان است که شامل تمام مرسولات ثبتی داخله و خارجه  است.

به گفته محسن وطن پرست “به محض اثبات خسارت، طبق چهار چوب تعیین شده، غرامت توسط واحدهای پستی به مشتریان پرداخت می شود.”

اما برای مرسولاتی که ارزشی بیش ازاین دارند لازم است مشتری پیش از تحویل مرسوله خود آن را قیمت‌گذاری کرده و به واحد پستی مربوطه اطلاع دهد.

درغیر این صورت در صورت بروز مشکل، مطابق بیمه عمومی رفتار و غرامت پرداخت می‌شود.

وطن پرست گفت: مبنای محاسبه و صحت ادعای مشتری، موافقت نامه سطح خدمات SLA مصوب کمسیون تنظیم مقررات و ارتباطات است و پس از مراجعه مشتری و تایید صحت ادعای او در سامانه ای تحت عنوان سامانه جامع غرامات پستی ثبت می شود و در نهایت ظرف ۴۸ ساعت ، کارکنان پست موظف به پرداخت غرامت به مشتری هستند.

وی،با تاکید بر اینکه بیمه عمومی مرسولات پستی اجباری است ادامه داد: “شرکت ملی پست نرخ گذار نبوده و مجری نرخ نامه ای است که درمقررات پستی کمسیون تنظیم مقررات تایید شده که دقیقا در آن تحت عنوان غرامت اجباری برای مرسولات پستی قید شده است.”

وطن پرست،اذعان داشت که “شرکت ملی پست برای پرداخت غرامت مرسولات پستی، قرارداد خاصی با شرکت های بیمه ای ندارد و طبق مقررات اتحادیه پستی و بر مبنای حق بیمه‌ای که از مشتری دریافت می شود و تا سقفی که شرکت پست متعهد شده،پرداخت می کند.”

همچنین بیمه مرسولات پستی که تعهد غرامت با ارزش اظهار شده برای مرسولات با ارزش بالای ۶۵۰ هزار تومان است و شرکت پست تا سقف تعیین شده و ارزشی که مشتری اظهار می کند مرسوله را بیمه می کند و درصورت بروز هرگونه خسارت، تا میزان تعیین شده نیز غرامت پرداخت می کند.

البته به نظر می رسد که بیمه ارزش اظهار شده حتی برای مرسولات بهادار اجباری نیست.

مدیرکل کیفیت و امور مشتریان شرکت ملی پست به چابک آنلاین گفت: برای مواردی که از ظن شرکت پست بهادار باشد، اگر خود مشتری اظهارکند با پست عمومی ارسال شود و بیمه ارزش اظهار شده نمی خواهم، باید فرمی تحت عنوان انصراف از بیمه را پر کند البته در صورت خسارت سقف بیمه عمومی را دریافت  می کند.”

وطن پرست تصریح کرد: آثار هنری و اشیا گران بها اگر دررده وزنی مشخص شده و چهار چوب حق بیمه ای که تعیین شده  قرار نگیرد پست آن را دریافت نمی کند یا اینکه بیمه ارزش اظهار شده برای آن صادر نمی شود اما ممکن است با درخواست خود مشتری به عنوان مرسوله عادی ارسال شود.

گفته می شود که شرکت پست بسته های با وزن بالاتر از ۳۰ کیلوگرم و دارای ارزش بیشتر ازحق بیمه تعیین شده را دریافت نمی کند که این مساله برای افرادی که برای به صرفه بودن ارسال بسته های سنگین از پست استفاده می کردند مشکلاتی را به همراه داشته است.

“بهزاد اقبال‌خواه”، عضو هیأت‌مدیره شرکت پست پیشتر ، گفته که “حمل بسته‌های با وزن بالا برای پست هزینه‌های سنگینی دارد و درآمدزا هم نیست، به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفته تا مطابق قوانین جهانی فقط بسته‌های زیر ٣٠ کیلوگرم را به مقصد برساند و مردم برای ارسال بسته‌های سنگین‌‌شان فکر دیگری کنند.”

این محدودیت در شرایطی اعمال شده  که اتحادیه پست جهانی شرکت‌های پست را ملزم به جابه‌جایی بسته‌های با وزن زیر ۳۰ کیلوگرم کرده و هیچ تخلفی در این خصوص وجود ندارد.

photo_2019-07-22_09-11-29

photo_2019-07-22_09-11-27

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا