انرژی

آب شرب ۱۰۳۶ روستا در مناطق مرزی تامین شد

وزیر نیرو گفت که در چهار ماه اخیر علیرغم فعال بودن پایگاه‌های اجرایی برای طرح‌های توسعه منابع آبی اعتباری تدارک دیده نشده و ۱۲ هزار میلیارد ریال به عوامل اجرای طرح‌ها بدهکار هستیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان در جلسه علنی عصر امروز (دوشنبه) در پاسخ به سوالی درباره علت عدم اراده جدی برای اجرای پروژه‌های ملی در ایلام گفت: این سوال درباره یکی از مهمترین پروژه‌ها و طرح‌های توسعه آب و خاک در مناطق مرزی کشور است که در ۱۲ استان مرزی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این که تثبیت جمعیت در مناطق مرزی مستلزم توجه به معیشت مرز نشینان است  گفت که یکی از اصلی‌ترین زیربنا و نیازها در این موضوع توجه به بحث آب است؛ بر همین اساس بنا به درخواست رئیس جمهور از رهبری و موافقت ایشان برای طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزیو احداث شبکه‌های آبیاری و زه کشی مبلغ ۸ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه به طرح‌ها اختصاص یافت که معادل ۶ میلیارد دلار آن یعنی ۲۰۴ هزار میلیارد ریال سهم وزارت نیرو و الباقی سهم وزارت کشاورزی است.

همچنین بخوانید

وزیر نیرو توضیح داد: اعطای تسهیلات از آذر ۹۳ آغاز شد که باعث رشد فزاینده اجرای عملیات گردید برابر اعتبارات اختصاص یافته وزارت نیرو با اولویت بندی مناطق به برنامه ریزی برای اجرای طرح‌ها پرداخت. قرار بود طرح‌ها در دوره سال ۹۳ تا ۹۷ اتمام یابد که حجم زیادی از منابع آب در چارچوب حق آبه‌های جمهوری اسلامی بود  و بر اساس احترام به منافع متقابل با همسایگان انجام شد و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی صورت گرفت اکنون کار ساخت ۴۷ سد تمام شده البته که به دلیل نوسانات ارزی در سال گذشته و افزایش قیمت مصالح حدود ۸۳ درصد تعهدات اجرایی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این آب شرب ۴۶ شهر و ۱۰۳۶ روستا و مناطق مرزی تامین شد و شاهد افزایش انرژی برق آبی به عنوان پیچیده ترین پروژه‌های آبی در این مناطق بودیم. البته علیرغم فعال بودن پایگاه‌های اجرای در چهار ماه اخیر اعتباری برای طرح‌های توسعه مناطق آبی تدارک دیده نشده  و ۱۲ هزار میلیارد ریال و عوامل اجرای طرح‌ها بدهکار هستیم آنها با تمام توان کار را پیش می‌برند اما هر لحظه امکان توافق کار وجود دارد امیدواریم تدارک لازم دیده شود ما به دنبال رفع نواقص و تکمیل پروژه‌ها هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به پروژه‌های ملی آب در استان ایلام گفت: طرح سامانه گرمسیری بزرگترین طرح از طرح‌های توسعه مناطق آبی بود که در این استان اجرای شد البته که با توجه به ماهیت پروژه و لزوم حفظ یکپارچگی آن باید هر چه زودتر سازه‌های آن تکمیل شود.

وی یادآور شد: طرح توسعه منابع آب و خاک مرزی در اردیبشهت ۹۸ در استان کرمانشاه افتتاح شد دومین مجموعه از این طرح‌ها در خرداد در آذربایجان غربی و سومین مجموعه در تیر ماه در خراسان جنوبی افتتاح شد که در آینده نزدیک چهارمین مرحله از طرح در استان آذربایجان شرقی افتتاح می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، وزیر نیرو در بخش دوم صحبت‌هایش گفت که برای جلوگیری از خسارات به کشاورزان در سطح تنظیمی پایین دست نیروگاه سیمره بررسی‌ها در حال انجام است برنامه داریم تا با مدیریت و اجرای طرح و ساماندهی رودخانه مشکلات مرتفع شوند.

وی گفت که برای توسعه نیروگاه سیمره به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم برنامه برای احداث نیروگاه پلمپ ذخیره‌ای سد سیمره هم داریم که ان شاءالله با رفع مشکلات منابع اعتباری در این راه گام برداریم.

اردکانیان اضافه کرد: برای تامین آب شرب روستای دشت عباس اقداماتی را انجام دادیم که ۹۵ درصد کار پیشرفت کرده امیدواریم بتوانیم به زودی مشکل آب رسانی با تانکر را که به صورت موقتی بوده را حل کنیم.

وی به موضوع اجرای پروژه فاضلاب در کشور اشاره و اظهار کرد: چند روز قبل دویست و بیست و چهارمین تصفیه خانه فاضلاب در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی افتتاح شد که خوشحالیم که قرار است پروژه‌های فاضلاب را به روستا ببریم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا