بورسبورس اوراق

ثبات بازار محصولات پتروشیمی فجر/تقسیم حداکثری سود، سهامداران را شگفت‌زده کرد

مجمع پتروشیمی فجر درحالی برگزار شد که سود هر سهم این شرکت در سال گذشته نسبت به سال مالی ۹۶ با رشد ۲۵ درصدی روبرو شد و با تقسیم بیش از انتظار سود، کام سهامداران شیرین شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز جاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی فجر با حضور ۹۴.۵ درصدی سهامداران به ریاست افشار سرکانیان رئیس هیات مدیره این شرکت برگزار شد.

فروش محصولات فجر تضمین شده است

در این جلسه زال‌خانی مدیرعامل پتروشیمی فجر ضمن گزارشی به ارائه توضیحاتی در مورد فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته پرداخت. وی در این باره گفت:  دو‌ پتروشیمی اروند و‌ تندگویان که در سال جاری بسیار سودآور بودند، از مشتریان اصلی و همیشگی یوتیلیتی فجر هستند که این موضوع سبب اطمینان خاطر بازار محصولات فجر می‌شود.

همچنین بخوانید

با تلاش‌های فجر، خاموشی در منطقه ویژه اقتصادی نداشتیم

زال‌خانی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در پتروشیمی فجر گفت: تمام تلاش ما، تامین پایدار یوتیلیتی برای واحدهای پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه است. از این رو خوشبختانه بواسطه تلاش شبانه‌روزی در فجر، طی سه سال گذشته قطعی برق در منطقه ویژه اقتصادی و بندر امام نداشتیم.

ریسک تامین قطعه به صفر رسیده است

وی در ادامه به دوراندیشی صورت پذیرفته در پتروشیمی فجر اشاره کرد و گفت:  در سال گذشته، شرکت اقدام به خرید ۶ میلیون یورو قطعات مورد نیاز نمود که این موضوع در سال‌های آینده ریسک نبود قطعه را کاهش می‌دهد.

شفافیت مالی و تسویه بدهی‌ها

زال‌خانی همچنین در خصوص سایر اقدامات مهم سال ۹۷ شرکت با تاکید بر رسالت شفافیت مالی شرکت گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات مالی انجام شده در سال گذشته، تسویه بدهی ۵۶.۴ میلیون یورویی به صندوق ذخیره ارزی بود. وی همچنین در این باره افزود: مدیریت شرکت امیدوار است که در طی سال آتی با اتخاذ تصمیمات لازم تمام توان خود را جهت تسویه بدهی های ارزی به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بکار گیرد و باحفظ توان حداکثری استفاده از فرصتهای موجود، برنامه و اهداف پیش بینی شده خود را محقق سازد.

دیگر اقدامات قابل توجه در سالی که گذشت

مدیرعامل در ادامه افزود: ایجاد دو‌ تصفیه‌خانه مدرن صنعتی، ظرفیت تصفیه و بهره‌برداری از پساب‌ها را در فجر به میزان ۱۳ درصد افزایش داده است.

زال‌خانی دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته را به شرح زیر عنوان کرد:

۱- پیگیری نهائی کردن تعدادی از قراردادهای فروش محصولات با مشتریان

۲- در راستای کاهش و کنترل ریسک نوسانات نرخ ارز همچنین جلوگیری از تحمیل هزینه های نوسانات نرخ ارز, مدیریت شرکت مصصم است از محل منابع داخلی و نقدینگی موجود نسبت به پیگیری وتسویه بدهی های ارزی اقدام نماید.

۳- توسعه فرآیند پروژه ارو – ریجکت در جهت مدیریت و کاهش هزینه های خرید آب خام .

۴- پیگیری استفاده از ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید در جهت تسویه بدهی های ارزی به صندوق ذخیره ارزی

رشد ۲۵ درصدی درآمد سهامداران فجر چگونه محقق شد؟

در خصوص صورت‌های مالی شرکت، زال‌خانی به فروش ۱۵۸۹ میلیارد تومانی محصولات شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ اشاره که نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل معادل ۶.۳درصد افزایش نشان می دهد که ناشی از افزایش مقداری فروش محصولات و همچنین افزایش نرخ فروش محصولات است.

وی در خصوص سود عملیاتی حاصل شده در پایان اسفند ماه ۱۳۹۷ گفت: سود عملیاتی سال گذشته پتروشیمی فجر بالغ بر ۷۷۷ میلیارد تومان است که نمایانگر عملکرد خوب و مطابق برنامه در این دوره، ناشی از تحقق میزان فروش مورد انتظار و همچنین مدیریت و کنترل هزینه ها است.

همچنین گفتنی است مدیریت شرکت با در نظر گرفتن استراتژی شرکت (سود آوری پایدار) درصدد است تا در طی سنوات آتی نیز این رویه را ادمه داده و نسبت به برآورد انتظارات سهامداران گام بردارد.

مدیرعامل سود خالص بدست آمده در پایان اسفند ماه ۱۳۹۷ را  بالغ بر ۷۷۴ میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به سالی مالی قبل  معادل ۲۴ درصد افزایش نشان می دهد. وی افزود: رشد حاصل شده عمدتا” ناشی افزایش در آمدهای عملیاتی فروش محصولات و همچنین شناسائی برآورد درآمد اصلاح نرخ فروش محصولات بر اساس فرمول ابلاغی شورای رقابت با در نظر گرفتن تمام جوانب احتیاط برای سال ۱۳۹۷ است.

تکالیف سهامداران بر مجمع 

از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این مجمع، پیگیری بازنگری در نرخ یوتیلیتی که از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارائه می‌شود، به گونه‌ای که در نهایت تصحیح نرخ‌ها به افزایش سودآوری فجر منتهی شود. همچنین هیات مدیره در این مجمع مکلف شد موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها را به جدیت پیگیری کند.

تغییر نام و‌ موضوع فعالیت شرکت

در ادامه، مجمع وارد دستور جلسه مجمع فوق العاده به منظور تغییر نام و موضوع فعالیت شرکت شد. گفتنی است با موافق سهامداران، نام پتروشیمی فجر به شرکت فجر انرژی خلیج فارس تغییر کرد.

در این خصوص افشار سرکانیان رئیس هیات مدیره پتروشیمی فجر گفت: بحثی در هیات مدیره فجر در مورد نرخ سوخت این مجتمع مطرح شد و از آنجاکه تولیدات فجر بعنوان محصولات پتروشیمی شناخته نمی شود، باید فجر هم در زمینه نرخ سوخت در زمره نیروگاه ها قرار بگیرد. وی در ادامه افزود: این تغییر حوزه فعالیت به شرکت ما کمک خواهد کرد تا قیمت سوخت تحویلی به مبین، منصفانه و متفاوت از واحدهای پتروشیمی باشد. گفتنی است طبق مصوبه بهمن ماه مجلس،  نرخ سوخت تحویلی به پتروشیمی ها در سال ۹۸ از ۱۳۲ تومان به ۲۶۰ تومان افزایش یافت. اما با تغییر موضوع فعالیت فجر می توان امیدوار بود که نرخ سوخت به ۱۳۲تومان بازگردد.

از سویی دیگر به گفته سرکانیان زمانی که اسم پتروشیمی بر سر شرکتی گذاشته می شود، دوستداران محیط زیست فعال شده و شرکت پتروشیمی باید تلاش کند تا خود را از حوزه آلایندگی محیط زیست معافیت بگیرد.

تقسیم سود فراتر از انتظار

در پایان مجمع، نوبت به تقسیم سود رسید که در این قسمت هیات مدیره با خواست سهامداران در خصوص تقسیم سود از انباشته موافقت کرده و سود نقدی ۱۲۰ تومانی به تصویب سهامداران رسید. این در حالی است که سود هر سهم شرکت پتروشیمی فجر در سال ۹۷  برابر با ۱۱۳ تومان است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا