ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

تولید ارز دیجیتال قانونی می‌شود/خصوصی‌ها منتظر تصمیم دولت

ساز و کار تولید رمزارز قرار است هفته آینده در دولت بررسی شود، حال آن‌که با توجه به قانون انحصار تولید پول برای بانک مرکزی، برخی شرکت‌های خصوصی منتظر هستند که شاید بتوانند از طریق این مصوبه، رمزارز مورد نظر خود را به مرحله تولید برسانند.

به گزارش آرمان اقتصادی، ارزهای دیجیتال چند سالی می‌شود که در ایران شناخته‌ شده‌اند، اما از سال گذشته ورود به عرصه تولید و استخراج این رمزارزها رواج بیشتری یافت؛ به طوریکه آیین‌نامه‌ای نیز از سوی بانک مرکزی به صورت اولیه برای آن‌ها منتشر شد.

اما این موضوع در حد همان آیین‌نامه باقی ماند، تا اینکه در ماه‌های اخیر توجه دولت و سایر نهادهای مسئول به استخراج این رمزارزها به ویژه بیت‌کوین جلب شد، چراکه واردات دستگاه‌های ماینر و استفاده از آن‌ها برای کسب درآمد توسط مردم با افزایش چشم گیری روبرو شد.

همچنین بخوانید

با توجه به اینکه هنوز ساز وکار مشخصی برای صنعت ماینینگ وجود نداشت و این دستگاه‌ها برق بسیار زیادی را مصرف می‌کند و در عین حال برخی از افراد نیز از برق‌های صنعتی و کشاورزی برای استخراج بیت‌کوین استفاده می‌کردند، نهادهای مسئول به ماجرا ورود کرده و اقدام به توقیف تعدادی از این دستگاه‌ها کردند.

اما همین موضوع سبب شد تا دولت در این زمینه جدیت بیشتری به خرج دهد و آن‌طور که گفته می‌شود، سازوکار تولید رمزارز در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده و به زودی در دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این موضوع را رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است، هرچند که در روزهای گذشته فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته بود که سازوکار استخراج رمزارزها در حال نهایی شدن است.

بنا بر اطلاعات ارائه شده، استخراج رمزارزها در کمیسیون اقتصادی دولت به عنوان یک صنعت شناخته و پیشنهاد شده است که برق مصرفی آن با تعرفه متوسط صادراتی محاسبه شود، البته محدودیت‌هایی برای استفاده از این دستگاه‌ها در زمان اوح مصرف برق نیز پیش‌بینی شده است که گمان می‌رود این ساز و کار تا هفته آینده نهایی شود.

قرار است برای این امر مجوزهای مربوطه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شود و این درحالی است که اکنون استفاده از این رمزارزها در بسیاری از کشورها ممنوع است.

البته چندی پیش نیز گمرک ایران، تعرفه واردات ماینرها را اعلام کرد و بنا بر آن، ردیف تعرفه آن‌ها ذیل ردیف ۸۴۷۱۹۰۹۰ گمرکی قرار می‌گیرد که عمدتا دستگاه‌های کارت‌خوان، پین‌ پد یا رمزخوان‌ها و برخی دیگر از ابزارهای بانکی قرار دارند.

از گفته مسئولان اقتصادی کشور پیداست که ساز و کار تولید ارز دیجیتال، هفته آینده در دولت مصوب می‌شود و استخراج بیت‌کوین شکل قانونی به خود خواهد گرفت.

حال باید دید که در این مصوبه ساز و کار ایجاد رمزارزهای جدید توسط شرکت‌های خصوصی در ایران نیز مصوب خواهد شد یا خیر؟ چراکه در طول یک سال اخیر، شرکت‌هایی بودند که تقاضای تولید رمزارز در کشور را داشته‌اند، اما تاکنون مجوزی برای تولید آن‌ها صادر نشده است.

یکی از مهم‌ترین رمزارزهای تولید شده، رمزارز پیمان است که به مشارکت چهار بانک ایرانی و یک شرکت خصوصی به مرحله تولید رسیده، اما با توجه به اینکه بانک مرکزی بر اساس قانون، تولید و انتشار هرگونه پول را در حیطه انحصار خود می‌داند، باید دیدکه این رمزارزها مجوز فعالیت خواهندگرفت یا خیر؟

در واقع اکنون متقاضیان تولید رمزارز باید مصوبه دولت هستند و امیدوارند شرایط برای آغاز فعالیت‌شان در حوزه تولید رمزارز فراهم شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا