امور زیربناییبیمهتعاون و اشتغال

۴۲درصد بازنشستگان تامین اجتماعی پیش از موعد هستند

مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی گفت: ۴۲ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی پیش از موعد هستند، این افراد به جای اینکه از مجاری عادی ۳۰ سال سابقه کار و ۵۰ سال سن، یا ۴۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه کار و ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه کار استفاده کنند، از این طریق بازنشسته می شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، سیدمحمدعلی جنانی افزود: باید قوانین بازنشستگی پیش از موعد را بررسی کرد زیرا ماهانه ۳۵ تا ۴۰ درصد هزینه های تامین اجتماعی صرف مستمری این افراد می شود.
وی با بیان اینکه آسیب شناسی طرح پیش از موعد بازنشستگان در حال انجام است، اظهار داشت: اکنون پرداختی های ما به حدود ۶ هزار میلیارد تومان بابت تعهدات بلندمدت در سال ۹۸ رسیده است در حالی که در سال گذشته این رقم چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و سال ۹۶ نیز این رقم سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.

مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی گفت: رشد ۳۸ درصدی هزینه ها در خرداد امسال نسبت به پارسال را داریم؛ درحالی که رشد مستمری بگیران در خرداد ماه امسال نسبت به خرداد سال گذشته حدود ۱۴.۸ درصد است. هزینه ها با شتاب زیاد جلو می رود اما رشد درآمدها اینگونه نیست. اگر با این روند جلو بروند، زنگ خطری است که باید آسیب شناسی شود پس نیاز است که اصلاحات پارامتریک کرد اکنون  فصل اجرای اصلاحات پارامتریک است.

جنانی اظهار داشت: همچنین اکنون سن سازمان تامین اجتماعی به جایی رسیده است که باید به سمت اصلاحات پارامتریک پیش برویم. باید در حوزه های مختلف این اصلاحات را که لزوما شامل پرداختی ها نیست، در بخش های مختلف به مرحله اجرا رساند.

وی با بیان اینکه سن،‌ سابقه و جنسیت باید در اصلاحات پارامتریک درنظرگرفته شود، افزود: میزان درآمد، نرخ حق بیمه و میزان مشارکت دولت نیز باید لحاظ شود.
جنانی ادامه داد: در سازمان تامین اجتماعی برنامه های خوبی برای اجرای تعهدات بلندمدت تدوین شده است و به همین منظور سامانه جامع مشاغل سخت و زیان آور را برای نظم بخشی در برنامه های خود درنظرداریم؛ زیرا ۷۰ درصد بخش بازنشستگی را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: همچنین در تلاشیم تا اطلاعات و خروجی های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که برای این موضوع به تامین اجتماعی می آید، طبقه بندی کنیم و برنامه ریزی درستی برای بازنشستگان داشته باشیم.
جنانی تاکید کرد: همچنین سامانه برقراری مستمری ها در سازمان تامین اجتماعی راه اندازی شده است که بزرگترین طرح کلان فناوری اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی به شمار می رود. در این فرایند پرداخت و برقراری ها را متمرکز می کنیم تا صدور و پرداخت احکام هوشمند شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا