صنعت، معدن، تجارت

جزئیات برنامه‌های دولت برای احیای معادن کوچک

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه ۹۸درصد از معادن موجود در کشور، کوچک هستند، گفت: تربیت تکنسین‌های معدنی بعنوان حلقه واسط کارگران ساده و مهندسان معدن، در دستور کار قرار دارد.

غلامرضا ملاطاهری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:به لحاظ سهم تولید و ارزش افزوده‌ای که در حوزه معدن و صنایع معدنی نهفته است، ۹۸ درصد معادن کشور کوچک مقیاس هستند و از این حیث، تمرکز بر روی آنها برای سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران حائز اهمیت هستند.

مدیر آموزش، پژوهش  فناوری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران افزود: ایمیدرو از سال‌های گذشته، فعالیت‌های بسیار خوبی را در رابطه با آموزش معادن کوچک آغاز کرده و به خصوص در سال جاری نیز، ۶۰۰ دوره آموزشی پیش‌بینی شده تا مباحث فنی و ایمنی و سلامت کار را هم به نیروی انسانی مستقر در این معادن آموزش دهیم. از سوی دیگر، پایداری این معادن برای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بسیار مهم است و به همین دلیل، اگر بتوانیم به لحاظ فنی، معادن را تجهیز کرده و نیروی انسانی متخصص را در آن به کار گیریم که به حوزه حفاری و استخراج معادن مسلط هستند، تولید در این معادن افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تنها دستگاه حاکمیتی است که به صورت رایگان این کمک‌های فنی و آموزشی را به معدنکاران ارایه می‌دهد؛ اما نکته حائز اهمیت دیگر در معادن کوچک، راه‌اندازی معادن است که مقتضیات خاص خود را دارد و باید از لودرهایی با ظرفیت متناسب برای آنها استفاده کرد و معادن را به این تجهیزات، مجهز نمود؛ چراکه امکان سرمایه‌گذاری برای خرید این دستگاهها از سوی صاحبان این معادن کوچک وجود ندارد و بنابراین باید به سمتی برویم که متناسب با ظرفیت این معادن، ماشین‌آلات تهیه کرده و در اختیار آنها قرار داد.

ملاطاهری گفت: لودر کوچک و بیل مکانیکی متناسب با این معادن، در اختیارشان قرار خواهد گرفت و ارایه واحدهای فرآوری سیار برای این معادن نیز تدارک دیده شده است که از ظرفیت ۲ تن تا ۱۲ تن بر ساعت را پاسخگو است که می‌تواند در معادن کوچک مستقر شده و مواد معدنی این معادن را پالایش کرده و کنسانتره و مواد معدنی با عیار بالا را تولید نماید؛ در این میان هم هزینه حمل و نقل کاهش می‌یابد و هم ارزش افزوده برای این معادن کوچک ایجاد خواهد شد.

وی اظهار داشت: با به کارگیری مجموعه‌ای از این روش‌ها، بهره‌برداری از معادن کوچک توجیه‌پذیر خواهد شد؛ ضمن اینکه ایمیدرو موضوع دانش فنی ساخت این تجهیزات را هم در کرج مستقر کرده و تاکنون سه پرتوتایپ ساخته شده و تست کرده است که هم برای معادن سرب و روی و هم منگنز و بوکسیت جواب داده است. بر همین اساس اکنون ایمیدرو در حال برگزاری فراخوانی است تا یک سرمایه گذار و شرکت تجاری- صنعتی را انتخاب کرده تا به عنوان شریک در مقیاس انبوه، واحدهای سیار فرآوری مواد معدنی را برای استفاده در معادن کوچک انبوه‌سازی کند و در این میان از حمایت صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی نیز بهره‌مند شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ۹۸ درصد معادن کشور کوچک بوده و ۸۵ درصد اشتغال در حوزه معدن را به خود اختصاص می‌دهند؛ ضمن اینکه بیش از نیمی از تولید مواد معدنی کشور را شامل می شود که اگر بر روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم، به طور قطع جواب خواهیم گرفت.

وی اظهار داشت: از دیگر مواردی که ایمیدرو بر روی آن تمرکز کرده، معادن کوچک مقیاس سنگ های ساختمانی است که اگر تعدادی از آنها را فعال کرده و بازارهای متناسب با آن را ایجاد نماییم می توانیم ارزش افزوده مناسبی تولید کنیم. در این میان مجری طرح احیای این معادن، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است که برنامه ای را برای سنگ های ساختمانی طراحی کرده است.

ملاطاهری ادامه داد: آموزش را هم در دستور کار قرار داده ایم به نحوی که بتوانیم نیروی تکنسین معدنی تربیت نماییم؛ چراکه در معادن یا کارگران ساده مشغول به کار هستند یا مهندسان معدن که خلا بین این دو بخش از نیروی انسانی باید برطرف شود؛ پس با همکاری خانه معدن ایران، نیازسنجی کرده و افراد دیپلمه در سطح کشور را که علاقمند به حضور در بخش معدن هستند، در مرکز تحقیقات یزد، آموزش خواهیم داد و دو سال به صورت شبانه روزی آنها را تربیت خواهیم کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا