بانکبانک و بیمه

اهمیت ویژه مراقبت از مشتریان در شرایط تحریم

مدیرعامل بانک توسعه صادرات تاکید کرد: مراقبت از مشتریان در شرایط تحریم اهمیت ویژه ای دارد و به رغم تعامل خوب مشتریان با بانک، برخورد اداری صرف جوابگو نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، دکتر علی صالح آبادی در همایش مدیران این بانک با عنوان ” مراقبت از مشتریان در شرایط تحریم ” افزود: اولویت اصلی بانک تامین سرمایه در گردش بنگاههاست چرا که شرکت ها به نسبت گذشته باتوجه به افزایش نرخ ارز نیاز بیشتری دارند.
دکتر صالح آبادی با تاکید بر دو چندان شدن اهمیت صادرات غیر نفتی گفت: با وجود اینکه دشمنان در پی کاهش ورودی های ارز به کشور از طریق کاستن فروش نفت هستند اما تجربه استفاده از شرکتهای خصوصی حتی در حوزه هایی چون پتروشیمی ها، فولادی ها باعث شده است که مشکلات کمتری در این زمینه بروز کند.
وی ادامه داد: برای جابجایی منابع بانک در زمان قبل از شروع تحریمها تدابیر لازم اندیشیده شد که هرچند با هزینه بیشتر به آنها دسترسی لازم وجود داشته باشد.
وی با اعلام این مطلب که توجه به شرکت های دانش بنیان صادراتی نیز در دستور کار بانک قراردارد گفت: اهمیت توسعه صادرات در حوزه های دانش بنیان به این دلیل است که با سرمایه کمتر و با ارز آوری بالا کمک به این شرکتها محقق می شود.
دکتر صالح آبادی رشد تسهیلات به بنگاههای کوچک و متوسط را یادآور شد و گفت: موضوعاتی نظیر تعیین تکلیف تسهیلات غیرجاری، پروانه سبز و رفع تعهد، بازدید از شرکت ها و ارتباط با مشتریان، رتبه اعتباری مشتریان و حذف نگاه وثیقه محوری صرف، ملاحظات مرتبط با کارگزاریها ، توجه شعب به پروژه های دریافت کننده منابع از صندوق توسعه ملی و شیوه بازپرداخت و ارائه مشاوره به آنان ضروری است.
وی در خصوص قانون جدید چک مطالعه دقیق آنرا حائز اهمیت دانست و گفت: براساس اعتبار سنجی های انجام شده، در هر برگ چک حداکثر مبلغ اعتبار صادرکننده چک بر روی آن درج خواهد شد و سازوکار لازم برای این موضوع تا یکسال آینده از سوی شورای پول و اعتبار تعیین می شود.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات بااشاره به اهمیت دفاع از حقوق بانک در مراجع نظارتی خواستار توجه و پاسخ به موقع سوالات مطروحه برای پیشگیری از بروز مشکلات در این زمینه شد.
وی با اعلام این مطلب که به رغم در اختیار داشتن منابع ریالی و ارزی مطلوب توان چند برابر کردن تسهیلات وجود نداردگفت : در این شرایط می بایست با ارائه مجموعه ای ازخدمات مانند اعتبار اسنادی داخلی، ضمانتنامه و ابزارهای تکمیلی مشتریان را حفظ کنیم.
صالح آبادی با اشاره به ضرورت جذب مشتریان جدید تصریح کرد: حمایت از تولید و صادرات کالا و خدمات در اولویت بانک توسعه صادرات قرار دارد.
به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات ارز اسکناس توسط این بانک به نرخ آزاد از صادرکنندگان به هرمیزان که ارائه کنند، خریداری می شود و سیاست بانک مرکزی نیز این است که ارزحاصل از صادرات غیرنفتی بتواند کشور را در شرایط فعلی اداره کند.
وی در خصوص بانکداری باز و ضرورت ورود به این عرصه برای بانک توسعه صادرات گفت: برای هرمشتری می توانیم خدمات را بومی سازی و شخصی سازی کرده و از این طریق مزیت نسبی ایجاد کنیم.
دکتر صالح آبادی تعداد کم شعب بانک توسعه صادرات را در شرایط فعلی مطلوب ذکر کرد و گفت: وجود نیروی فنی و متخصص در شعب و ستاد برغم تعداد کم شعب از یکسو و همکاری مطلوب با مجموعه های نظارتی باعث اعتماد بانک مرکزی به مجموعه بانک توسعه صادرات شده است.
وی اظهارداشت: اگر تمایل به پیشرفت و کمک به صادرات غیرنفتی داریم باید بدانیم مولفه های لازم در این زمینه یعنی مسوولیت پذیری، همدلی و همفکری همکاران بانک توسعه صادرات بسیار کمک کننده است.
دکتر صالح ابادی در این همایش خواستار ایجاد کارگروهی از مدیریت های اعتبارات، فناوری اطلاعات و ارتباطات و امور شعب برای بحث اعتبار سنجی (CBRM) و تصمیم گیری به طور موردی برای شعب شد.
ابوالفضل سروش عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات نیز با طرح موضوع بانکداری باز در این همایش گفت: یکی از اهداف بانکداری باز به اشتراک گذاری داده ها و به رسمیت شناختن نقش رقبای جدید است.
به گفته وی ، ارائه خدمت در هرزمان ، هر مکان و از هر کانال مورد نظر بانکداری باز است.
به عقیده سروش، نسل اول بانکداری، سنتی است. نسل دوم اینترنتی مبتنی بر موبایل، نسل سوم حاوی اصلاح فرآیندها و بازمهندسی آنها و نسل چهارم بانکداری دیجیتال است.
سروش تاکید کرد: در بانکداری باز سپرده گذاری، برداشت و انتقال ، مدیریت حساب ، خدمات حسابداری، پرداخت صورت حسابها و وام همگی در خارج ازمحیط بانک قابل انجام است.
در این همایش حمیدرضا معبودی مدیرامور بین الملل بانک توسعه صادرات به موضوعاتی نظیربسته رونق تولید، دریافت وجوه صادرکنندگان و پذیرش ضمانتنامه ها پرداخت.
رضا ساعدی فر مدیرامور اعتبارات بانک توسعه صادرات نیز به پاسخ سوالات روسای شعب از قبیل مسائلی چون سقفهای اعتباری، مصوبات کارگروه رفع موانع تولید، نحوه همکاری درباره پروانه های سبز گمرکی، رفع مشکلات سخت افزاری، تفویض اختیارات به شعب و ایجاد میانگین براساس گردش حساب واقعی پرداخت.
همایش یکروزه مدیران بانک توسعه صادرات ایران با عنوان ” مراقبت از مشتریان در شرایط تحریم” در تهران برگزار شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا