انرژی

هرچه آمارها افزایش یابد باز کمبود آب داریم!

با این که سال ۱۳۹۸ مرطوب‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر بوده است اما خشکسالی‌های نیم قرن اخیر در کشور را جبران نکرده و همچنان آمارها از وجود بحران آب حکایت دارند.

به گزارش آرمان اقتصادی، طبق آخرین آماری که از سوی وزیر نیرو اعلام شده است، خروجی آب از سدها نسبت به سال گذشته ۱۹۳ درصد افزایش یافته و حجم مناسبی آب حفظ شده است. در حال حاضر هم ۷۵ درصد مخازن سدها پر است، در حالی که این رقم در سال گذشته ۴۹ درصد بوده است.

همچنین طبق آخرین آماری که خردادماه منتشر شد، ارتفاع بارندگی در کل ایران نسبت به زمان مشابه سال آبی گذشته ۱۰۰ درصد و ارتفاع بارندگی در کل کشور نسبت به میانگین بلندمدت ۴۱ درصد افزایش داشته است. ارتفاع بارندگی در کل کشور (۶.۸ میلی‌متر) نسبت به اردیبشهت‌ماه (۱۲.۹ میلی‌متر)، ۴۷.۳ درصد کاهش داشته است. هم‌چنین حجم ریزش‌های جوی در خردادماه ۱۳۹۸ (۱۱.۲ میلیارد مترمکعب نسبت به ماه گذشته (۲۱.۳ میلیارد مترمکعب) ۴۷ درصد کاهش داشته است.

همچنین بخوانید

این در حالی است که حجم آب موجود مخازن سدهای کل کشور در خردادماه (۴۰۰۷۲ میلیون مترمکعب) نسبت به ماه گذشته (۴۱۰۴۰ میلیون مترمکعب) ۲.۳۵ درصد کاهش داشته است. حجم آب ورودی به سدهای مخزنی کل کشور نسبت به ماه گذشته ۴۹ درصد و حجم آب خروجی مخازن سدهای کل کشور نسبت به ماه گذشته ۳۵ درصد کاهش داشته است.

حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری مخزن آب در کشور داریم

آمارها در نگاه نخست حال خوب وضعیت آبی را به رخ می‌کشند اما کندوکاو در این آمارها نشان می‌دهد همچنان مهر کمبود منابع آبی بر پیشانی کشور خورده است. به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، سال گذشته خشک‌ترین سال ایران در ۵۰ سال اخیر بود و بالعکس سال ۹۸ مرطوب‌ترین سال بود. هفت درصد آب کشور در بخش شرب، سه درصد در صنعت و ۹۰ درصد نیز در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

طبق آماری که توسط قاسم تقی‌زاده خامسی- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا – اعلام شده است، مخازن سفره‌های زیر زمینی آبی کشور ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری دارد و این میزان کسری با یکسال بارندگی تأمین نمی‌شوند، زیرا ما حدود ۱۰ سال خشکسالی داشتیم.

از سوی دیگر، مسؤولان بر این باورند که نمی‌توان وضعیت آب و هوا را پیش‌بینی کرد و هیچکس نمی‌تواند به صورت مستند بگوید که سال آینده خشک است یا تر و با این‌که در حال حاضر وضعیت آب در ایران مناسب است، برای سال آینده آبی ترسالی پیش‌بینی نمی‌شود. زیرا کشور ما در یک اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و ۶۰ درصد از سرزمین‌مان نیمه‌خشک و ۵۰ درصد آن بیابانی است و نمی‌توان سرنوشت آن را تغییر داد.

به عبارت دیگر ایران دارای سرنوشت اقلیمی خاص خود است؛ اقلیمی که یک‌سوم میانگین جهانی بارش دارد. توزیع بارش‌ها در آن به لحاظ جغرافیایی و زمانی نامتوازن است و به طور تاریخی در لیست مبتنی بر کم‌آبی اتکا کرده است. این سرنوشت اقلیمی حداقل با ابزارهای فن‌آورانه بشری امروز قابل تغییر نیست و نمی‌توان آن را به پرآبی بدل کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا