بورسبورس کالاتجارت

افزایش قابل توجه قیمت «لوب کات» و «وکیوم باتوم»/ زنگ خطر برای شرکت‌های روانکار و قیرساز به صدا درآمد/ موج بعدی افزایش قیمت روغن موتور در راه است؟

طبق آمار معاملاتی که امروز در بورس کالا انجام شد، قیمت برخی فرآورده‌های ویژه نفتی با افزایش قیمت ۱۸ تا ۲۰ درصدی مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز اولین معاملات مرداد ماهی «وکیوم باتوم» و «لوب کات» در بورس کالا انجام شد. قیمت‌های پایه این فرآورده‌ها نسبت به قیمت پایه عرضه‌ها در ماه گذشته تقریبا ۲۰ درصد افزایش یافته است.

امروز وکیوم باتوم پالایشگاه اصفهان در حالی در قیمت ۳هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلو معامله شد که قیمت این محصول در ماه گذشته ۲ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. بر این اساس قیمت وکیوم باتوم که به عنوان ماده اولیه برای تولید قیر استفاده می‌‎شود، در یک ماه تقریبا ۲۰درصد رشد کرده است.

همچنین قیمت پایه «لوب کات» (ماده اولیه تولید روغن موتور) در تالار پتروشیمی بورس کالا، امروز ۵هزار و ۳۵۰ تومان به ازای هر کیلو تعیین شد که نسبت به عرضه‌های قبلی ۱۹ درصد رشد نشان می‌دهد. گفتنی است از بیش از ۲۵هزار تن «لوب کات» عرضه شده، تنها ۵۰ تن مورد معامله قرار گرفت.

دلیل این افزایش قیمت‌‍‌ها، نخست رشد قیمت‌های جهانی و دوم رشد نرخ ارز در سامانه نیما مطرح شده است. پیشتر انجمن تولیدکنندگان قیر و تولیدکنندگان روان‌کار نسبت به این افزایش قیمت‌ها هشدار داده ابراز نگرانی کرده بودند.

صادرکنندگان قیر معتقدند اگر مواد اولیه با قیمت ارزان‌تر به دستشان نرسد، در شرایط تحریم مزیتی برای فروش قیر خود در بازارهای بین‌المللی ندارند. همچنین کارشناسان معتقد هستند افزایش قیمت «لوب کات» که می‌تواند منجر به افزایش قیمت روغن‌های روانکار از جمله روغن موتور خودرو شود، برای مصرف‌کنندگان قابل تحمل نیست.

 

از طريق
گودرز درخشان
منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا