صنعتصنعت، معدن، تجارت

دکتر کیانی: امسال مهم‌ترین دوره رتبه‌بندی شرکت‎هاست؛ پایان شهریور آخرین مهلت ثبت نام در «IMI۱۰۰»

نشست خبری بیست‌ودومین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران «IMI۱۰۰» با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ایران و مجید درویش مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر صبح امروز یکشنبه ۶ مرداد ۹۸ در محل این سازمان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر کیانی بختیاری با بیان این مطلب که امسال بیست‌ودمین دوره از رتبه‌بندی شرکت‌های برتر «IMI۱۰۰» توسط سازمان مدیریت صنعتی ایران برگزار می‌شود، افزود: این دوره از این لحاظ حائز اهمیت است که امسال با تدبیر مقام معظم رهبری سال رونق تولید نام‌گذاری شده و با توجه به تحریم‌های ظالمانه، انتظار نقش‌آفرینی دوچندانی از بنگاه‌های بزرگ می‌رود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: با توجه به اهمیت شرکت‌های بزرگ در امر رونق تولید، سازمان مدیریت صنعتی موضوع رتبه‌بندی شرکت‌های برتر را از سال ۷۷ آغاز کرد و هر سال با افزودن شاخص‌های موثر کار را جلو برد. به‌عنوان مثال سال اول شاخص و ملاک اصلی رتبه‌بندی، درآمد شرکت‌ها و فروش آنها بوده و برای سال‌های بعد شاخص‌های دیگر به این رتبه‌بندی اضافه شد. به‌طوری که درحال‌حاضر شرکت‌ها با ۳۳ شاخص اندازه و رشد شرکت، سودآوری و عملکرد، بهره‌وری، صادرات، نقدینگی، بدهی، بازار و… رتبه‌بندی می‌شوند.

همچنین بخوانید

کیانی‌بختیاری درباره چرایی شروع چنین موضوعی اظهار کرد: یکی از دلایل رتبه‌بندی برتر شرکت‌ها، بحث تولید اطلاعات درباره بنگاه‌های کشور بود. درحال‌حاضر بانکی از اطلاعات بنگاه‌ها در اختیار ماست که این امر سبب شفافیت در اقتصاد کشور است . با توجه به این اطلاعات می‌توان فضای کسب‌وکار را تحلیل کرد. با پردازش اطلاعات فرازوفرود اقتصادی هر بنگاه در رشته‌های مختلف صنعتی و در زمان‌های گوناگون قابل ردگیری است. ضمن اینکه این اطلاعات به برنامه‌ریزان کشوری کمک می‌کند تا هنگام تصمیم‌گیری درست عمل کنند. همچنین رتبه‌بندی شرکت‌ها عاملی در جهت افزایش رقابت در بین بنگاه‌ها و کمک به برندسازی شرکت‌ها می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه بنگاه‌های بزرگ در تولید ناخالص داخلی (GDP) کشورها بسیار موثر هستند، گفت: کشورها با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ تولید ناخالص داخلی خود را تقویت می‌کنند. به‌عنوان مثال رتبه‌بندی جهانی شرکت‌های برتر نشان می‌دهد امریکا با ۲۹.۶درصد تولید ناخالص داخلی، در رتبه نخست قرار دارد یعنی بیشترین شرکت‌های بزرگ موجود در این رتبه‌بندی جهانی متعلق به امریکا است. همچنین چین با ۲۲.۵، ژاپن ۹.۷، آلمان ۶.۷، فرانسه ۵.۶، انگلیس ۴درصد در رتبه دوم تا ششم قرار دارند.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی بنگاه‌های اقتصادی کشور با ارجاع به رتبه‌بندی ۵۰۰شرکت برتر در سال ۹۶، حدود ۱۴درصد بوده و این درصد بین یکصد شرکت اول کشور، ۱۲درصد است. همچنین آمار میزان فروش ۵۰۰ شرکت از کل درآمد تولید ناخالص داخلی ۴۴درصد بوده که در امر صادرات غیرنفتی هم سهم بالایی دارند.
کیانی‌بختیاری گفت: کل صادرات غیرنفتی کشور ۴۷میلیارد دلار بوده که سهم ۵۰۰شرکت برتر کشور در این آمار ۲۷میلیارد دلار یعنی معادل ۵۶درصد است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: نتایج حاصل از رتبه‌بندی شرکت‌ها علاوه بر استفاده توسط خود بنگاه‌های اقتصادی و مورد استفاده سازمان‌های برنامه‌ریز و سیاست‌گذاری، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران و همچنین پژوهشگران قرار می‌گیرد.

هدف اصلی «IMI۱۰۰» معرفی شرکت‌های اثرگذار در اقتصاد ملی است

 


در ادامه این نشست خبری مجید درویش، مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر گفت: رتبه‌بندی در IMI-100 مانند رتبه‌بندی فورچون است. هدف اصلی معرفی شرکت‌های اثرگذار در اقتصاد ملی است. این رتبه‌بندی و تولید اطلاعات به‌ویژه برای کشور ایران بسیار مهم است زیرا در حال فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی است. به‌طوری که شاهد هستیم این شرکت‌های بزرگ نقش مهمی در صادرات غیرنفتی دارند.

۲۷میلیارد دلار صادرات غیرنفتی متعلق به ۵۰۰شرکت برتر

وی ادامه داد: رتبه‌بندی جهانی نشان می‌دهد هر کشوری که شرکت‌های بزرگ‌تر و بیشتری دارد از اقتصاد قوی‌تری برخوردار است. این سازمان وظیفه دارد بر اساس شاخص فروش و درآمد ۵۰۰ شرکت داخلی به رتبه‌بندی آنها بپردازد.

مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر در ادامه گفت: با مقایسه‌ای که بین شاخص‌های مختلف انجام می‌شود نتایج خوبی به‌دست می‌آید برای مثال از لحاظ شاخص درآمد در بین ۵۰۰ شرکت برتر در سال ۹۶، ۲۶درصد  درآمد به گروه بانک‌ها اختصاص دارد. شرکت‌های پتروشیمی با سهم ۱۴درصدی، شرکت‌های فرآورده‌های نفتی با ۱۳درصد، شرکت فلزات اساسی و خودروسازان هم به ترتیب با ۷درصد و ۶درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. و از لحاظ شاخص صادرات در رتبه‌بندی دوره قبل، ۵۰درصد صادرات متعلق به شرکت‌های پتروشیمی بوده و در رتبه بعدی گروه‌ فرآورده‌های نفتی با ۱۹درصد قرار دارد.

مجید درویش با بیان اینکه هیچ دخل و تصرفی در نتایج رتبه‌بندی شرکت‌ها در «IMI۱۰۰» توسط نیروی انسانی صورت نمی‌گیرد، افزود: وجه تمایز رتبه‌بندی شرکت‌ها در «IMI۱۰۰» با سایر دستگاه‌ها استفاده از صورت‌های مالی تصویب شده بنگاه‌ها است بنابراین رتبه‌بندی شرکت‌ها برخلاف سایر دستگاه‌ها  نه بر اساس ارزیابی انسانی بلکه با استفاده از متغیرهای کمی موجود در صورت‌های مالی و تطابق آن با کدال و استخراج نتایج از نرم‌افزار صورت می‌پذیرد. بنابراین فاقد هرگونه قضاوت است.

 

در پایان کیانی بختیاری با بیان اینکه فراخوان حضور در در «IMI۱۰۰» برای بنگاه‌ها ارسال شده است، افزود: شرکت‌‌ها در صورت تمایل تنها تا پایان شهریور برای ثبت‌نام در این دوره فرصت دارند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه زمان برگزاری بیست‌ودومین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران «IMI۱۰۰» بیست‌ونهم دی ۱۳۹۸ است، گفت: طی توافقی که با شرکت‌ نمایشگاه‌های بین‌المللی انجام پذیرفته به دنبال برگزاری نمایشگاهی با حضور ۵۰۰ شرکت برتر برای ارائه توانمندی‌های بنگاه‌های اقتصادی هستیم.

از طريق
هادی صفاری

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا