بورسبورس اوراق

بورس کالا بستری امن برای فعالیت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان

یک کارشناس بازار سرمایه معتقداست، بورس کالا قادر به بهبود فعالیت‌هاو عملکرد صنایع شده، ازسویی آشنایی کشاورزان نسبت به سازوکار آن به مروردست واسطه‌گری را کوتاه خواهد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، سیروان امینی یکی از کارشناسان بازار سرمایه گفت:  بورس کالای ایران براساس قانون بازار اوراق بهادار سال ۸۶ شکل گرفت که پیش از آن بورس فلزات در حال فعالیت بود.

وی افزود: بحث انسجام بخشی معاملات کالاها، کشف قیمت ها براساس عرضه و تقاضا و تامین بدون واسطه مواد اولیه در بورس از جمله اهدافی بود که بورس فلزات و بعد از آن بورس کالا با قانون جدید در دستور کار خود قرار دادند.

امینی به زمان راه اندازی بورس فلزات اشاره کرد و افزود: سال ۷۹ مصوبه‌ای از سوی هیئت وزیران برای معاملات مس، آلومینیوم و فولاد در بورس ابلاغ شد که با راه‌اندازی بورس فلزات در شهریور سال ۸۲، شاهد بهبود فرآیند معاملات از نظر تخصیص بهینه مواد اولیه برای صنایع بودیم.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، کارایی بورس کالا برای صنایع و اقتصاد نسبت به آغاز راه‌اندازی آن به مراتب بیشتر شده و قادر به کمک در بهبود فعالیت و عملکرد صنایع مختلف در کشور بوده است.

وی درخصوص تحقق عمده اهداف موردنظر برای راه‌اندازی بورس فلزات گفت: امروز با گذشت ۱۲ سال از راه اندازی بورس کالا و شکل گیری زیرساخت های معاملاتی مناسب، بستری امن برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فراهم شده تا با رضایت، اقدام به خرید و فروش محصولات خود کنند.

امینی با بیان اینکه به هر میزان که حجم مبادلات در بورس افزایش می‌یابد، آمارهای شفاف در اقتصاد کشور متولد می شود، گفت: پذیرش و معامله محصولات در بورس به معنای قبول شفافیت از سوی شرکت‌هاست که به همین منظور مسئولان  نیز به دلیل شفافیت آماری بورس می‌توانند بهترین تصمیم را در جهت تنظیم بازارها اتخاذ کنند.

او در خصوص عرضه محصولات کشاورزی در بورس اظهار: طی دو سال گذشته اقدامات بسیار مطلوبی در زمینه ورود محصولات کشاورزی در بورس کالا رقم خورد و حجم معاملات و استفاده تولیدکنندگان این بخش از ظرفیت بورس کالا روبه افزایش بود، اما به دلیل شرایط خاص اقتصادی، تصمیم بر اختصاص یارانه و قیمت‌گذاری بر کالاها، بورس مسیر جدیدی، یعنی توسعه ابزارهای مالی را در پیش گرفت که شاهد موفقیت این حوزه هستیم.

وی در ادامه اضافه کرد:  بورس کالا با برگزاری دوره‌های آموزشی در مناطق مختلف کشور برای کشاورزان درصدد آشنایی آن‌ها با مزایای ابزارهای مالی همچون گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی است که امروز شاهد معاملات مطلوب زیره و زعفران در این بخش‌ها هستیم.

امینی در پایان گفت: با آشنایی کشاورزان نسبت به مزایای بورس کالا، به مرور استقبال نسبت به فروش محصولات در بورس با قیمت واقعی بیشتر می‌شود و این دلالان حوزه کشاورزی هستند که در مقابل کشاورزان ضعیف خواهندشد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا