بانکبانک و بیمه

اما و اگر پرداخت وام‌های بانکی به بنگاه‌ها

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، فعالان اقتصادی می گویند «پرداخت ۱۰ درصد وام‌های بانکی حتما به سود صنایع کوچک خواهد بود، ولی اینکه بانک ها این دستور را عملی کنند، خیلی مهم است.»

قرار است ۱۰ درصد وام های بانکی به بنگاه های کوچک و متوسط پرداخت شود. این اتفاق به دنبال دستور اخیر رییس کل بانک مرکزی خواهد افتاد.

ولی الله سیف در جلسه ای با حضور مدیران عامل بانک ها عنوان کرد که «در حال حاضر حدود ۱۰ هزار بنگاه کوچک و متوسط در کشور وجود دارد و اگر شبکه بانکی ۱۰ درصد تسهیلات جدید خود را در اختیار این بخش قرار دهد، این بنگاه ها احیا شده و می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.» اما این موضوع هم اکنون با اما و اگرهایی همراه است؛ این که آیا بانک ها این سیاست را اجرایی خواهند کرد یا خیر؟!

در این خصوص، محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفت وگو با خبرآنلاین اظهار داشت: «این روش ها به بخش صنعت کمک بسیاری خواهد کرد، ولی اشکال این است که  آن اتفاقی در کاغذ افتاده، در عمل نمی افتد.»

وی در توضیح این سخن خود عنوان کرد: «بانک ها علاقه مند نیستند که پول خود را در بخش صنعت سرمایه گذاری کنند و ترجیح می دهند منابع را به بخش هایی که درآمد بیشتر و ریسک کمتری دارد، منتقل کنند.»

لاهوتی تصریح کرد: «برای اجرایی شدن این سیاست ها، باید نظارت دقیق صورت گیرد و نیز دقت شود که این تسهیلات در جای خود مصرف شود.»

سید رضی حاجی آقامیری، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز در این رابطه گفت: «پرداخت این تسهیلات حتما به سود صنایع کوچک خواهد بود، ولی اینکه بانک ها این دستور را عملی کنند، خیلی مهم است.»

وی متذکر شد: «از قدیم بانک مرکزی خیلی از دستورات را به بانک ها می داده، ولی آن ها عمل نمی کردند. بانک ها نگاه می کنند که منافعشان در کجاست.»
حاجی آقامیری خاطرنشان کرد: «ساز و کار این بانک ها باید حتما مشخص شود. آیین نامه اجرایی باید شفاف شود. همچنین باید به نحوه عرضه آن فکر شود که این تسهیلات در مسیری که تعیین شده، استفاده شود. »

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا