امور زیربناییراه و ساختمان

آیا زمان مناسبی برای خرید خانه است؟

یک کارشناس بازار مسکن گفت: با توجه به این‌که قیمت مسکن در برخی مناطق تهران روند نزولی به خود گرفته هم‌اکنون زمان مناسبی برای خرید به قصد سرمایه‌گذاری نیست اما متقاضیان مصرفی می‌توانند اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سلمان خادم‌المله گفت: در صورت حفظ شرایط موجود و بهبود شاخص‌های اقتصادی انتظار داریم قیمت مسکن کاهش و حجم معاملات افزایش پیدا کند. البته با توجه به تاثیر آیتم‌های سیاسی، پیش‌بینی شرایط اقتصاد ایران برای طولانی مدت سخت شده است.

وی افزود: به دلیل ثباتی که در بازار مسکن ایجاد شده و احتمال نزول قیمت وجود دارد، خروج فروشندگان از این بخش و ورود به بازارهای مولد می‌تواند سوددهی بهتری برای آنها داشته باشد؛ زیرا هم‌اکنون زمان مناسبی برای خرید مسکن به قصد سرمایه‌گذاری نیست. اما متقاضیان مصرفی به دلیل اجبار برای خرید طبیعتا کار خود را انجام می‌دهند.

همچنین بخوانید

مسکن

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که قیمت هر کالا و محصولی از تعادل عرضه و تقاضا ناشی می‌شود تصریح کرد: در بخش مسکن، متغیرهایی مثل عدم ثبات اقتصادی، تغییر قیمت ارز و طلا منجر به پایین آمدن تعداد معاملات و افزایش قیمت می‌شود. در صورت ادامه ثبات فعلی شاهد ایجاد تعادل در بازار مسکن خواهیم بود اما این موضوع مشروط به آن است که متغیرهای سیاسی به بازار شوک ندهد.

خادم‌المله با اشاره به کاهش ۶۵ درصدی معاملات مسکن شهر تهران گفت: با کاهش قیمت، انتظار افزایش حجم معاملات را خواهیم داشت. به نظر می‌رسد که هم‌اکنون به دلیل ثبات بازارهای دیگر شاهد کاهش قیمت مسکن و رفتن به وضعیت تعادلی هستیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، بر اساس اعلام بانک مرکزی قیمت مسکن شهر تهران در تیرماه ۱۳۹۸ به میانگین ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل، تنها ۰.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد یافت. معاملات نیز ۴۸۰۰ فقره بود که کاهش ۶۵ درصدی را نسبت به تیرماه سال قبل نشان می‌دهد. این حجم از افت فشار ماهیانه قیمت از مردادماه ۱۳۹۴ تا کنون بی‌سابقه بوده است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا