صنعتصنعت، معدن، تجارت

در بیست و یکمین همایش عرصه یادگیری عنوان شد: ارزش های اجتماعی و زیست محیطی در سازمان های هیبریدی

بیست و یکمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی با موضوع توسعه قابلیت های مدیریت منابع انسانی در رویارویی با چالش های سال ۹۸ با تمرکز بر مسئولیت اجتماعی شرکت ( سازمان و کارکنان ) در کرمانشاه با حضور مقامات استانی و مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی و صاحبنظران این حوزه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی طی سخنانی در بیست و یکمین همایش عرصه یادگیری با اشاره به شرایط جدید کسب وکار سازمان ها و رویکردهای جدید آنها برای مانایی و پایداری اظهار داشت: سازمان ها معمولا در نیمه عمر دچار یک وابستگی به مسیر یا Path Dependency می شوند. وابستگی به مسیر می‌تواند نهادها را «ناکارآمد» کند، سازمان های وابسته به مسیر به ‌سادگی و به ‌سرعت به تغییر اوضاع محیطی واکنش نشان نمی دهند.

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: توانمندی¬های پویا به توانایی بنگاه برای ادغام، ساخت و باز پیکره -بندی شایستگی¬های داخلی و خارجی به منظور پاسخگویی به محیط¬های با تغییرات سریع فناورانه گفته می¬شود. بنابراین توانمندی¬های پویا توانایی سازمان برای دستیابی به اشکال جدید و نوآورانه مزیت رقابتی و مسیر سازی بر اساس توسعه “دارائی‌های مکمل” را میسر می سازد.
وی دارایی های مکمل را شامل برند جدید، نیروی انسانی توسعه یافته، تکنولوژی جدید و … عنوان نمود.

کیانی بختیاری در خصوص دو سوتوانی سازمان ها خاطر نشان کرد: منظور از دوسوتوانی، توانایی کار کردن با هر دو دست چپ و راست و به طور همزمان و برابر است. در مورد سازمان¬ها، دو¬وجهی بودن نیازمند سازمان¬ هایی است که هم از بهره‌ برداری و هم اکتشاف برای موفقیت استفاده می¬کنند.
کیانی بختیاری در خصوص سازمان های هیبریدی اظهار داشت: سازمان های هیبریدی گونه ای از سازمان های دوسوتوان هستند که از یک طرف دارای بال ماموریت اجتماعی و زیست محیطی است و از طرف دیگر دارای بال کسب و کار و درآمد زا می باشند.
مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی خاطر نشان کرد: مدل های کسب و کار این سازمان ها مرز میان سازمان ها انتفاعی و غیرانتفاعی را برداشته است بگونه ای که سازمان های هیبریدی می توانند در هر دو دسته انتفاعی/ غیر انتفاعی قرار بگیرند.
وی افزود : کارآفرینان سازمان های هیبریدی به دنبال ایجاد سازمان ها و بازارهای قابل قبول برای پرداختن به مسائل خاص اجتماعی و زیست محیطی هستند.
کیانی بختیاری در خصوص اصول فکری سازمان های هیبریدی گفت: ویژگی های این سازمان ها خلق ارزش برای زندگی سالم، عدالت محیطی و اجتماعی، پایداری محیط زیست، محصولات و خدمات با کیفیت برترمی باشد.
مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی ویژگی های مدیران و سیاست گذاران هیبریدی راچنین برشمرد: این افراد به عنوان معماران فرهنگی و شیوه های زندگی سالم و پایدار شناخته می شوند. آنان تنها برای امنیت خانه های خود ارزش و اهمیت قایل نبوده بلکه این ارزشها را با خود به مسیر شغلی آورده اند. این کارآفرینان آگاه به مسائل زیست محیطی و مدیران توسعه دهنده مفاهیم جدید کسب و کاری می باشند.
وی ضمن برشمردن عوامل کلیدی متمایز کننده سازمان های هیبریدی از سازمان های سنتی به بیان اصول پیاده سازی سازمان های هیبریدی پرداخت.
کیانی بختیاری در همین ارتباط گفت: رهبری یک جنبه مهم از هر کسب وکار است. رهبری برای توسعه و عملیات ماموریت سازمان هیبریدی ضروری است. ۷۵ درصد از رهبران سازمان های هیبریدی دارای سبک رهبری مشارکتی و تحول گرا هستند.
وی افزود: رهبران سازمان هیبریدی دارای ارزش های اجتماعی و زیست محیطی قوی هستند که ماموریت سازمانی آنها را به پیش می برد و ارزش ها را از طریق فعالیت های روزانه و رویکردهای مدیریتی اعمال می کند. سبک این رهبران، رهبری مثبت از طریق اخلاقیات، مدیریت مشارکتی و تمرکز بر هدایت سازمان برای موفقیت های استثنایی است.
مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن برشمردن انواع سازمان های هیبریدی گفت: یک باور رو به رشد در مردم وجود دارد که ترکیب سود و مأموریت اجتماعی، یک راه موثر برای تولید ثروت اجتماعی است.
وی ضمن ارائه نمونه هایی از سازمانهای هیبریدی اظهار داشت: ۹۲ درصد از مصرف کنندگان تصویر مثبتی از شرکت های هیبریدی دارند زیرا از مسائل اجتماعی و تلاش های محیط زیست پشتیبانی می کنند.۸۷ درصد مشتریان، محصول شرکت های هیبریدی را خریداری می کنند، به این دلیل که به دغدغه آنها توجه می کند.۶۶ درصد از مصرف کنندگان حاضر به پرداخت هزینه اضافی برای حمایت از شرکت های هیبریدی هستند که به CSR متعهد هستند و افزایش اعتماد ۳.۲ برابری برای شرکت های هیبریدی بخاطر این نکته است که اغلب، امتیاز آنها در CSR از “متوسط” به “عالی” رسیده است.

دیگر سخنران افتتاحیه بیست و یکمین همایش عرصه یادگیری “هوشنگ بازوند” استاندار کرمانشاه بود .

وی در این همایش اظهار داشت؛ انتقال تجربه و آموزش برای مدیران ضروری است و در مواقع بحران بسیار کارساز می باشد.
وی در ارتباط با بحران ها گفت؛ در کشور ما از ۴۸ بلایای طبیعی حدود ۳۴ بلای طبیعی اتفاق می افتد که از این نظر جزو ۱۰ کشور اول جهان هستیم.
استاندار کرمانشاه بیان داشت؛ سالیانه هزینه سنگینی بابت این خسارات به کشور وارد می شود که نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه ای در این خصوص هستیم.
وی اظهار داشت: در چند زلزله بزرگ سال های گذشته در کشور تلفات جانی بسیاری متحمل شدیم که زلزله کرمانشاه نیز جزو زلزله های بزرگ کشور بود که شاهد کم شدن تلفات جانی در این زلزله بودیم.


بازوند بیان داشت: عموم بحران ها قابل پیشگیری هستند و اگر در زلزله ها اصول اولیه ساخت و ساز را رعایت کنیم تا ۶۰ درصد از خسارات زلزله کاهش پیدا می کند و خسارات کمتری را متحمل می شویم.
وی افزود؛ در دنیا هم بحران ها را پیش بینی و پیشگیری می کنند که چرخه مدیریت بحران را در این رابطه پیش بینی کرده اند.
استاندار کرمانشاه گفت: باید در زلزله و بحران مردم را توانمند کنیم در غیر این صورت مردم از زندگی جاری خود خارج می شوند لذا نباید بعد از رسوب بحران تازه به فکر ایجاد فرصت باشیم.
وی تاکید داشت: مشارکت مردم در زمان بحران ها امری طبیعی و لازم است و با مشارکت مردم است که می توانیم وحدت ایجاد کنیم و بدون آن انسجام همگانی امکان پذیر نیست.
وی افزود: در استان کرمانشاه تاکنون ۷۴۰۰ زلزله و پس لرزه به وقوع پیوسته و ۱۹ عدد از این زلزله ها بالای ۵ ریشتر بوده که این تعداد پس لرزه در جهان بی سابقه می باشد.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد؛ تاکنون حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بابت ساخت مسکن به زلزله زدگان استان پرداخت کردیم و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بخش اشتغالزایی نیز برای زلزله زدگان در نظر گرفته شده است که از این مقدار ۷۰ درصد آن پرداخت و باقیمانده نیز به زودی پرداخت می شود.
وی در پایان تاکید داشت: ۵۶۰ میلیارد تومان نیز هزینه اسکان موقت زلزله زدگان بوده است و این زلزله در مجموع ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بار مالی برای دولت داشته است.

در بخش دیگری از این همایش احمد بذلی قائم مقام مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و رئیس همایش ضمن ارائه گزارش اجرائی بیست ویکمین همایش عرصه یادگیری آماری در این خصوص ارئه نمود .
وی در خصوص اهداف همایش اظهارداشت : توانمند سازی حوزه منابع انسانی کشور از طریق انتقال دانش و تجربه ، آشنائی و بهره گیری متولیان منابع انسانی از آخرین دستاوردها و پیشرفت های ملی و بین المللی در حوزه منابع انسانی، توسعه شبکه ارتباطی میان مدیران منابع انسانی سازمان ها و بنگاه های کسب و کار و ارائه دیدگاه ها و رویکردهای سیاستگذاران و مقامات نسبت به حوزه منابع انسانی و ایجاد همسوئی بیشتراز اهداف اصلی این همایش است.
وی در خصوص دستاوردهای بیست همایش گذشته اظهار داشت: تعداد تجربیات دریافت شده ۹۵۲ تجربه، تعداد تجربیات ارائه شده ۲۱۵ تجربه، تعداد نفر ساعات آموزشی ۴۸۰۰۰ نفر ساعت، تعداد شهرهایی که همایش در آن برگزار گردیده۱۳ شهروتعداد مؤسسات حامی و مساعدت کننده بیش از۱۰۰ سازمان و شرکت بوده است.
بذلی دستاوردهای بیست و یکمین همایش عرصه یادگیری را شامل ۵۰ تجربه دریافت شده ،۱۶ تجربه ارائه شده ، تعداد مدیران و کارشناسان شرکت کننده ۲۰۰نفرو تعداد نفر ساعات آموزشی را۲۴۰۰ نفر ساعت عنوان نمود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود راهبرد ایجاد سازمان های دو سو توان را راهکاری برای مقابله با فضای پیچیده کسب و کار دانست .
وی با اشاره به دوتوانی ساختاری و زمینه ایی برای ساخت کسب‏ وکار دوسوتوان، باید رهبرانی را در سازمان داشته باشیم که بتوانند به‏ راحتی در محیط‏های دوسوتوان کار کنند.
رئیس همایش عرصه یادگیری ضمن بیان چالش های سازمان های دو سوتوان چالش های ذهنیت را سخت ‏ترین نوع چالش‏ ها بر شمرد و یادآور شد: در چالش های ذهنیت، با جوهره، تاریخچه، افتخارات و منطق غالب یک سازمان سروکار داریم .
قائم مقام مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی با طرح این سوال که با توجه به این چالش‏ها، چگونه می‏توانیم از بن‏بست‏های احتمالی عبور کنیم ، اظهارداشت : ایجاد فرهنگ سازمانی دو سوتوان ، توانمند سازی پویا و کسب دانش مورد نیاز، شناسایی منابع و توانمندی ها ، بازآفرینی و نوترکیبی منابع ، یکپارچگی و انسجام توانمندی ها، منابع و فرآیندها ، شناسایی شایستگی های محوری، خلق مزیت رقابتی و رهبری تحول آفرین و تاثیر گذاراز جمله راهکارهای درون سازمانی برای عبور از بن بست می باشد.
وی راهکارهای برون سازمانی را شامل فرآیند شناسایی و تحلیل پویا و مستمر محیط خارجی ، تمرکز بر مشتریان (سلیقه، انتظارات، رفتار، قابلیت،…) ، تمرکز بر زنجیره تامین و کاهش اثر تهدیدات و تبدیل آنها به فرصت عنوان نمود.
سخنرانی دبیرعلمی همایش
در ادامه نسرین جزنی دبیر علمی همایش طی سخنانی اظهار داشت: یکپارچگی کار و زندگی بحث روز دنیا است که به دنبال موضوع تعادل بین کار وزندگی مطرح شده است .
جزنی گفت: در حقیقت تصویر سنتی تعادل کار/ زندگی احساسی از رقابت بین این دو ایجاد می کند، بدین معنی که آن ها به تنهایی در مقابل هم هستند در حالی که یکپارچگی کار/ زندگی رویکردی است که هم افزایی بیشتری میان تمام بخش های زندگی بوجود می آورد.
وی در خصوص چهار مرحله برای موفقیت در کار وزندگی اظهار داشت: این چهار مرحله شامل؛ تعیین نیازهای اجرایی ، استراتژی های کار/ زندگی ، ارزیابی نیازهای سازمانی و نیازهای کار/ زندگی کارکنان، طراحی و پیاده سازی برنامه کار/ زندگی و ارزیابی برنامه کار/ زندگی می باشد .
دبیر علمی همایش خاطر نشان کرد: سازمان ها در این خصوص باید برای ایجاد جذابیت و نگهداری استعدادها، بالا نگه داشتن اخلاقیات و روحیه سازمانی، افزایش بهره وری و صرفه جویی در هزینه ها، کاهش هزینه های بهداشت و درمان، افزایش تعهد، کاهش فرسودگی شغلی وعملکرد رقابتی، برنامه های یکپارچگی کار/ زندگی را اجرا نمایند. وی در پایان راه های رسیدن به یکپارچگی کار و زندگی را تشریح نمود .
سخنرانی مشاور عالی مسئولیت اجتماعی وزارت نفت
در ادامه همایش، سید امیر طالبیان مشاور عالی مسئولیت اجتماعی وزارت نفت به سخنرانی پرداخت.
وی ضمن بیان نظرات متفکرین در خصوص ملاحظات جامعه شناختی – مدیریتی در راهبری استقرار CSR اظهار داشت: توافق باید مبنای رویکرد اصلی سازمان ها در این زمینه باشد.
وی افزود بجای کمک مستقیم به افراد باید به سمت کارآفرینی و ایجاد شرایط توسعه پایدار برای آنان و کسب و کارها حرکت کنیم.
طالبیان خاطر نشان کرد: مسئولیت اجتماعی می تواند ابزار نهادسازی باشد و به عنوان پیوست اجتماعی در تمام نهادسازی ها لحاظ شود.
مشاور عالی مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در بخش دیگری از سخنان خود به تجربه این وزارتخانه در زمینه مسئولیت اجتماعی پرداخت و سازو کارهای موجود در صنعت نفت را تشریح نمود.
سخنرانی دبیر کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک نهاد ریاست جمهوری
دیگر سخنران این همایش کیومرث اشتریان دبیر کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک نهاد ریاست جمهوری بود.
وی در خصوص حرفه آموزی ومدیریت دانش کارکنان و شهروندان به عنوان مسئولیت اجتماعی شرکت ها سخنان خود را ارائه نمود.
اشتریان درهمین ارتباط گفت: در حوزه مهارت آموزی دولت ها در حال حاضر کارایی چندانی در تصمیم گیری ها ندارند و این انسان ها هستند که مسئول زندگی خود بوده و تصمیمات را اتخاذ می کند.
وی افزود : باید فضایی آرام و امن را برای شرکت ها پدید آوریم و همه مسئولیت ها نبایستی به گردن دولت باشد بخصوص در حال حاضر که دولت از نظر بودجه ای در تنگنا قرار دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا