بانک و بیمهطلا و ارز

چرا دیگر ارز و سکه گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست؟

مهاجرت سرمایه‌گذاران از بازار ارز نشان می دهد بهار وسخت اقتصاد ایران سپری شده است، این را آمار و ارقام ارائه شده از سوی بانک مرکزی نیز گواهی می دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین ، آخرین آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد قیمت‌ها در میانه تابستان گرم سال ۱۳۹۸، کاهشی چشمگیر را نسبت به بهار سال جاری تجربه کرده است. بانک مرکزی متوسط قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی را در فروردین ماه برابر با ۴ میلیون و ۶۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است. متوسط قیمت سکه در اردیبهشت ماه به ۴ میلیون و ۸۴۱ هزار و۲۰۰ تومان رسید اما خرداد نقطه آغاز کاهش قیمت‌ها در این بازار مهم برای سرمایه گذاران بود.

متوسط قیمت سکه در خرداد ماه ۴ میلیون و ۶۷۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است. از این مقطع نوسان قیمت سکه به نفع کاهش قیمت‌ها بوده است به طوری که سکه بارها به کف کانال چهار میلیون نزدیک شد و حتی چند روزی در کانال سه میلیون تومن سپری کرد تا بار دیگر به کف کانال چهار میلیون تومان بازگردد.

 سکه در حال حاضر نیز به قیمتی در حدود ۴ میلیون و صد هزار تومان معامله می‌شود و این کاهش قابل توجه به عقیده فعالان این بازار تداوم دارد چرا که از یک سو حباب سکه تخلیه شده است و از سوی دیگر چشم اندازی برای بازگشت سود به این بازار متصور نیست. از این روست که سرمایه ها در حال حاضر در بازارها منجمد شده اند، در بازار سکه و ارز، خودرو و مسکن.

فعالان بازار می گویند در ماه‌های قبل شدت جابجایی سرمایه‌ها در بازارها به حدی بود که تبدیل سکه به مسکن، خودرو به سکه، ارز به خودرو و … آرامش را از تمامی بازارها ربوده بود اما امروزه توقف روند رو به رشد قیمت‌ها سبب شده است، سرمایه‌ها در بازارها منجمد شوند و این اولین نشانه‌های پایان بهار دلالان و صاحبان سرمایه های سرگردان است چرا که سرمای استخوان سوز رکود تبدیل سرمایه‌های غیر نقدی به نقدی را بیش از پیش دشوار خواهد کرد.

 بازار ارز یخ زد

در بازار موازی سکه، یعنی بازار ارز نیز وضعیت به همین شکل است. بانک مرکزی متوسط قیمت ارز در فروردین ماه را ۱۳ هزار و ۵۵۲ تومان گزارش کرد. این رقم در اردیبهشت ماه به ۱۴ هزار و ۵۰۹ تومان رسید و خرداد ماه متوسط این قیمت با آغاز روندی کاهشی به ۱۳ هزار و ۴۲۷ تومان رسید.

متوسط قیمت دلار در بهار امسال ۱۳ هزار و  ۸۷۷تومان برآورد شده است اما در حال حاضر دلار به قیمتی برابر با ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار آزاد و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان در صرافی‌های بانکی خرید و فروش می شود و این خود نشان از میزان کاهش قابل توجه قیمت ارز در حال حاضر نسبت به بهار سخت اقتصاد ایران دارد.

  قیمت دلار در این دوره زمانی کاهشی بیش از ۲ هزار تومان را به خود دیده است. فعالان بازار این روند را ادامه‌دار می دانند. بازار متشکل ارزی در حال تشکیل است و بررسی‌ها حکایت از تداوم این روند با تشکیل این بازار دارد.

به نظر می رسد پایان سرمایه‌گذاری در بازارها، دوران جدیدی پیش روی اقتصاد ایران قرار دهد، دوره‌ای که با کاهش شیب تورم و بازسازی فضای اقتصادی و آغاز ترمیم قدرت خرید همراه است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا