صنعت، معدن، تجارت

جزییات جلسه وزارت صنعت برای واردات لوازم خانگی

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از برگزاری جلسه مقابله با تحریم در وزارت صنعت خبر داد که بر مبنای آن درخواست صدور مجوز واردات لوازم خانگی به صورت SKD به وزیر صمت ارائه شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا دیانی امروز دوشنبه ۱۴ مرداد ۹۸ در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه توقف خطوط تولید لوازم خانگی به دلیل محدودیت های تحریم به هیچ وجه رخ نخواهد داد، گفت: در حال حاضر توانایی ساخت تمامی قطعات مورد نیاز صنعت لوازم خانگی در داخل کشور وجود دارد و چنانچه دولت حمایت های لازم را صورت دهد به هیچ عنوان نیاز به واردات لوازم خانگی نداریم این در شرایطی است که اگر کره ای ها قطعات تولید برخی محصولات خانگی را به ایران نمی دهند به طور قطع نمی تواند منجر به توقف این صنعت شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: در شرایط کنونی تولیدکنندگان لوازم خانگی با ۲۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند که چنانچه دولت نقدینگی مورد نیاز آنها را تامین نماید ظرف دو تا سه ماه می توانند ظرفیت تولید را به ۵۰ درصد افزایش داده و کل نیاز بازار داخلی را تامین نمایند.

وی تاکید کرد: صنعت لوازم خانگی نیاز به سه تا چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد که اگر در قالب یک خط اعبتاری در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شود تا سرمایه در گردش آنها تامین شود می توان این وعده را داد که کشور از واردات این محصولات بی نیاز شود. ضمن اینکه به موازات تعیین سرمایه در گردش می توان کارت اعتباری خرید به مردم اعطا کرد تا تولیدکنندگان بتوانند وام دریافتی از دولت را بازپرداخت نمایند.

دیانی با بیان اینکه هم اکنون بسیاری از کارخانجات تولید لوازم خانگی برای تامین قطعات خود در شرایط تحریم وارد مذاکره با تولیدکنندگان داخلی شده اند، گفت: ما در صنعت لوازم خانگی مشکل تحریم نداریم و بهترین کالا را با بهترین کیفیت قادریم تولید کنیم. اما دولت باید از صنایع اولویت دار حمایت کرده تا در حوزه تحقیق و توسعه وارد عمل شده و کیفیت محصولات تولیدی خود را بالا ببرند. البته باید به این نکته توجه داشت که اگر دولت قطعات تولید داخلی این صنعت را وارد کند به طور قطع تولید صرفه داخلی نخواهد داشت.

این تولیدکننده لوازم داخلی گفت: هیچ مانع تکنولوژیکی در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد و حتی مواد اولیه را نیز می توان در داخل تولید کرد. ضمن اینکه هزاران و هزاران راه برای دور زدن تحریم ها وجود دارد و تنها کافی است تولیدکنندگان همت و دولت حمایت نماید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت: هفته گذشته جلسه ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده که  عنوان آن مبارزه با تحریم است ولی خبرها از آن جلسه حکایت از آن دارد که اعضای این جلسه نامه ای را به وزیر صنعت جهت امضا ارائه کرده اند که بر مبنای آن مجوز واردات لوازم خانگی به صورت SKD را دریافت نمایند اما وزیر هنوز این نامه را امضا نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما از دولت می خواهیم ریال مورد نیاز تولیدکنندگان را تامین کرده تا هم نیاز بازار برطرف شود و هم اشتغال ایجاد گردد در حالی که واردکنندگان از دولت می خواهند در شرایط سخت تحریمی دلار به آنها اختصاص یابد و اشتغال از بین برود.

دیانی خاطرنشان کرد: قاچاق لوازم خانگی ظرف ماه های گذشته مجدد افزایش یافته و به نظر می رسد دولت مقابله با قاچاق را کنار گذاشته است. ضمن اینکه بخش عمده ای از توقف واردات ناشی از گرانی ارز و عدم صرفه واردات بوده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا