بورس

واکاوی علل کاهش ۲ هزار واحدی شاخص بورس تهران + فیلم

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، معاون بورس تهران و کارشناس حوزه بورس با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب پنجشنبه ۲۷ خرداد، به واکاوی علل کاهش ۲ هزار واحدی شاخص بورس تهران در هفته گذشته پرداختند.

موضوع نوسانات غیرمعمول در بازار سرمایه با حضور “علی صحرایی” معاون شرکت بورس و “حسین زمانی” کارشناس این حوزه در گفتگوی ویژه خبری امشب پنج شنبه ۲۷ خرداد ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
علی صحرایی معاون شرکت بورس در ابتدای این بحث با اشاره به کاهش دو هزار واحدی شاخص بورس تهران در هفته گذشته به علل اصلی این کاهش اشاره کرد و گفت: طبق قانون تجارت شرکت ها ۸ ماه اختیار دارند که به توزیع سود بپردازند و آن را بین سهامداران توزیع کنند ضمن اینکه بخش عمده افت بورس مربوط به ارائه عملکردهای سال ۹۴ بوده که در این سال کل فروش نفت در کشور ما ۲۵ میلیارد دلار بوده بنابراین عملکردهای واقعی شرکت ها با آن چه که انتظار داشتند و بعد از انتظاراتی که از برجام حاصل شده بود سبب شد که سهام یک سری شرکت ها افزایش قابل توجهی پیدا کند و بخش دیگری از صنایعی که انتظاراتشان تحقق پیدا نکرد شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند.
 بازار بلوک علت اصلی افت شاخص بورس تهران بوده است
حسین زمانی کارشناس بورس نیز با بیان مخالفت خود با اظهارات معاون وشرکت بورس گفت: بنده عامل اصلی افت شاخص بورس را بلوک هایی می دانم که در داخل سازمان انجام می شود.
صحرایی معاون بورس تهران نیز یادآور شد: در تاریخ ۱۵ دی ماه ۹۲ بازار دچار افت شد و فرآیندهای حمایتی از بازار ازآن زمان شروع شد و یک سری نهادهای عمومی منابعی را برای نقد شوندگی بازار و حمایت از سرمایه دار جزء وارد بازار کردند.
وی اظهار داشت: معاملاتی که شما به آن اشاره می کنید بین سهامداران حقوقی است و آن ها مختارند که هم در بازار بورس و هم در بازار آزاد فعالیت کنند بنابراین یک معامله واقعی در بازار انجام شده است.
زمانی در ادامه برنامه یکی از وظایف سازمان بورس را نقدشوندگی برای سهامداران دانست  عنوان کرد: مسئله نقدشوندگی یکی از مزایای اصلی سازمان بورس است.
وی با طرح این سوال که سهامداران جز زیاد هستند و لذا چگونه می توان به آن ها کمک کرد ادامه داد: در فضای مجازی کارگزاری های مانند سهم آشنا ورود پیدا کرده اند و بسیاری از سهامداران جز شروع به خریداری از سهام این کارگزاری کرده اند این در حالی است که ایران خودرو پس از دو ماه اعتراض خود را اعلام می کند.
کارشناس بورس با اشاره به اطلاعات کدال گفت: باید سامانه ارتباطی میان فعالان بازار و مجموعه سازمان بورس به وجود آید تا موارد و مشکلات این حوزه مورد برطرف قرار گیرد.
صحرایی با اشاره به این که معاملات در دامنه نوسانات مجاز انجام می شود گفت: فضاهای مجازی یکی از دغدغه های اصلی مسئولین بازار است لذا باید در این رابطه دستگاه های مسئول مانند دستگاه قضایی به مسئله فضای مجازی ورود پیدا کنند و از سوی دیگر مقامات سازمان بورس موضوع را به مقامات قضایی منعکس کرده اند.
وی با اشاره به روند شفاف سازی اطلاعات افزود: اطلاعات شرکت ها به بخش ناشران بورس به صورت فیزیکی منتقل می شود.
معاون بورس تهران با بیان این که ناشران اطلاعات را به صورت اتوماتیک برای مردم منتشر می کنند گفت: اگر ناشران مرتکب تخلف شوند موضوع رادر جایگاه خود مورد بررسی قرار می دهیم .
صحرایی افزود: در سامانه سمتا به شکایات رسیدگی می شود به طوری که حتی شکایت سهامداران جز نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
نیما آزادی  در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به مباحث بلوک زنی و شفافیت اطلاعات گفت: بحث شفافیت به مراتب بهتر از گذشته شده است اما با گسترش فضای مجازی عدم شفافیت خود را بیشتر نشان می دهد لذا اگر سازمان از این واقعیت فرار کند دچار خیانت شده است.
 سازمان بورس نهاد نظارتی است
کارشناس بورس با بیان این که در کل دنیا سازمان بورس نهاد نظارتی است خاطر نشان کرد: بحث بلوک زنی یکی از مصادیق بارز دستکاری قیمت محسوب می شود.
وی با اشاره به این که به هیچ وجه بلوکی که در بازار انجام می شود نقدشوندگی بازار را انجام نمی دهد گفت: معافیت مالیاتی باید به سال ۹۵ تسری پیدا کند لذا امیدواریم به نتیجه مثبت به نفع سهامداران منتهی شود.
وی کاهش نرخ سود بانکی را در موضوع سهام تاثیرگذار دانست و گفت:  باید زمینه حضور سرمایه گذار خارجی را در کشور فراهم کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا