امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

انتقاد تند حجتی از واردات‌محوری برخی مسئولان

وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از واردات‌محور بودن مسئولان گفت: هر وقت با عرق جبین کالایی تولید و صادر کردید، آن وقت ارز حاصلش را صرف واردات کنید نه ارز نفت را.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمود حجتی در چهارمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی با بیان اینکه اهمیت بحث امنیت غذایی روز به روز برای دولت ها و ملت ها بیشتر می شود، اظهار داشت: به خصوص برای کشور ما که شرایط خاصی دارد این مساله بسیار مهم است و اهمیت موضوع را چندین برابر می کند و حساسیت آن را بالا می برد.

حجتی با اشاره به محدودیت های اقلیمی کشور گفت: به ویژه از نظر آب ما محدودیت فوق العاده ای داریم ضمن اینکه مسائل سیاسی و فشار دولت های سلطه گر نیز بر کشور ما زیاد شده است.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بارها از افراد مختلف و کسانی که خود را اقتصاددان می دانند شنیده ایم که چه نیازی است کالاهای کشاورزی در داخل کشور تامین شود و ما می توانیم  این محصولات را از خارج وارد کنیم. بنده در جلسه آخری که در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم نیز به این مساله اشاره کردم ببینید دنیا با غذا چگونه برخورد می کند، کشورهای توسعه یافته صنعتی و آمریکا چگونه با این مساله برخورد می کنند.

حجتی تصریح کرد: آمریکا تلاش دارد همه نیاز غذایی خود را در داخل کشورش تامین کند و حتی به قیمت از بین بردن محیط زیست خود این کار را انجام می دهد. با اینکه این کشور هیچ مشکل ارزی و یا محدودیت منابع پایه نیز ندارد یا مثلا کشوری مانند ژاپن علیرغم تمام ارتباطات مطلوب بین المللی و با اینکه در دوره پساصنعت قرار دارد به بحث امنیت غذایی اهمیت ویژه ای می دهد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال این کشور بر اساس برخی  قراردادها و پیمان هایش مجبور است برنج را که غذای اصلی این کشور است وارد کند با این حال تلاش می کند این محصول را در داخل کشورش علیرغم تمام محدودیت هایی که از نظر زمین و … آنجا وجود دارد تولید کند و در حال حاضر ضریب خوداتکایی آنها در زمینه تولید برنج بین ۹۰ تا ۹۱ درصد است. ضمن اینکه برنج های وارداتی را به سازمان های بین المللی امدادی و کمیساریای پناهندگان تحویل می دهد.

ترکیه سالانه حدود ۱۷ میلیارد دلار به بخش کشاورزی یارانه می دهد

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه کشوری مانند ترکیه تولید ۱۵ تا ۱۷ میلیارد دلار به بخش کشاورزی خود یارانه می دهد تا بتواند این بخش را سرپا نگه دارد، گفت: دنیا اینگونه با بخش کشاورزی و تولید خود برخورد می کند و کشورهای جهان صدها میلیارد دلار یارانه به این بخش می دهد و از آن حمایت می کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی تصمیم سازان و تصمیم گیران ما علیرغم این مسائل از واردات سخن می گویند.

حجتی با اشاره به اینکه ما قیمت دلار را در کشور به زحمت پایین نگه داشته ایم، گفت: محصولی را که با این دلار که به صورت کاذب و حمایتی قیمت آن را پایین نگه داشته ایم وارد کشور می کنیم و سپس این محصول را با کالایی که کشاورز در داخل با سختی تولید می کند مقایسه می کنیم زمانی هم که این مقایسه برابر نباشد شروع به سر و صدا می کنیم بدون اینکه به تمام زوایای ماجرا توجه کرده باشیم.

وی با اشاره به محدودیت صادرات برخی محصولات گفت:  ما اعلام کردیم به جای ممنوع کردن صادرات محصول کشاورزی که منجر به سرکوب و نوسان قیمت می شود عوارض صادراتی برای آن وضع شود.

تحریم قیمت تمام شده غذا را برای مردم افزایش داده است

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشورهای غربی شعار می دهند محصولاتی مانند مواد غذایی تحریم نمی شوند، گفت: این مساله صحت ندارد، وقتی نمی توانیم ارز را مبادله و غذا را تامین کنیم یعنی تحریم هستیم. همین مبادله های ارزی، هزینه های گزافی را به کشور و قیمت تمام شده غذای مردم تحمیل می کند.

سه میلیون تن کالا در بندر امام موجود است

حجتی تصریح کرد: علیرغم همه محدودیت ها ما در تامین مشکلی نداشتیم و وضعیت مان از هر مقطعی بهتر است. در حال حاضر فقط سه میلیون تن کالا در بندر امام خمینی (ره) داریم و بیشترین وابستگی ما در بحث روغن و نهاده های دامی است که این محصولات نیز به وفور در کشور وجود دارد.

وی خطاب به کسانی که کالاهای وارداتی را با تولیدات داخل مقایسه می کنند، گفت: هر زمان که شما با عرق جبین ارز تولید کردید، می توانید بروید با آن ارز کالا وارد کشور کنید نه اینکه نفت را که سرمایه نسل های آینده است بفروشید دلار حاصل از آن را قیمت گذاری کنید و بعد محصولی را که در کشور مبدا نیز مورد حمایت قرار گرفته و یارانه دریافت کرده وارد کنید و با محصول داخلی مورد مقایسه قرار دهید.

محققان دنبال پول نباشند

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به رئیس موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و روسای شرکت های دانش بنیان، محققان و سایر حاضر در جمع با اشاره به رونمایی از ارقام جدید گیاهی اظهار کرد: بار ما با این شیوه به منزل نمی رسد و باید روش های مان را تغییر دهیم، این کارها در برابر اقداماتی که باید انجام دهیم عددی نیست.

وی خطاب به این افراد تاکید کرد: دنبال پول نباشید، در این  قراردادها دنبال مشارکت باشید. ارزش مشارکت بیشتر است کل پول هایی که از این  قراردادها به دست می آورید در برابر پولی که دولت می دهد عددی نیست.

وی ادامه داد: به هر محقق اعلام کنید می تواند از امکانات و دارایی های ما استفاده کند و نتیجه کار برای خودش باشد و سپس آن را ببرد، در بازار بفروشد از این تنگ نظری ها دست بردارید این به نفع کشور است.

حجتی با بیان اینکه آیا ظرفیت علمی کشور همین قدر است، گفت: باید با دنیا در تعامل باشید. بیشتر این مسیرهایی را که ما در حال طی کردن هستیم یا می خواهیم طی کنیم، دنیا طی کرده است. بنابراین به هر شکل ممکن مستقیم یا غیرمستقیم باید با دنیا در تعامل باشیم.

وی با بیان اینکه مدام کارهایمان از صفر و نیمه صفر شروع می کنیم، گفت: بارها پیش آمده محققی در یک شهر کاری را شروع کرده، در شهر دیگر محقق دیگری آن را از صفر شروع می کند در حالی که کار محقق قبلی نیمه تمام مانده است. نباید شرایط اینگونه باشد.

وزیر جهاد کشاورزی از رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انتقاد کرد و گفت: باید از همه ظرفیت ها برای انتقال دانش به بخش کشاورزی استفاده کنیم و ظرفیت های کشور ما بسیار بیشتر از این است ضمن اینکه از متخصصان ایرانی در داخل و خارج از کشور می توانیم در این زمینه بهره ببریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا