صنعت، معدن، تجارت

آغاز تولید لوازم خانگی با برند ملی

یک مقام مسئول از فراهم شدن زیرساخت تولید انبوه برخی لوازم خانگی خبر داد و گفت: علیرغم مشکلات ایجاد شده، تولیدکنندگان ایرانی توانسته‌اند برخی لوازم خانگی را در داخل کشور تولید کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیرعباس کائینی در نشست خبری خود با خبرنگاران، از فراهم شدن زیرساخت تولید انبوه برخی از انواع لازم خانگی خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه شرکت‌های کره‌ای، ایران را ترک کرده و برخی مشکلات در این صنعت به وجود آمده است، اما تولیدکنندگان ایرانی توانسته‌اند قطعات را تولید کرده و برخی از انواع لوازم خانگی را در داخل کشور، تولید کنند. این در شرایطی است که آخرین محصول یک شرکت کره‌ای صاحبنام، اوایل اسفند ۹۷ به ایران وارد شد و پس از آن، دیگر لوازم خانگی به صورت رسمی وارد کشور نشد اما تمام خطوط تولیدی، مشغول به تولید بوده و عرضه کالا به بازار ادامه دارد.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: این امیدواری وجود دارد که محدودیت‌های بیشتری پیش‌روی صنعت لوازم خانگی ایران قرار نگیرد و بتوان کار را با شرکای خارجی هم به موازات عمق‌بخشی به ساخت داخل ادامه داد ولی اگر محدودیت‌های بیشتری اعمال شود، با توجه به راه‌اندازی خطوط تولید در داخل کشور، حتماً می‌توانیم نیاز بازار را تأمین کنیم.

کائینی تصریح کرد: هم‌اکنون تولید برخی از لوازم خانگی از جمله نسل جدید تلویزیون، ۳۰ درصد پایین‌تر از همان محصولات خارجی و با کیفیت کاملاً مشابه، قابل تولید بوده و به بازار عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که گروهی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات لوازم خانگی به صورت SKD وارد مذاکره شده‌اند، گفت: با توجه به کمبود لوازم خانگی در بازار، اگر چنانچه این واردات به صورت کاملاً محدود وارد کشور شود، می‌تواند نیاز فعلی را تأمین کند اما باید برای شرکت‌ها، این محدودیت را قائل شد که حدود ۹ ماه تا یک سال این لوازم خانگی را وارد کرده و پس از آن، تولید داخل انجام دهند.

کائینی معتقد است: تنظیم بازار با استفاده از ابزار واردات، می‌تواند از هیاهو کاسته و به نفع مصرف‌کنندگان باشد؛ مشروط بر اینکه تولید داخلی هم حمایت شده و قاچاق و انحصار در بازار شکل نگیرد.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به آغاز تولید نسل تلویزیون در کشور، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برخی محصولات تولید داخل، کاملاً قابلیت رقابتی با نمونه‌های مشابه خارجی دارد و حتی چشم‌انداز ما، صادرات این محصولات است چرا که زیرساخت‌های آن در کشور وجود دارد اما باید بازیگران اصلی وارد بازار شوند و به بازار داخلی هم توجه کافی صورت گیرد.

وی ادامه داد: شرایط اقتصاد کشور بسیار خاص است و البته امکانات تولیدی ما نیز به موازات آن، از سال‌های گذشته فراهم شده است که هم‌اکنون زیرساخت‌هایی در سه حوزه تولید یک میلیون دستگاه تلویزیون، ۶۰۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی و ۱۲۰ هزار دستگاه انواع یخچال و فریزر متمرکز شده است.

کائینی اظهار داشت: به لحاظ تولید، ما سرمایه‌گذاری‌هایی با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا انجام داده‌ و نسل جدید تلویزیون تولیدی را به بازار عرضه کرده‌ایم ضمن اینکه در برنامه داریم ماشین لباسشویی، یخچال، موبایل و مانیتور را نیز در تولیدات خود وارد نمائیم.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه برای تولید این تلویزیون‌ها، قطعات به صورت CKD وارد شده و داخلی‌سازی بخشی از قطعات نیز صورت گرفته است، گفت: باید در نظر داشت که قطعات مورد استفاده در صنعت لوازم خانگی به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش آن قطعات عمومی و بخش دیگر، قطعات های‌تک هستند که دارای تکنولوژی خاصی بوده و سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با آن به یک تأمین‌کننده مربوط است.

به گفته وی، برنامه‌ریزی بلندمدت برای داخلی‌سازی با توجه به شدت گرفتن تحریم‌ها صورت گرفته و قطعات آنالیز شده است ضمن اینکه هم تولیدکنندگان داخلی باید تولیدات خود را ارتقاء دهند و هم برخی قطعات را بتوان از منابع خارجی تأمین کرد بخصوص اینکه برخی از این قطعات، الگوها و تکنولوژی‌های خاصی دارند که تولید آنها مقرون به صرفه نیست.

کائینی با بیان اینکه قطعات مورد نیاز برای تولید تلویزیون از چین وارد کشور می‌شود، افزود: در حال حاضر هاب و بار اصلی تولید قطعات تکنولوژی در لوازم خانگی در کشور چین مستقر است و تأمین‌کنندگان متنوعی وجود دارد که می‌توان از آنها قطعه تأمین کرد کما اینکه شرکت‌های کره‌ای نیز برخی از خطوط مختلف تولید لوازم خانگی خود را در چین بنا کرده و تنها قطعات های‌تک را در کره تولید می‌کنند.

وی گفت: مالکیت برند ملی تولید تلویزیون، مربوط به ایران است و همه باید تلاش کنیم تا این محصول ملی را که با کیفیت کاملاً مشابه نمونه‌های کره‌ای در حال تولید است، ارتقا داده و صادرات آن را هم صورت دهیم. این در شرایطی است که تأمین قطعات علی‌رغم محدودیت‌ها، همچنان در حال انجام است.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی بیان کرد: کره‌ای‌ها هنوز ارتباطات خود با ایران را حفظ کرده و جلسات ماهانه و منظمی را با ما برگزار می‌کنند به این معنا که شرایط را رصد خواهیم کرد تا در آینده اگر محدودیت‌ها برداشته شود، بتوانیم کار تولید مشترک را از سر بگیریم اما باید توجه داشت که کره‌ای‌ها مشتاق به کار کردن با بازار ایران هستند و زمانی از بازار ما خارج شدند که مبادلات مالی ما با مشکل مواجه بود و امکان تبادل مالی بین ایران و کره وجود نداشت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا