امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

برنج خارجی جانشین برنج ایرانی است

عضو هیئت مدیره کانون حمایت و توسعه کشاورزی استان گیلان گفت: بازار برنج خارجی و ایرانی دو بازار جدا از هم هستند البته نباید این نکته را فراموش کرد که برنج خارجی جانشین برنج ایرانی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، غلامرضا خانکشی پور در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: جانشین بودن این دو کالا را نباید نادیده گرفت یعنی اگر برنج ایرانی افزایش قیمت پیدا کند و این رشد قیمت به نحوی باشدکه دهک های درآمدی از بازار برنج ایرانی خارج شوند این اقشار و طبقات جذب بازار برنج خارجی خواهند شد.

وی اظهارداشت: بطورکلی باید این دقت نظر را داشت که حجم کلی برنج موجود در بازار ایران اعم از داخلی و خارجی به لحاظ عرضه نباید بیشتر از تقاضا باشد اگر این اتفاق بیفتد بازار با افت شدید قیمت مواجه می شود.

عضو هیئت مدیره کانون حمایت و توسعه کشاورزی استان گیلان گفت: بازار برنج ایرانی و خارجی منفعک و جدا از هم هستند و مشتریان خاص خود را دارند منتها همانطوری که باید مواظب بود مصرف کننده برنج را با قیمت گران نخرد و این بازاردرهم ادغام نشود باید ضعیف ترین قشر تولید کننده برنج در کشور را هم مدنظر داشت.

وی افزود: میانگین مالکیت شالیزاری در گیلان و مازندران شش دهم هکتار است یعنی در بهترین شرایط و وضعیت معیشت کشاورزگیلانی و مازندرانی دچار مشکل است.

خانکشی پور اظهارداشت: برنج در کشور به عنوان محصول استراتژیک اعلام شده و به اراضی شالیزاری اجازه تغییر کاربری داده نمی شود.

وی گفت: زمین های که با تبدیل به شهرک ضمن ایجاد ارزش افزوده بسیار بالا می تواند زندگی کشاورز را متحول کند با این حال به زیر کشت برنج می رود.

عضو هیئت مدیره کانون حمایت و توسعه کشاورزی استان گیلان افزود: واقع مطلب اینکه باید از شالیکاران به معنای واقعی حمایت تا با انگیزه و امید بیشتر نسبت به تولید این محصول راهبردی مبادرت ورزند.

وی ادامه داد: بطورکلی ممنوعیت واردات و تصمیم گیری در حوزه برنج همانند یک شمشیر دولبه است یعنی یک لبه تولیدکنندگان برنج و لبه دیگر مصرف کنندگان برنج را نشانه می گیرد.

خانکشی پور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه وقتی شش دهک جامعه توان خرید برنج ایرانی را ندارند واردات برنج چه ضرری به تولید داخلی و تولیدکنندگان ایرانی وارد خواهد کرد، گفت: برنج ایرانی فقط برنج خوش پخت و با کیفیت علی هاشمی، علی کاظمی، دم سیاه و امثالهم نیست بلکه ارقام پر محصول زیادی همه ساله در کشور زیر کشت می رود که از حیث قیمتی به برنج های وارداتی پهلو می زند.

وی افزود: وقتی برنج ایرانی افزایش پیدا می کند به این معنی نیست که تمامی انواع ارقام برنج ایرانی افزایش قیمت پیدا کرده است.

عضو هیئت مدیره کانون حمایت و توسعه کشاورزی استان گیلان اظهارداشت: ارقام برنج ایرانی به لحاظ قیمتی با یکدیگر متفاوت هستند.

وی یادآورشد: ارقامی از برنج همه ساله در کشور کشت و کار می شود که به لحاظ قیمتی می تواند با برنج های خارجی رقابت کند در عین حال خوش پخت، معطر و کیفیتی به مراتب بالاتر از برنج های خارجی دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا