بانکبانک و بیمه

رشد ۷ درصدی پرداخت تسهیلات مسکن

بانک مسکن در اولین ماه از تابستان سال جاری موفق شد حجم پرداخت تسهیلات به حوزه‌های مختلف در بخش مسکن و ساختمان و البته سایر بخش‌های اقتصادی را ۷ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن، عملکرد بانک در تیر ماه ۹۸ حاکی از آن است که ماه گذشته بیش از ۶۰ هزار فقره انواع تسهیلات از سوی شعب بانک مسکن به متقاضیان دریافت اعتبار مالی پرداخت شد. این میزان تسهیلات ارزش ریالی معادل ۲ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان داشته است که به لحاظ ارزش از رشد ۷ درصدی نسبت به حجم پرداخت در تیر ۹۷ برخوردار شده است.

مقایسه عملکرد بانک مسکن در نظام تامین مالی این بخش با وضعیت رکودی بازار مسکن طی سال جاری بیانگر تاثیر تسهیلات بانکی در جلوگیری از شدیدتر شدن رکود در بخش پیشران اقتصاد است. در صورت عدم رشد پرداخت تسهیلات توسط بانک مسکن این احتمال وجود داشت بازارهای ساخت و ساز مسکونی و همچنین معاملات خرید مسکن در تهران و سایر شهرها با افت بیشتری نسبت به آنچه اتفاق افتاده است مواجه شوند.

در این گزارش عملکرد بانک مسکن طی ۴ ماهه اول امسال نیز حکایت از آن دارد که در این مدت بیش از ۱۶۲ هزار و ۶۰۰ فقره انواع تسهیلات برای خرید، ساخت و پروژه های مشارکتی و همچنین فروش اقساطی و تعمیر یا بازسازی منزل و سایر تسهیلات مسکن و ساختمان به متقاضیان پرداخت شده است. کل ارزش تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن در فاصله ابتدای سال ۹۸ تا پایان تیر ماه معادل ۷ هزار و ۶۲ میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ از رشد ۵.۴ درصدی برخوردار شده است.

عمده تسهیلاتی که بانک مسکن پرداخت می کند با توجه به طیف تقاضا در این بخش شامل تسهیلات خرید مسکن، تسهیلات ساخت مسکن و همچنین تسهیلات تعمیر و بازسازی است. بانک مسکن البته طی بهار امسال و همچنین ماه تیر به دلیل ماموریتی که برای خود در جریان بازسازی استان های سیل زده تعریف کرد، در این حوزه نیز عملکرد موثری از سوی شعب بانک برای پرداخت تسهیلات به ثبت رسید.

۳۵۵ هزار حساب فعال در صندوق پس انداز مسکن یکم

بخش دیگری از عملکرد بانک مسکن طی سال جاری بر تامین مالی زوج‌های خانه اولی از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم استوار بوده است. آخرین وضعیت نظام سپرده گذاری و پس انداز در صندوق یکم نشان می‌دهد که در پایان تیر ماه امسال ۳۵۵ هزار و ۷۳۱ فقره حساب سپرده در صندوق پس انداز مسکن یکم فعال بوده است.

تغییرات بوجود آمده در تعداد و مانده سپرده ها در صندوق پس انداز مسکن یکم ناشی از سه علت می تواند باشد که مهمترین آن روند دریافت تسهیلات سر موعد و پس از طی دوره مشخص سپرده گذاری از سوی خانه اولی‌ها است.

با دریافت تسهیلات از صندوق پس انداز مسکن یکم، به شکل طبیعی تعداد و مانده سپرده ها تغییر کاهشی پیدا می‌کند. اما در مقابل، متناسب با رشد سپرده‌گذاری و افتتاح حساب جدید در این صندوق، تعداد و مانده سپرده‌ها مجدداً تقویت می‌شود و افزایش پیدا می‌کند. همچنین چنانچه به هر دلیل سپرده‌گذاران در صندوق پس‌انداز مسکن یکم تصمیم به خروج از صندوق قبل از پایان دوره سپرده گذاری را اتخاذ کنند، تعداد و مانده کل سپرده‌ها تغییر کاهشی به خود می‌گیرد.

کارشناسان اقتصادی و صاحب نظر در حوزه تامین مالی مسکن معتقدند در شرایطی که بازار معاملات مسکن وارد دوره رکود بلند مدت شود و همچنین قیمت مسکن از ثبات برخوردار شود، میل به سپرده گذاری و پس انداز در صندوق یکم افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال در شهرهای کوچک استقبال خانه اولی ها از ورود به صندوق پس انداز مسکن یکم با توجه به نرخ سود این تسهیلات و همچنین مبلغ ریالی آن نسبت به دو سال قبل افزایش پیدا کرده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا