امور زیربناییراه و ساختمان

صندوق ودیعه مسکن همچنان روی میز دولت

معاون وزیر اقتصاد گفت: پیشنهاد وزارتخانه در خصوص تشکیل صندوق ودیعه مسکن به دولت ارسال و در دستور کار ستاد اقتصادی این نهاد قرار گرفته اماهنوز پاسخی مبنی بر تائید یا عدم تائید شکل گیری چنین صندوقی دریافت نشده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدعلی دهقان دهنوی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: تشکیل صندوق ودیعه مسکن با هدف کمک و تسهیل شرایط اجاره نشینان در کشور به دولت پیشنهاد شد تا از طریق یک مکانیزم تامین مالی بتوان فرآیند کار مستاجران را تا حدودی تسهیل کرد.

وی همچنین اظهارداشت: بطورکلی رابطه ای بین میزان ودیعه مسکن و اجاره پرداختی در بازار اجاره بها کشور وجود دارد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: وقتی یک مستاجری برای تمدید یا عقد قرارداد جدید به موجر مراجعه می کند طبق معمول موجران امکانی ایجاد می کنند برای مثال می گویند اگر می خواهید رهن کمتری پرداخت کنید باید اجاره بیشتری بدهیدیا اگرمی خواهید اجاره کمتری بدهید باید رهن بیشتری پرداخت کنید.

وی در ادامه افزود: برای تبدیل رهن و اجاره در عرف بازار هر یک میلیون تومان رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته می‌شود.

دهقان دهنوی اظهارداشت: این فرمول از سنوات گذشته در بازار شکل گرفته و مورد عمل قرار می گیرد.

وی گفت: هر یک میلیون تومان رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره یعنی درسال می شود یک میلیونی ۳۶۰ هزار تومان یا ۳۶ درصد هزینه در حالیکه امکان تامین مالی در شبکه بانکی کشور با نرخ ۱۹،۱۸ و ۲۰ وجود دارد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: اگر سازو کارها به نحوی فراهم شود که بتوان تبدیل مزبور را بجای نرخ ۳۶ با نرخ ۲۰ درصد انجام داد این مهم به مستاجران کمک شایان توجهی خواهد کرد.

وی اظهارداشت: برای مثال مستاجری که مجبور به پرداخت ۱,۵ میلیون تومان اجاره است می تواند یک میلیون تومان هزینه تامین ودیعه پرداخت کند در واقع با این ساز و کار هزینه اجاره خانوار کاهش پیدا خواهد کرد.

دهقان دهنوی تصریح کرد: بهتر اینکه قبل از شهریورماه سال جاری یعنی زمان اوج جا به جایی ها صندوق ودیعه مسکن راه اندازی شود چون اگر سازوکار تشکیل صندوق برای آخر فصل تابستان موکول شود دیگر تاثیر واقعی خود را در جامعه برجا نخواهد گذاشت.

وی در ادامه یادآورشد: متاسفانه این فرآیند طولانی شده بنابراین وزارتخانه پیگیری خواهد کرد مسئله تشکیل صندوق هرچه زودتر به نتیجه برسد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا