صنعتصنعت، معدن، تجارت

فقط یک کارخانه تولید چادر مشکی در کشور داریم

مدیر کل دفتر صنایع نساجی پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از پنج واحد تولیدی چادر مشکی فقط کارخانه شهر کرد فعال است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مهندس افسانه محرابی مدیر کل دفتر صنایع نساجی پوشاک وزارت صمت در گفتگو با برنامه نود و هشتی های رادیو اقتصاد گفت: طبق برآورد صورت گرفته، سالانه بین ۶۸ تا ۹۱ میلیون متر چادر مشکی مورد نیاز است که کارخانه شهر کرد به عنوان تنها تولید کننده داخلی فقط قادر به تولید ۱۰ میلیون متر چادر مشکی است.

وی افزود: طی سنوات گذشته ۴ واحد تولیدی همچون کارخانجات کرپ ناز، یزد باف، چادر بافت آذربایجان و زرین به دلایل عدم برخورداری از دانش فنی ، واردات ماشین آلات دست دوم و کمبود مواد اولیه تعلیل شدند.

همچنین بخوانید

مدیر کل دفتر صنایع نساجی پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت عدم مزیت رقابت داخلی را به نسبت محصولات وارداتی از دیگر عوامل رکود بازار داخلی دانست و افزود: تولید کنندگان ما به تکنولوژی محصولات وارداتی دست پیدا نکرده اند و محصولات داخلی قابل رقابت با چادرهای ژاپنی، چینی، کره ای و تایلندی نبوده و از کیفیت بالا برخوردار نیستند.

وی از اختلاف قیمت قابل محسوس چادر ایرانی و خارجی خبر داد و گفت: با پایین آمدن قدرت خرید مردم برخی تمایل به استفاده از چادرهای ارزان تولید داخل هستند ولی حجم کم تولید داخلی، پاسخگوی نیاز نیست.

مهندس افسانه محرابی حضور مافیای چادر مشکی را از دیگر عوامل افزایش قیمت ها دانست و توضیح داد: طبق آمار، سال گذشته میزان واردات چادر مشکی ۱۲ هزار تن ثبت شد و این در حالی است که ۲۷۰ هزار تن پارچه مشکی وارد کشور شده که حاکی از واردات غیر رسمی توسط مافیای این محصول است که با دست گرفتن بازار، قیمت ها را به شدت افزایش داده اند.

وی از پروژه حمایتی وزارت صمت از صنایع پوشاک در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در این پروژه بسته های حمایتی از تولید کنندگان همچون معافیت از مالیات، معافیت از نرخ بالای سود بانکی، تسهیلات تامین مواد اولیه و ماشین آلات مد نظر است که این گام اوضاع صنعت را بهبود خواهد بخشید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا