انرژی

تبدیل کولرهای آبی به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی با قطعات سفال/کاهش ۶۷ درصدی مصرف آب

محققان کشور کولرهای سفالی را عرضه کردند که با استفاده از پنل خورشیدی و المنت قادر به ایجاد سرمایش در فصل تابستان و گرمایش در فصول سرد زمستان است، ضمن آنکه این سامانه به دلیل استفاده از خاک رس، آب ورودی به آن تصفیه می‌شود.

مهندس مرتضی چابکی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا طراحی و ساخت “سفال‌جت” و لوله‌های آبیاری را از دستاوردهای این مطالعات دانست و افزود: سفال جت سیستم سرمایشی و گرمایشی است و ماده اصلی ساخت آن از سفال است.

وی با بیان اینکه این سیستم قادر است دمای هوا را تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد بدون نیاز به هیچ نوع موتور و یا کمپرسوری در فصل تابستان خنک می‌کند، اظهار کرد: در این سیستم ۱۲۰۰ قطعه سفال استفاده شده است و با یک مخزن آب در بالا و یا پمپی در پایین، آب داخل کولر، خنک می‌شود.

همچنین بخوانید

چابکی، منابع انرژی این سیستم را پنل خورشیدی دانست و یادآور شد: فن این کولر سفالی با استفاده از انرژی خورشیدی شروع به حرکت و خنک کردن محیط می‌کند.

وی با اشاره به کاربردهای این سیستم در فصل زمستان، توضیح داد: این دستگاه با استفاده از دو المنت، حدود ۴.۵ تا ۵ ساعت فعال می‌شود و در مدت ۲۴ ساعت به صورت خاموش قادر به گرم کردن محیط‌های بسته است.

این محقق با بیان اینکه این سیستم قابل کاربرد در مراکز صنعتی، اداری و خانگی دانست، گفت: این سیستم همچنین به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی محصولات کشاورزی قابل استفاده است؛ چراکه عملکرد این سیستم با پنل خورشیدی است و با نصب ۴ تا ۵ دستگاه از این سیستم در اطراف اراضی کشاورزی، می‌توان مانع از یخ‌زدگی محصول شد.

وی استفاده از لوله‌های سفالی برای عبور آب را از دیگر مزایای این سیستم ذکر کرد و ادامه داد: این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که وقتی آب در داخل لوله‌های سفالی وارد می‌شود، تصفیه می‌شود. خانواده خاک رس به صورت هوشمند یون کلسیم را جذب و یون سدیم را از خود دور می‌کند.

چابکی اضافه کرد: با چنین روشی، می‌توان کولرهای آبی را به کولرهای سفالی تبدیل کرد که دو برابر بیشتر از کولرهای آبی، هوا را خنک می‌کند؛ در حالی که ۶۷ برابر میزان مصرف آب را کاهش می‌دهد.

این محقق با تاکید بر اینکه این سیستم، مرکزی است، توضیح داد: در این مدل پوشال کولرهای آبی حذف می‌شود و با استفاده از ریموت کنترلی که بر روی آن نصب می‌شود، می‌توان سیستم را روشن و داخل محیط‌های بسته را بدون نیاز به برق خنک کرد.

چابکی به سیستم گردش آب در کولرهای سفالی اشاره کرد و افزود: بالای این سیستم دارای یک کوزه حاوی زغال فعال و ماسه بادی است که آب، داخل آن شده و تا ۷ درجه سانتی‌گراد خنک و تصفیه می‌شود و آب تصفیه شده و خنک شده بدون هیچ پمپی وارد رادیاتور سیستم می‌شود و به این طریق رادیات و فن شروع به کار می‌کند و سرما وارد محیط خواهد شد.

وی همچنین به سیستم پنل خورشیدی اشاره کرد و یادآور شد: پنل خورشیدی به عنوان سایه‌بان سیستم نصب می‌شود و هزینه‌های مربوط به سقف و سایه‌بان کولرها حذف خواهد شد و قادر به تامین انرژی مورد نیاز کولر سفالی است و با استفاده از این روش برای این نوع کولر نیازی به گاز فریون نیست.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا