بورسبورس اوراق

در گزارشگری مالی، کیفیت سود بسیار مهم است/ انتشار تولید فروش ماهانه، یکی از موفق‌ترین عملکردهای سازمان بورس

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار و ریسک‌های آن گفت: باید در خرید سهام شرکت‌هایی که سود باکیفیت، گزارشگری مالی و جریان نقدی قوی ندارند، دقت بیشتری داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سنا،  مهدی دلبری یکی از کارشناسان بازار سرمایه ضمن مثبت ارزیابی کردن روند کنونی بازار به سهام‌داران توصیه کرد: در کنار توجه به اصل مدیریت پرتفوی به جای تک سهم داشتن، لازم است برای خرید سهام، همیشه ریسک و بازده را با یکدیگر در نظر بگیریم؛ متاسفانه بسیاری از سهام‌داران تازه کار، تنها بازده را در نظر می‌گیرند؛ در این شرایط اگر بازار نزولی باشد، سهم‌های پرریسک با افت بیشتری مواجه می‌شوند.

مهدی دلبری در ادامه تاکید کرد: لازم است سهامداران در کنار توجه به موارد بالا، حتما آمار تولید فروش ماهانه شرکت را برای خرید سهامشان بررسی کنند. به نظر من یکی از موفقترین عملکردهای سازمان بورس انتشار تولید فروش ماهانه است.

همچنین بخوانید

وی تصریح کرد: در نظر داشته باشید، اکنون شاهد حضور شرکت‌هایی هستیم که تولیدِ فروش ماهانه خوبی ندارند، اما رشد قیمتی بسیار بیشتری دارند.

وی در خصوص شرکت‌هایی که شامل قانون تجدید ارزیابی می‌شوند و مورد توجه سهامداران هستند، گفت: به نظر من نباید وزن زیادی به این موضوع داد؛ بلکه باید بیشتر به تحلیل سود و تحلیل جریان نقدی را مورد توجه قرار دهیم.

وی توضیح داد: براین اساس باید در خرید سهام شرکت‌هایی که سود باکیفیت، گزارشگری مالی و جریان نقدی قوی ندارند، دقت بیشتری داشته باشیم.

دلبری افزود: نسبت جریان نقدی عملیاتی به سود عملیاتی نیز از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه تحلیلگران بازار قرار بگیرد. در گزارشگری مالی، کیفیت سود بسیار مهم است؛ اینکه جریان نقدی یک شرکت چه میزان محقق شده و عملیاتی بوده و نیز میزان سود عملیاتی و غیر عملیاتی مورد اهمیت قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: متاسفانه در زمانیکه بازار روند مناسبی دارد، صورت‌های مالی، تولید فروش ماهانه و جریان نقدینگی را مورد تحلیل قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین باید این نسبت‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم. همه تحلیل‌ها، فقط تحلیل سود نیست، بنابراین برای پیش‌بینی حرکت بازار باید حتما صورت‌های مالی را هم مورد دقت قرار داد.

وی در پایان به ارکان بازار پیشنهاد کرد: به نظر من بهتر است، ارکان بازار محدودیت‌های معاملاتی را بر بازارهای پرریسک تر قرار دهند، همچنین افراد تازه وارد نباید فورا وارد این نوع بازارها شوند، حتی چنین محدودیت‌هایی در معاملات آنلاین برای افراد غیرحرفه ای در نظر گرفته شود. در پیش گرفتن چنین روندی کمک می‌کند تا پول به سمت شرکت‌های سودده و دارای افزایش سرمایه واقعی برود، این کار به رشد تولید کمک می‌کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا