بانکبانک و بیمه

برترین موسسات مالی اسلامی جهان در سال ۲۰۱۸

پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گزارش نشریه بین‌المللی بنکر درباره رتبه‌بندی برترین موسسات مالی اسلامی جهان در سال ۲۰۱۸ را ترجمه و در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.

به گزارش آرمان اقتصادی از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، در مقدمه این گزارش که توسط لیلا محرابی ترجمه شده، آمده است: طی سال‌های اخیر، بازارهای مالی اسلامی به واسطه ارائه خدمات مالی قابل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، گسترش تنوع پرتفوی تولیدات و ارائه خدمات بیشتر در راستای جذب مشتریان جدید توانسته‌اند از رشد و توسعه قابل توجهی در بازارهای جهانی برخوردار شوند. در این راستا، رتبه‌بندی‌ انجام‌شده توسط نشریه بین‌المللی بنکر در ارتباط با برترین موسسات مالی اسلامی، نیز حاکی از این مسئله است که با وجود چالش‌های پیش‌روی نظام بانکداری اسلامی، این صنعت مالی در سال ۲۰۱۸، با سرعت بالا در حال افزایش بوده و علاوه بر رشد سریع دارایی‌های منطبق بر شریعت در هر منطقه، شاهد افزایش تعداد موسسات جدید و تازه تاسیس در بازارهای کمتر توسعه‌یافته نیز بوده است.

بر اساس آخرین رتبه ‌بندی برترین موسسات مالی اسلامی در جهان که توسط نشریه بین‌المللی بنکر در سال ۲۰۱۸، منتشر شده است، رشد بلندمدت بانکداری اسلامی در مناطق مختلف از جمله کشورهای جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا به طور نسبی پایدار بوده و ارزش کل دارایی‌های منطبق بر شریعت در جهان، معادل ۱۶۲۴ میلیارد دلار است که بانک‌های کاملاً اسلامی مبلغ ۱۲۵۵ میلیارد دلار آن را در اختیار خود دارند.

افزون براین، بانک‌های‌ اسلامی سودی معادل ۱۵٫۲ میلیارد دلار با متوسط نرخ بازده دارایی ۲۱/۱ درصد را طی سال مذکور کسب کرده اند. در این میان، نقش بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی در میان بانک‌های تجاری و تخصصی، شرکت‌های بیمه و موسسات مالی و اعتباری همچنان بسیار چشمگیر و از نظر حجم دارایی‌ها در بالاترین ردیف‌های این رتبه‌بندی قرار دارند و عربستان و مالزی در رتبه‌های بعدی قرار می گیرند. 

در بخش نتیجه گیری این گزارش نیز آمده است: نتایج حاصل از رتبه‌بندی برترین موسسات مالی اسلامی در جهان توسط نشریه بین‌المللی The armaneghtesadi.com در سال ۲۰۱۸ به وضوح نشان می‌دهد که صنعت بانکداری اسلامی از لحاظ شاخص‌های سلامت در وضعیت مناسبی قرار دارد. رشد بالای دارایی‌ها و سودآوری بانک‌های اسلامی حاکی از گسترش خدمات منطبق با شریعت در بازارهای کمتر توسعه‌یافته است و افزایش این دو عامل  می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای رشد این صنعت طی سال‌های آتی به همراه داشته باشد.

علاقه مندان برای دسترسی و مطالعه متن کامل این گزارش می توانند به پرتال پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی به نشانی www.mbri.ac.ir مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا