بورسبورس کالاكشاورزی و دامپروری

نقش تعیین‌کننده عرضه کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی در بورس

یکی از نمایندگان مجلس ضمن تاکید برایجاد بسترهای مناسب جهت عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا آن را اقدامی مهم برای حمایت از تولید داخلی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بورس کالا، افضلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط با تاکید بر لزوم شفافیت و جلوگیری از ایجاد فساد در اقتصاد، گفت: یکی از مشکلات ساختاری در روند تولید و فروش محصولات کشاورزی، وجود واسطه های پرشمار با منابع مالی زیاد است که این امر به کشاورز و تولید کشور ضربه می زند. 

وی افزود: وجود همین واسطه‌های پرشمار نیز ایجاد تغییر و اصلاح ساختارها را مشکل می کند، اما باید با عزمی جدی از سوی دولت، مجلس و نهادهای بخش کشاورزی سرانجام به شیوه های سنتی و غیررسمی پایان دهیم تا ثمرات این اقدام را طی سال های آینده در اقتصاد کشور مشاهده کنیم.

همچنین بخوانید

او با بیان اینکه کشاورزان باید برای ورود به بورس و عرضه محصولاتشان در این بستر معاملاتی آماده شوند، گفت: به طور یقین در صورت حمایت دولت، عرضه کالاهای اساسی به خصوص محصولات کشاورزی در بورس به یک نسخه عمومی برای اصلاح ساختارها و حمایت از تولید تبدیل خواهد شد و از همه مهمتر بستر بورس و شفافیت داده ها به سدی در برابر زیاده خواهی برخی افراد برای کسب سود های کلان از راه های غیر رسمی تبدیل خواهد شد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: چند سالی است که موضوع عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا پررنگ شده، اما برخی محصولات به شکل مقطعی در بورس عرضه می‌شوند اما برای گرفتن نتایج مطلوب نیاز به عرضه مستمر و پرحجم است که این موضوع نیز توجه دولت و وزارت جهاد کشاورزی را به صورت عملیاتی می طلبد.

وی با بیان اینکه با عرضه محصولات در بورس کالا، قیمت‌ها براساس کیفیت کشف می‌شود، تصریح کرد: باید توجه داشت کشاورزان به دلیل نیازهای مالی و بالا بودن هزینه تولید و برداشت، امکان انبار کردن محصولات خود را ندارند و مجبور به عرضه محصول خود به بازار هستند، در این میان بورس کالا می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد و به ارزان فروشی محصولات به دلالان پایان دهد.

افضلی اظهار داشت: باید همه تلاش کنیم با ورود محصولات کشاورزی و فروش مستقیم محصولات به مصرف کنندگان، سود اصلی فروش کالاها به کشاورز برسد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس ادامه داد: عرضه کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی در بورس و کشف واقعی قیمت ها در حمایت از تولید داخلی و کشاورزان، نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت و دیر یا زود باید به این سمت حرکت کنیم.

وی درباره این موضوع که از چه روش هایی می توان کشاورزان پرتعداد و خرده مالک در سراسر کشور را با مزایای عرضه محصولاتشان در بورس کالا آشنا کرد؟ گفت: در حال حاضر عدم آشنایی کشاورزان با فروشندگان و مصرف کنندگان اصلی کالاها یک مشکل اساسی است، باید وزارتخانه ها و سازمان های ذی ربط تلاش کنند با همکاری بورس، مزایای حاصل از عرضه کالاها در بورس را برای همه فعالان صنایع از جمله کشاورزان تشریح شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار داشت: کشاورزان اطلاعات کمی از بورس کالا دارند و باید با ایجاد سامانه‌ها و اقدامات آموزشی ساده، شرایطی مهیا شود تا کشاورز بداند که  بورس بازاری تضمین شده است و آنها با عرضه محصولات خود در این بازار، محصول خود را با قیمت مناسب و به دور از هرگونه واسطه به فروش خواهد رساند.

افضلی با تاکید بر ضرورت تقویت فرهنگ‌سازی و آموزش برای ورود کشاورزان به بورس کالا، افزود: برای فرهنگ سازی عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا باید سطوح آموزش مشخص و جامعه هدف تعیین شود و سپس آموزش‌های هدفمند برای قشرهای خاص از کشاورز تا تولید کننده برای عرضه محصولات خود در بورس کالا برگزار شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا