بانکبانک و بیمه

۳ ایراد طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران بانکی

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا به طرح دوفوریتی تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور سه ایراد وارد وجهت رفع ایرادات مزبور به مجلس ارجاع داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  عباسعلی کدخدایی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع بررسی طرح الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات‌گیرندگان افزود: مجلس اشکالات موردنظر را برطرف و به شورای نگهبان ارسال کرده اما هنوز این موارد در شورا مورد بررسی قرار نگرفته است.

وی همچنین اظهارداشت: این هفته اصلاحات مجلس راجع به ایرادات طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد که پس از بحث و بررسی نتیجه اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص سه ایراد شورای نگهبان به طرح مجلس گفت: ایراد نخست این بود که «اطلاق مصوبه مزبور نسبت به مواردی که قرارداد بین اشخاص و بانک شرعی و قانونی است» خلاف موازین شرع شناخته شد.

وی افزود: دومین ایراد شورای نگهبان هم این بود که «تحمیل زیان به بانک های دولتی بدون پیش بینی دقیق جبران آن مغایر با اصل ۷۵ قانونی است.»

کدخدایی بیان داشت: این شورادر ایرادی دیگر براساس ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی مطرح کرده که از این جهت مشخص نیست که آیا قطعی بودن رای شورای پول و اعتبار مانع مراجعه به دستگاه قضایی است یا خیر و این موضوع ابهام دارد.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی یک زمان مشخصی را در طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی کشور قرارداده که این وام ها یا بدهی ها بخشوده شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: نمی توان یک قانونی وضع کرد به فرض تا یک زمان مشخصی تخلفی صورت گرفته و بانک ها باید این بدهی ها را ببخشند ولی کاری به زمان قبل از آن نداشته باشند پس معلوم می شود که یک اشکال جدی در این مسیر قانون گذاری وجود دارد.

وی یادآورشد: اگر قانونی قرار براینکه وضع شود بایدعام و نسبت به همه زمان ها یکسان باشد و اگر تخلفی صورت گرفته در مرحله اجرا راهکار دیگری دارد بنابراین بانک مرکزی می تواند برخورد کند و همچنین ممکن است طرف با طرح شکایت از مسیرهای قانونی به حق خود برسد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا