امور زیربناییراه و ساختمان

۴۰ درصد فرار بارنامه‌ای در حمل و نقل کالا وجود دارد/ امکان کاهش ۱۸ درصدی یکسرخالی برگشت کامیون ها از مقصد

مشاور علمی کانون کامیون‌داران کل کشور با بیان اینکه بازارگاه‌ها می‌توانند برگشت یکسر خالی کامیون‌ها را تا ۱۸ درصد کاهش دهند، گفت: طبق اعلام سازمان راهداری چیزی حدود ۴۰ درصد برای بارنامه‌ای در سال وجود دارد که این تعداد باید با هوشمندسازی سیستم و فرآیندها کاهش پیدا کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، صابر فاضل در نشست خبری رونمایی از نسخه ویژه پنجره واحد هوشمند حمل و نقل جاده‌ای کالا با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ۳۴۸ هزار کامیون وجود دارد، اظهار داشت: تعداد رانندگان کامیون به حدود ۶۱۵ هزار راننده می‌رسد که این تعداد کد هوشمند فعال دارند و روزانه ۱۱۵ تا ۱۲۸ هزار بارنامه در کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به فرار بارنامه‌ای در کشور گفت: طبق اعلام سازمان راهداری چیزی حدود ۴۰ درصد برای بارنامه‌ای در سال وجود دارد که این تعداد باید با هوشمندسازی سیستم و فرآیندها کاهش پیدا کند.

مشاور علمی کانون کامیون‌داران کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ بازارگاه مجوز فعالیت را از سازمان پایانه‌ها اخذ کرده‌اند، گفت: تعدادی از این شرکتها از جمله شرکتهای دانش‌بنیان هستند که می‌توانند با راهکارهای علمی مشکلات حمل و نقل کالا در بخش جاده‌ای را برطرف سازند.

وی با بیان اینکه اصفهان پایتخت حمل و نقل جاده‌ای در کشور محسوب می‌شود، گفت: با جابه‌جایی ۴۸ میلیون تن بار و حضور ۴۶۰ شرکت حمل و نقلی اصفهان کریدور کاری حمل و نقل بار در کشور محسوب می‌شود.

فاضل با تاکید بر نقش بازارگاه‌ها در اتصال رانندگان، کامیون‌داران و شرکت‌های حمل و نقلی به یکدیگر گفت: بازارگاهها نباید نقش کمیسیون‌گیری داشته باشند و نباید مانند یک دلال در بازار عمل کنند چرا که حق صدور بارنامه را ندارند بنابراین حق اخذ کمیسیون را هم ندارند.

وی تاکید کرد: مدل درآمدزایی بازارگاه‌ها باید از محل ارائه خدمات و سرویس‌دهی به شرکت‌های حمل و نقلی، رانندگان و کامیون‌داران باشد.

مشاور علمی کانون کامیون‌داران کل کشور با بیان اینکه ۹۰ درصد بارها خارج از سالن‌های رسمی و به صورت زبانی بین کامیون‌داران، رانندگان و شرکتهای حمل و نقلی جابه‌جا می‌شود، گفت: بازارگاه‌ها می‌توانند زنجیره اتصال این سه عامل و عنصر به یکدیگر برای جابه‌جایی بار در سطح کشور باشند.

فاضل درباره امکان کاهش یکسر خالی برگشت کامیونها از مقصد به مبدأ اظهار داشت: بازارگاه‌ها می‌توانند برگشت یکسر خالی کامیون‌ها را تا ۱۸ درصد کاهش دهند.

وی همچنین با اشاره به فعالیت ناوگان کامیونی کشور در خطوط بین‌المللی گفت: روزانه ۱۵۰۰ بارنامه بین‌المللی در کشور صادر می‌شود که این نشان از ظرفیت قابل توجه کشورمان در این حوزه دارد که می‌توان از آن برای ارزآوری و افزایش درآمدزایی استفاده کرد.

فاضل همچنین از برگزاری مسابقه سراسری رالی خودروهای سنگین در کشور خبر داد و گفت: روز جمعه هفته جاری رالی خودروهای سنگین از مبدا میدان استاندارد کرج برگزارمی شود. 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا