انرژی

تغییر موازنه قدرت نفتی به نفع روسیه

برای نخستین بار در هشت سال گذشته ذخایر پول، طلا و اوراق بهادار بانک مرکزی روسیه در آستانه پیشی گرفتن از دارایی‌های عربستان سعودی است که منعکس کننده اهرم کرملین در مذاکرات با تولیدکنندگان بزرگ نفت درباره میزان کاهش تولید است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حالی که عربستان سعودی در بحبوحه پایین رفتن قیمت نفت از ذخایر ارزی خود برای پوشش هزینه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، روسیه در بحبوحه نگرانی از تحریم‌های جدید، بودجه خود را تقویت کرده و با مازاد روبرو شده است. در شرایطی که روسیه در مذاکرات با اعضای اوپک، قدرت تاثیرگذاری بیشتری پیدا کرده است، این وضعیت مالی متفاوت جدیدترین نشانه از تغییر اقبال بازیگران بزرگ نفت است.

الینا ریباکوفا، معاون اقتصاددان موسسه بین‌المللی فاینانس در واشنگتن در این باره می‌گوید: اوپک دیگر نمی‌تواند روسیه را به دلیل اهمیت این کشور به عنوان یک صادرکننده نفت و همچنین وضعیت اقتصادش نادیده بگیرد.

همچنین بخوانید

بهای معاملات نفت برنت از آوریل بیش از ۲۰ درصد افت کرده و به حدود ۵۸ دلار در هر بشکه رسیده است که بسیار پایین‌تر از قیمت مورد نیاز کشورهای عضو اوپک از جمله عربستان سعودی برای پوشش مخارج دولتی است. این گروه و شرکایش در دسامبر برای محدودیت عرضه توافق کردند اما موافقت روسیه با کاهش تولید معلوم نبود و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته بود این کشور از قیمت فعلی نفت راضی است.

ذخایر روسیه در چهار سال گذشته ۴۵ درصد رشد کرده و در ژوئن به ۵۱۸ میلیارد دلار بالغ شد و در مقابل ذخایر عربستان سعودی در ژوئن به ۵۲۷ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. این اختلاف وضعیت به معنای آن است که روسیه در سه ماهه چهارم از عربستان سعودی سبقت گرفته و صاحب بزرگترین ذخایر ارزی جهان می‌شود. ذخایر ارزی عربستان سعودی احتمالا به دلیل پیامدهای جنگ تجاری که قیمت نفت را پایین برده است، کاهش خواهد یافت.

با این حال، از برخی جهات وضعیت فاینانس عربستان سعودی قوی‌تر است. در حالی که موسسه فیتچ، روسیه را به دومین رتبه بالای سرمایه گذاری ارتقا داد اما هر سه موسسه اعتبارسنجی عربستان سعودی را حداقل چهار رتبه بالاتر رتبه بندی کرده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اما کرملین برای قیمت پایین‌تر نفت آماده شده است. روسیه بودجه خود را بر مبنای نفت ۴۰ دلاری بسته است که حدود نصف قیمت مورد نظر عربستان سعودی است. تحریم‌های اخیر آمریکا که مانع از صدور اوراق قرضه غیرروبل شده است، به روسیه دلیل بیشتری برای اندوختن پول داده است با این حال دولت این کشور برای اقدامات محرک رشد اقتصادی تحت فشار قرار دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا