ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ماهواره "ناهید یک" آماده پرتاب به مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماهواره ناهید یک ظرف روزهای آینده آماده تحویل به وزارت دفاع است و پرتاب آن توسط این وزارتخانه برنامه‌ریزی خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه افتتاح پروژه‌های زیرساختی مخابرات شهرستان ساوه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ماهواره “ناهید یک” ماهواره‌ای مخابراتی است که در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار می‌گیرد و طول ماندگاری آن در فضا می‌تواند حدود ۲.۵ ماه باشد.

وی افزود: این ماهواره علاوه بر ماموریت مخابراتی، یکی از توانمندی‌ها و تکنولوژی‌های توسعه یافته توسط مهندسان ایرانی را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید

او در توضیح بیشتر این توانمندی و تکنولوژی بدست آمده توسط مهندسان ایرانی گفت: این ماهواره از سلول‌های خورشیدی متحرکی برخوردار است و در طول عملیات و مدت استقرار خود در فضا، سلول‌های خورشیدی که بر روی ماهواره نصب است را باز و بسته خواهد کرد که یک دستاورد بزرگ برای کشور محسوب می‌شود.

آذری جهرمی به تصویربرداری دوربین نصب شده بر روی این ماهواره اشاره کرد و افزود: دایر کردن ارتباطات مخابراتی از مزیت‌های این ماهواره است که با انجام تست‌های نهایی، آماده پرتاب است و زمان پرتاب آن از طریق وزارت دفاع اعلام می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه هدف خود از سفر به استان مرکزی را بررسی آخرین وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی و بررسی روند اجرای پروژه‌های مخابراتی دانست و افزود: در جریان سفر به ساوه یک مسیر ترانزیتی مهم با استفاده از تجهیزات ایرانی و سیستمی که از پایه در داخل کشور توسط متخصصین جوان ایرانی طراحی شده است، افتتاح شد.

وی گفت: این طرح بخشی از طرح ملی تامین زیرساخت‌های مخابراتی کشور است که بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است. این طرح مخابراتی دارای ۹.۶ ترابیت ظرفیت با ۹۶ کانال صد گیگ است که با راه‌اندازی این مسیر ظرفیت شبکه ملی اطلاعات از مسیر تهران به اصفهان تقویت می‌شود.

آذری جهرمی افزود: اجرا و بهره‌برداری این پروژه با اتکاء به توانمندی داخلی و بهره‌گیری از نیروی انسانی جوان و متخصص کشورمان صورت گرفته است و کشور را از تجهیزات خارجی بی‌نیاز کرده است.

وی به تخصیص ۲۱ میلیارد تومان طی یک سال اخیر برای اجرای پروژه‌های مخابراتی در ساوه و زرندیه اشاره کرد و افزود: با اجرای این پروژه‌ها شاهد توسعه قابل توجهی در این منطقه هستیم، البته باید یک سری اقدامات به دلیل رشد جمعیتی در حوزه تلفن ثابت و همراه صورت گیرد.

او با اشاره به شتاب رشد مسکن مهر و وجود ۱۰ هزار خانوار در شهرک‌های مسکونی و مسکن مهر ساوه گفت: با توجه به رشد جمعیت بالا در این شهرستان باید اقدامات مهمی در حوزه توسعه تلفن ثابت انجام شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عدم توسعه ارتباطات روستایی و جاده‌ای را از دیگر نواقص این دو شهرستان عنوان کرد و افزود: مقرر شد این مشکلات در سه ماه آینده بر طرف شود.

آذری جهرمی به اجرای طرح نوآفرین این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۱۳۰۰ مجموعه شرکت‌های رشد یافته، سرمایه‌گذار و نیز علاقمندان به حوزه کارآفرینی در طرح نوآفرین این وزارتخانه شرکت کردند. سه مرحله اعلام مشوق در طول سه هفته‌ای که این طرح راه‌اندازی شده، انجام گرفت و طرح به خوبی در حال اجراست.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: برنامه‌های اشتغال را ظرف هفته‌های آینده به صورت عملیاتی اعلام و نحوه شکل‌گیری آن بیان خواهد شد. در حال حاضر هماهنگی شرکت‌ها و نهادها در دستور کار است که پیشرفت قابل توجهی داشته و به نظر می‌رسد بتوانیم به هدف ۶۸ هزار شغل تا پایان سال دست یابیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا