ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اعتبارات وزارت ارتباطات پاسخگو نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اعتبارات وزارتخانه برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، برنامه‌های فضایی، ایجاد پیام‌رسان، اصلاح و توسعه مخابراتی و ارتباطی، اجرای فیبر نوری و… پاسخگو نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی در نشست شورای هماهنگی  ICT  استان مرکزی در فرمانداری ساوه، اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران موظف است ظرف سه ماه آینده نسبت به برقراری ارتباط تلفنی شهرک‌های مسکونی احداث شده در نقاط مختلف ساوه برای حدود پنج هزار خانوار ساکن، اقدام کند و این روند از طریق ثبت‌نام با فراخوان فرمانداری و اجرای فرآیند توسط مخابرات شهرستان صورت گیرد.

وی به پوشش مخابراتی محورهای مواصلاتی شهری و روستایی ساوه و زرندیه نیز اشاره کرد و افزود: احداث یک سایت همراه اول و یک سایت ایرانسل برای بهبود پوشش مخابراتی از دیگر موضوعاتی است که باید در کمترین زمان ممکن عملیاتی و با افزایش ارتفاع سایت‌های موجود باید مشکلات مخابراتی شهری ساوه نیز تا مهرماه ۹۸ برطرف شود، همچنین باید پوشش جاده‌ای هشت کیلومتر از محور اتوبان ساوه سلفچگان، در این مدت عملیاتی و منطقه از نقطه کور خارج شود.

همچنین بخوانید

وزیر ارتباطات همچنین خواستار تملک اراضی و تامین برق برای احداث دو سایت به منظور پوشش مخابراتی مسیر تفرش به نوبران و زرندیه به اخترآباد به وسعت ۱۵ کیلومتر از سوی استانداری مرکزی شد و افزود: اعتبار اجرای پوشش مخابراتی به میزان حدود سه میلیارد تومان برای خرید تجهیزات این دو محور نیز از طریق وزارت ارتباطات تامین خواهد شد.

وی با اشاره به محدودیت منابع اعتباری گفت: با وجود کمبود اعتبارات، اما تلاش خواهیم کرد که مسیر ۵۶ کیلومتری بخش نوبران مجهز به فیبر نوری شود و باید این اقدام تا پایان سال ۱۳۹۸ اجرایی شود.

او از سفر دوم خود به استان مرکزی در مهرماه سال جاری خبر داد و افزود: تا مهرماه مدیران مربوطه فرصت دارند که اقدامات صورت گرفته در خصوص مصوبات این جلسه را مطرح و نیازهای ارتباطی و زیرساختی پوشش مخابراتی را جمع‌بندی کنند تا تصمیمات لازم به ویژه برای محورهای روستایی اتخاذ شود.

آذری جهرمی به شرایط فعلی کشور اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی برای وزارت ارتباطات ۴۲۰۰ میلیارد تومان بودجه تصویب کرده است، اما در سال گذشته تنها ۱۳۰۰ میلیارد تومان جذب شد که از این میزان ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری و ۸۰۰ میلیارد تومان آن اعتبارات تملک دارایی است که این میزان برای توسعه شبکه ملی اطلاعات، برنامه‌های فضایی، ایجاد پیام‌رسان، اصلاح و توسعه مخابراتی و ارتباطی، اجرای فیبر نوری و… پاسخگو نیست.

وی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های بخش ارتباطی کشور با ارز تامین می‌شود، افزود: ۱۰۰ درصد درآمدهای بخش ارتباطی کشور ریالی است و نوسانات ارزی شوک سنگینی به حوزه ارتباطی وارد کرد. وزارت ارتباطات در این راستا با کنترل هزینه اجازه نداد میزان پرداختی از جیب مردم افزایش یابد که این شیوه با منطق اقتصادی کشور سازگار نیست.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه بوروکراسی اداری ظلم به مردم است، افزود: در راستای اجرای مصوبه دولت مبنی بر چابک‌سازی دولت در دو سال اخیر، دو هزار نفر نیروی انسانی از این وزارتخانه بازنشسته شدند و هیچ نیروی انسانی جدیدی جذب مجموعه نشد.

وی در ادامه دسترسی به شبکه ملی در مناطق کمتر برخوردار را مورد تاکید قرار داد و افزود: برخی سیاست‌های اقتصادی مانع از اجرای تمامی پروژه‌های مخابراتی و زیرساختی شده است و امیدواریم با بهبود شرایط و تخصیص کامل اعتبارات مصوب مجلس، ضمن برطرف کردن مشکلات این حوزه، در شهرستان ساوه نیز اداره مستقل ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شود.

آذری جهرمی اولویت اساسی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برطرف کردن مشکلات حوزه روستایی دانست و افزود: قطعا با بهبود وضعیت اقتصادی مشکلات این حوزه را نیز برطرف خواهیم کرد و تا مهرماه سال جاری نیز مشکلات روستاهای ساوه و زرندیه را با اولویت بالا رفع می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی و حجم بالای جمعیتی، اظهار کرد: برخورداری از نقاط گردشگری بالا در این استان و صنعتی بودن آن از مزیت‌های مهم استان مرکزی است اما این استان به رغم این ظرفیت‌ها از وضعیت دیتای مناسبی برخوردار نیست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا