امور زیربناییتعاون و اشتغال

برآورد اشتغال ۳.۵ میلیون کارگر بدون قرارداد و بیمه

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: امروز با وجود وضعیت بد اقتصادی و معیشتی امنیت شغلی اولویت اصلی بازار کار است و نبود امنیت شغلی اجازه اعتراض را از کارگر گرفته است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از شبکه خبر، علی خدایی در برنامه «تیتر امشب» که با موضوع راه اندازی سامانه جامع روابط کار و ساماندهی قراردادهای کار روی آنتن رفت، اظهار داشت: در صورت راه اندازی سامانه جامع روابط کار، اگر ثبت قراردادها در این سامانه انجام شود هیچ کارفرمایی نمی‌تواند قرارداد سفید امضا ثبت کند.

وی با بیان اینکه نکته مهم در سامانه جامع روابط کار ضمانت اجرایی این سامانه است که باید با برگزاری جلسات تکمیلی به نتایج یکسان دست پیدا کنیم، افزود: هم اکنون با کارفرمایان شناسنامه دار مشکلی نداریم بلکه مشکل اصلی کارفرمایان متخلفی هستند که قرارداد سفید امضا می کنند.

این عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه مشکل اصلی تخلف قرارداد سفید امضاء در اصناف است، گفت: برآوردها حاکی از وجود ۳.۵ میلیون نفر کارگر زیرزمینی در کشور است که در کارگاه های فاقد هرگونه قرارداد و بیمه تامین اجتماعی و نظارت وزارت کار و رفاه اجتماعی کار می کنند.

خدایی گفت: این سامانه بانک جامع اطلاعاتی کاملی برای حوزه روابط کار خواهد بود که می توان با استناد به آن با اطلاعات دقیق و آمار موثق صحبت کرد نه بر اساس احساسات.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قراردادهای سفید امضا جرم است و اگر اثبات شود کارفرما حتما جریمه خواهد شد، افزود: هم اکنون بیش از ۹۶ درصد قراردادهای مکتوب و ثبت شده که قابل بررسی باشند، موقت هستند.

قراردادهای سفید کارگری بیشتر در صنوف است

در ادامه این نشست نیز اصغر آهنی ها، عضو کارفرمایی شورای عالی کار در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: امروز قراردادهای سفید امضا در بخش های کاری و تولیدکنندگان اصلا مطرح نیست. شاید در برخی صنوف که یکی دو نفر کارگر دارند این تخلف صورت می پذیرد و چیزی نیست که عام باشد.

وی افزود: باید پایه همه کارها بر اساس قانون باشد و همکاری همگانی برای اجرای قانون در جامعه الزامی است.

آهنی ها در ادامه با شاره به اینکه قانون به کارفرما این اجازه را داده که با کارگر هم قرارداد دائمی و هم موقت ببندند، گفت: بحث مهم این است که وقتی بحث اقدام قانونی در میان باشد و از سویی دیگر مخاطرات زیادی از جمله امنیت شغلی، مسائل اقتصادی و بازار در میان باشد بالطبع کارفرما با توجه به پارامترهای موجود از راهکارهای قانونی استفاده می کند که هیچ اشکالی در آن دیده نمی شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا