انرژی

تهیه طرح جامع احیای تالاب هامون

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تهیه طرح جامع احیای تالاب هامون جزئیات اختلاف بین ایران و افغانستان درزمینه این تالاب را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود باقرزاده کریمی امروز (۲۲ مرداد) در نشست خبری که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به ضرورت تعیین و تامین نیاز آبی تالاب‌ها گفت: در زمینه تعیین نیاز آبی تالاب‌ها و رودخانه‌ها فعالیت گسترده‌ای را شروع کرده‌ایم و تاکنون نیاز آبی ۳۵ تالاب مشخص و نهایی شده است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد ملی تالاب‌ها گفت: از طریق این ستاد تامین نیاز آبی تالاب‌ها پیگیری و دنبال می‌شود.

همچنین بخوانید

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تامین حق‌آبه تالاب هامون گفت: ۹۵ درصد منابع آبی که وارد هامون می‌شود از خارج از کشور است. با اینکه به دنبال تفاهمنامه سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان، مشخص شده که ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب هامون باید هر ساله به ایران داده شود اما در مورد سیلاب‌های این منطقه دو تفسیر مختلف وجود دارد.

باقرزاده کریمی افزود: بر اساس تفاهمنامه بین ایران و افغانستان مقرر شده که به‌طور متوسط در روز ۲۶ متر مکعب آب برای شرب و کشاورزی به سمت ایران سرازیر شود که حداقل این مقدار ۶ متر مکعب است اما این حق‌آبه هامون نیست و محل اختلاف بین ایران و افغانستان نیز همین موضوع است که ۸۲۰ میلیون متر مکعب مورد توافق برای شرب و کشاورزی است و باید حق‌آبه هامون به طور جداگانه توسط افغانستان تامین شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: کارگروهی برای بررسی حق‌آبه هامون تشکیل شده و طرح جامع دو طرفه‌ای برای احیای هامون تهیه شده است. در شرایط حاضر نیاز آبی هامون توسط سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شده است که این موضوع در چانه زنی‌ها موثر خواهد بود.

باقرزاده کریمی تاکید کرد: مسائل مربوط به چاه نیمه‌ها در حوزه هامون یک مسئله داخلی است و باید وزارت نیرو در زمینه حجم آب ذخیره‌ای بازنگری کند. متاسفانه از مقدار آب رهاسازی شده به سمت ایران بخش بسیار کوچکی به تالاب می‌رسد که لازم است این موضوع به شکل داخلی نیز بررسی شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اظهار کرد: طرح جامع احیای تالاب هامون در شورای برنامه‌ریزی استان سیستان و بلوچستان نیز مطرح شده است.

وی همچنین در مورد جازموریان گفت: حد بستر و نیاز آبی جازموریان مشخص شده است. متاسفانه جازموریان به دلیل کمبود آب به منشأ گرد و غبار تبدیل شده است. در گذشته جازموریان از طریق سیلاب‌ها آبگیری می‌کرد که در چند سال اخیر این موضوع دچار اشکالاتی شده و جازموریان را به کانون گرد و غبار تبدیل کرده است.

باقرزاده کریمی تاکید کرد: طرح جامع احیای جازموریان در حال تهیه است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا