بورسبورس اوراق

شرکت‌های بزرگ دولتی سپر بلای بورس!

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، غلامرضا سلامی از فعالان بازار سرمای، درباره‌ علت کاهش شدید بورس اوراق بهادار تهران اظهار کرد: وقتی عامه‌ مردم و سرمایه‌گذاران انتظار دارند که رکود حاکم بر اقتصاد برطرف شود، ولی این انتظار پاسخی نمی‌گیرد، بورس افت می‌کند و اثر خود را روی قیمت سهام می‌گذارد.

وی اضافه کرد: آثار رکود روی صنایع، مخصوصا شرکت‌های بزرگ نمود پیدا می‌کند و از آنجا که شرکت‌های بزرگ معمولا بورسی هستند، بورس با افت مواجه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: رکود حاکم بر اقتصاد می‌تواند باعث کاهش سود شرکت‌ها یا زیان‌دهی آنها شود. از طرفی قیمت سهم نیز تابعی از سودآوری شرکت‌ها است. در نتیجه این موضوعات روی قیمت سهام اثر‌گذار است. البته امکان دارد در یک دوره‌ کوتاه‌مدت سودآوری بالا رود یا پایین بیاید، ولی قیمت سهام تغییر نکند، اما وقتی گرفتار رکود مزمن می‌شویم مسلما بازار نیز از آن متاثر می‌شود.

سلامی تاکید کرد: اگر شرکت‌های بزرگ دولتی در بورس نبودند خیلی زودتر از اینها قیمت‌های سهام و وضعیت شاخص باید به این وضع می‌افتاد.

این کارشناس بازار درباره‌ عملکرد سازمان بورس اوراق بهادار نیز اظهار کرد: سازمان بورس در این مواقع کار زیادی از دستشان بر نمی‌آید، چرا که موضوعات کلان اقتصادی اثر خود را روی بورس می‌گذارد.

وی با بیان ویژگی‌های بازار کارا، تصریح کرد: البته بورس می‌تواند شفافیت اطلاعاتی ایجاد کند و ما این ضعف بنیادی را در بورس ایران شاهد هستیم، چون آن طور که باید و شاید شفافیت در بورس به وجود نیامده است.

سلامی درباره‌ ضعف اطلاعاتی و عدم شفافیت در بورس تهران، ادامه داد: اطلاعاتی که از طرف شرکت‌ها افشا و از طریق بورس به مردم منتقل می‌شود، ضعف‌هایی وجود دارد و ما هنوز با آن شفافیت که باید وجود داشته باشد فاصله داریم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند صحیح کشف قیمت در یک بازار کارا، بیان کرد:‌ مردم زمانی به قیمت‌هایی که در بورس کشف می شود اطمینان می‌کنند که قیمت‌ها براساس اطلاعات کاملا شفاف به دست آمده باشد.

وی اظهار کرد: مردم وقتی ببینند که اطلاعاتی وجود دارد که باعث گمراهی قیمت‌ها می‌شود و بعضی‌ها خیلی ضرر کنند و بعضی دیگر امکان دارد خیلی سود کنند، متوجه می‌شوند که بورس هنوز کارآمد نیست.

این فعال بازار سرمایه گفت: ما مشکل عدم شفافیت را سال‌ها در بورس تهران داشته‌ایم، البته در حال حاضر نسبت به سال‌های گذشته شفافیت بهتر شده است، ولی هنوز شفافیتی که موجب به وجود آمدن بازاری کارا باشد، فاصله داریم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا