صنعت، معدن، تجارت

اقدام خلاف قانون دولت در ایجاد تشکل‌های موازی

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه نباید از تشکل ها استفاده ابزاری کرد، گفت: بر خلاف قانون، برخی وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی اقدام به ایجاد تشکل های اقتصادی می کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، غلامحسین شافعی عصر امروز (سه شنبه ۲۲ مرداد) در دومین همایش ملی «تشکل‌های اقتصادی، راهبران توسعه» حضور معاون اول رئیس جمهور را در جمع فعالان اقتصادی نشانگر اعتقاد به بخش خصوصی دانست و گفت: یکی از کارهای ماندگاری که گرفتاری بسیار بزرگ و کهنه فعالان اقتصادی را حل کرد موضوع تامین اجتماعی و بازرسی های مرتبط با آن بود که بر این اساس بازرسی ۱۰ ساله از واحدهای تولیدی به یک سال تغییر داده شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: باید توجه کرد سازمانهایی که خود اقدام به تشکیل تشکل کرده و تشکل های «به فرموده» تشکیل می دهند جایگاه مناسبی در کشور نداشته و فعالیت مثمر ثمری را انجام نمی دهند چرا که تشکیل تشکل ها، کار دولت نیست و این کار باید به صورت خودجوش و با پتانسیل فعالان بخش غیردولتی صورت گیرد، در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی گفت: ماده ۵ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، اتاق بازرگانی را موظف کرده تا نسبت به حذف تشکل های موازی اقدام کند. چرا که اگر این تشکل ها به حیات خود ادامه دهند فعالیت های اقتصادی را دچار مشکل می کنند.

به گفته شافعی، قانون اتاق را مکلف کرده تا این اقدام را  انجام دهد و اگر لازم می داند تشکل جدیدی را ایجاد کند اما تشکیل تشکل از سوی دولت و وزارتخانه ها مغایر با تکالیف قانونی است به نحوی که ما در اتاق، یک تشکل موازی را از بین می بریم ولی بعضا دولتی ها سه تشکل موازی را تشکیل می دهند و از آنها متاسفانه استفاده ابزاری به عمل می آورند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی از دولتمردان تقاضا کرد که همانطور که ماده ۲ و۳ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار تاکید دارد هرگونه تصمیم گیری در خصوص لغو یا ایجاد تشکل ها را به اتاق بازرگانی واگذار کرده و زمینه استفاده مناسب از نظرات تشکل ها را  فراهم آورند.

شافعی گفت: ما باید در شرایط سخت کنونی اقتصاد ایران بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شده و کشور را محلی بدانیم که متعلق به همه بخش ها و نظرات است به نحوی که با این روش می توان نیروهایی که از پشت به اقتصاد ایران حمله می کنند را خنثی کرده و به خوبی به مشکلات غلبه نماییم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا